بانک مرکزی درخواست کرد؛
استفساریه در خصوص مالیات بر تسعیر داراییها و بدهیهای ارزی
بانک مرکزی پیشنویس لایحه دو فوریتی تفسیر قانون «نحوه محاسبه و اعمال تسعیر داراییها و بدهیهای ارزی» را به هیئت دولت ارائه کرده است.
به گزارش بورس نیوز، به موجب ماده واحده قانون «نحوه محاسبه و اعمال تسعیر داراییها و بدهیهای ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران-مصوب ۳۱ شهریور ۱۳۹۲-» قانونگذار ضمن نسخ صریح بند (ب) ماده (۲۶) قانون پولی و بانکی کشور مقرر کرد: «تفاوت ناشی از تسعیر داراییها و بدهیهای ارزی بانک مرکزی که از تغییر نرخ برابری ارز، طلا و جواهرات ایجاد میشود، صرفا ناشی از ارزیابی حسابداری بوده و سود تحقق یافته تلقی نمیشود و مشمول مالیات نیست و مابهالتفاوت آن در حسابی تحت عنوان مازاد حاصل از ارزیابی خالص داراییهای خارجی منظور و در بخش سرمایه بانک مرکزی ذیل حساب اندوختهها در ترازنامه منعکس و گزارش میشود.»
به موجب نص صریح این ماده واحده، تفاوت ناشی از تسعیر داراییها و بدهیهای ارزی بانک مرکزی، سود تحقق یافته تلقی نمیشود و بالطبع مشمول مالیات نیست، با این حال وزارت امور اقتصادی و داریی، آن بخش از تسعیر داراییها و بدهیهای ارزی بانک مرکزی را که در «حساب ذخیره تسعیر داراییها و بدهیهای ارزی» موجود است مشمول مالیات دانسته و بانک مرکزی را ملزم به پرداخت مالیات مذکور کرده است.
این درحالی است که از منظر حقوقی، چنانکه در صدر ماده واحده تصریح شده، تسعیر داراییها و بدهیهای ارزی، سود تحقق یافته تلقی نشده و صرفا ارزیابی حسابداری است، صرفنظر از اینکه عنوان حساب مزبور شده باشد.
از سوی دیگر بدیهی است اخذ این وجه کلان مالیاتی از بانک مرکزی به عنوان مرجع اعمال حاکمیت در حوزه پولی و بانکی کشور به مفهوم اعمال سیاست پولی انبساطی ناخواسته بوده و موجب تزریق پول پرفشار به اقتصاد کشور و افزایش پایه پولی، کاهش ذخایر بانک مرکزی و تضعیف موقعیت بانک مذکور در نظام بانکداری بین المللی را فراهم و از همه مهمتر، پیامدهای تورمی شدیدی را پی خواهد داشت.
بررسی قوانین سایر کشورها در حوزه بانکداری مرکزی نیز حاکی از آن است که با توجه به شرح وظایف و صلاحیتهای بانکهای مرکزی در مدیریت دارائیهای دولت، عملیات بانکهای مرکزی از اعداد عملیات تجاری خارج شده و حاکمیتی تلقی میشود و معاف از مالیات است.
به گونهای که بانکهای مرکزی در کشورهای آذربایجان به موجب ماده (۶۵)، بلغارستان به موجب ماده (۵۹) و ارمنستان به موجب ماده (۵۵) قانون بانک مرکزی از پرداخت مالیات، معاف شدهاند. از سوی دیگر حسب ماده ۳۶ قانون رفع موانع تولید، ناظر بر فعالیتهای صندوق توسعه ملی، صراحتا اعلام شده سود و زیان ناشی از تسعیر داراییها و بدهیهای ارزی صندوق توسعه ملی از پرداخت مالیات معاف است؛ بنابراین به منظور زدودن ابهام از مفاد قانون نحوه محاسبه و اعمال تسعیر داراییها و بدهیهای ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رفع تشتت در مرحله اجرای قانون و در راستای پیشگیری از توالی فاسد اقتصادی ناشی از استمرار رویه کنونی، بانک مرکزی متن طرح دو فوریتی استفساریهای را ارائه کرده است.
گفتنی است این استفساریه در حال رسیدگی در کمیسیون اقتصاد هیات دولت است.
اخبار مرتبط
از سوی معاون اول رییسجمهور اتفاق افتاد؛
ابلاغ آیین نامه فرایند استخراج رمز ارز در دوره ۱۲ ماهه اتفاق افتاد؛
بیش از ۲۱هزار میلیارد ریالی «وپاسار» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
دولت توان تخصیص دلار برای واردات موبایل را ندارد رئیس سازمان بورس مطرح کرد:
اشباع بازارهای رقیب یکی از دلایل رشد بازار سرمایه از سوی معاون اول رییسجمهور اتفاق افتاد؛
ابلاغ آیین نامه فرایند استخراج رمز ارز در دوره ۱۲ ماهه اتفاق افتاد؛
بیش از ۲۱هزار میلیارد ریالی «وپاسار» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
دولت توان تخصیص دلار برای واردات موبایل را ندارد رئیس سازمان بورس مطرح کرد:
اشباع بازارهای رقیب یکی از دلایل رشد بازار سرمایه ارسال نظر
اخبار روز
خبرنامه