مدیریت عبور از مهاجرت این بانک به کربنک جدید
به گزارش بورس نیوز ، بانک سپه نهتنها لقب اولین بانک ایرانی را با خود به یدک میکشد، بلکه جزو معدود بانکهای بزرگ دولتی است که تا امروز حاصل ادغام سایر بانکها نبوده است و حالا با آغاز ادغام پنج بانک نظامی کشور یعنی بانکهای انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه مالی اعتباری کوثر در این بانک، عنوان بزرگترین بانک ایران و جهان اسلام را نیز نصیب خود میکند. همزمان با جدی شدن موضوع ادغام بانک سپه، موضوع دیگری نیز در دل این بانک از سالها پیش در جریان است که بهتازگی وارد فاز عملیاتی شده است و آن هم موضوع مهاجرت بانک سپه به سامانه جامع بانکداری متمرکز جدید برای این بانک است که قرار است از سامانه داخلی داتین بهره ببرد.
مهاجرت به سامانه جدید به خودی خود همیشه کاری پیچیده، حساس و پرچالش است و موضوع ادغام بانکهای نظامی در سپه، پیچیدگی این کار را از جنبههای مختلف بیشتر کرده است و از همین رو برخی از متخصصان معتقدند نظام بانکی کشور تاکنون مهاجرتی با این ابعاد و پیچیدگی را تجربه نکرده است و در صورت موفقیت بانک سپه در انجام این کار، میتوان آن را نقطه عطفی در این صنعت دانست.
همه اینها بهانهای بود برای گفتوگو با احمد سلمانی آرانی مدیر امور فناوری اطلاعات بانک سپه
تامین نیازهای همزمان دولت و مشتری
بانک سپه یک بانک دولتی و البته با حضور پررنگ دولت بوده که در درجه اول به دستورها و درخواستهای ذینفعان اصلی خود یعنی دولت و بانک مرکزی و در درجه دوم به نیاز مشتریان خود میپرداخت؛ بنابراین شاید بانک سپه به جهت ساختار منسجم و اصالتی که دارد از بانکهایی در کشور است که استخواندار و در اجرای قانون نیز بسیار منضبط است؛ درواقع میتوان گفت بانک سپه شاگرد اول انضباطی دولت و بانک مرکزی است اما همین حضور پررنگ دولت در این بانک و در درجه دوم قرار گرفتن مشتریان باعث شد این بانک نتواند همچون رقبای بخش خصوصی یا نیمهدولتی خود در ارائه سرویسهای بانکداری خرد جزو پیشروها قرار بگیرد.
با پیشرفت تبادلات، اقتصاد بانک سپه در دهه ۷۰ جهش بسیار خوبی را در حوزه فناوری داشت و به جهت ضرورت و نیازهای مشتریانش، بانکداری اتوماسیون و پس از آن گامهای ابتدایی بانکداری الکترونیکی را در دهه ۷۰ برداشت. اولین دستگاه خودپرداز را بانک سپه راهاندازی کرد و سرویس حسابهای متمرکز در قالب جاری طلایی را این بانک کلید زد؛ درواقع با توجه به صحبتهای آرانی، بانک سپه در دهه ۷۰ بهعنوان نخستین بانک دولتی بهروز مطرح بود. با این حال به دلیل پیوستگی که بانک سپه با دولت و بانک مرکزی داشت از بهروز شدن خدماتش نسبت به سایر بانکهای دولتی عقب افتاد.
رجعت به خانه پدری
آنطور که آرانی میگوید، تعدادی از بانکهای خصوصی کشور که امروز فعال هستند، از مشتریان بزرگ قدیمی بانک سپه بودند و ادغام پنج بانک و موسسه اعتباری در بانک سپه بهنوعی رجعت آنها به خانه پدری است. «ما افتخار داشتیم از سالهای بسیار دور میزبان نیروهای مسلح باشیم و در حال حاضر نیز قبل از ادغام، حوزه تخصصی به نام اداره کل نیروهای مسلح در بانک سپه وجود دارد؛ درنتیجه موضوع ادغام، موضوع دور از ذهن بانک سپه و بانکهای ادغامی نبوده و خوشبختانه این موضوع طبق برنامه جلو میرود.»
متمرکز کردن ۸۰ سامانه پراکنده بانک سپه
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک سپه درباره سامانه جامع بانکداری متمرکز و رسیدن بانکها به این سامانه نیز صحبت میکند. او میگوید که به دلیل تحریمهای آمریکا و سازمان ملل، بانکهای کشور در خصوص سامانه جامع بانکداری متمرکز از ابزارها و خدمات بهروز دنیا فاصله گرفتند و رفتن به سمت یک سامانه یکپارچه بهکندی انجام شد. این موضوع، در برنامه پنجم توسعه و سندهای بالادستی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به بانکها ابلاغ شد و بانک سپه نیز از دهه ۸۰ رسیدن به یک سامانه یکپارچه بانکداری را شروع کرد که یک تجربه نهچندان موفقی را در اوایل سال ۹۲ داشت و نبود یک سامانه جامع بانکداری متمرکز داخلی که بتواند صددرصد تمام انتظارات بانک و مشتریان را تامین کند، دلیل این عدم موفقیتها بود و تنها مختص بانک سپه نیز نبود و بسیاری از بانکهای کشور نیز در این خصوص دو سه تجربه مشابه دارند.
آرانی توضیح میدهد: «از سال ۹۶ در بانک سپه تصمیم گرفتیم سامانه جدیدی را انتخاب کنیم و طبق تشریفات موجود در آییننامههایی که به ما ابلاغ شده بود، شرکت داتین از بین ۱۰ شرکت بر مبنای معیارها و ویژگیهای محصولش انتخاب شد و مطابق برنامههای زمانبندی و بخشهای مختلف آن، راهکار جامع بانکی داتین در سه گروه در حال پیادهسازی است و تا ۸۰ سامانه پراکنده بانک سپه را در یک راهکار یکپارچه و جامع متمرکز خواهیم کرد.»
پیشرفت عملیاتی یک سوم پروژه کربنکینک سپه
به گفته مدیر امور فناوری اطلاعات بانک سپه، در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد حسابهای بانک سپه متمرکز هستند؛ درواقع میتوان گفت که این بانک به نوعی یک سامانه داخلی داشته اما رفتن بانک سپه به سمت یک سامانه جامع بانکداری بهضرورت دسترسی کارشناسان و مدیران ستادی بانک به گزارشگیری و گزارشهایی است که منجر به تصمیمهای کلان مدیریتی میشود. ضمن اینکه دستگاههای نظارتی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیز اصرار دارند که همه ۸۰ سامانه بانک سپه یکپارچه شوند و این کاری است که در حال حاضر در این بانک در حال انجام است.
قرارداد بانک سپه با شرکت داتین برای این سامانه یک قرارداد ۳۶ ماهه است که ۱۸ ماه اول آن مربوط به بومیسازی، استقرار و راهاندازی سامانه است. در حال حاضر نیز شش ماه از آن ۱۸ ماه اول گذشته است و آرانی امیدوار است که تا نیمه اول سال آینده این سامانه بهطور کامل در بانک سپه فعال شود.
چرا راهکار داتین؟
با توجه به اینکه شرکت داتین در مناقصه بانک سپه بهعنوان یکی از مهمترین مناقصههای سامانه بانکداری متمرکز در چند سال اخیر کشور برنده شده است، از مدیر امور فناوری اطلاعات بانک سپه از دلیل انتخاب این شرکت پرسیدیم. به گفته آرانی، در فراخوانی که این بانک داشت، چند شاخص را بهعنوان شاخصهای ممیزی اصلی انتخاب سامانه انتخاب کردند؛ این شاخصها این بود که سامانه بهروز، داخلی، تجربه ۵۰۰ شعبه به بالا و استقرار سامانه در چند بانک را داشته باشد که هر کدام از این شاخصها خود دهها ریزشاخص دیگر در دل خود داشت. درنتیجه با توجه به نمره بالایی که شرکت داتین در بین رقبا در این چند شاخص داشت، سامانه این شرکت انتخاب شد.
.
او توضیح میدهد: «تیم ارزیاب بانک سپه که متشکل از کارشناسان، نخبگان و مشاورین حوزه بانکداری در بخشهای فنی، مدیریتی، امنیتی و شرکتی است، در انتخاب این سامانه مطابق استاندارد جلو رفت و بر اساس بالاترین نمرهای که داتین در بین رقبا پیدا کرد، این شرکت را انتخاب کردیم؛ درواقع کاملا شیوه استاندارد و بر اساس شاخصهای بهروز دنیا بود.»
آرانی ادامه میدهد: «علاوه بر امتیاز بالای این سامانه به نسبت رقبا، بانک سپه بهمنظور اطمینان از پایداری و کارایی سامانه داتین در تعداد شعب بالا، اقدام به انجام آزمون کارایی سامانه توسط شرکت معتبر بینالمللی کرد که از عملکرد سیستم در تعداد تراکنش بالا اطمینان حاصل کند و خوشبختانه سامانه داتین توانست در این آزمون نمره قبولی کسب کند.»
اجرایی شدن سه گروه سامانه جامع بانکداری متمرکز در بانک سپه
بهطورکلی سه گروه سامانه در قرارداد با داتین وجود دارد؛ گروه اول و دوم سامانههایی هستند که اجباری است؛ این گروهها شامل ماژولهای مختلف ریالی و ارزی سامانه بانکداری متمرکز، سامانههای بانکداری مدرن و سامانههای حوزه پرداخت است که تقریبا جزو الزامات هستند و سومین گروه نیز سامانههای مدیریتی و گزارشی-تحلیلی هستند که از الزامات نیستند و بانک با توجه به نیاز خود در خصوص بهرهگیری از هر یک از این سامانهها تصمیمگیری خواهد کرد.
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک سپه درباره روند پیشرفت این پروژه این چنین توضیح میدهد: «موضوعات طبق برنامه شروع شدهاند و در حال پیشرفت هستند و تاکنون تشکیل سازمان پروژه را که جزو وظایفمان بوده انجام دادهایم، تامین سختافزارها را شروع کردهایم، تحلیل شکافت و آموزش در پنج مرکز تمام شده است، بومیسازی و استقرار نیز مطابق برنامهها در حال پیشرفت است. برنامهریزی مهاجرت نیز شروع شده است ولی اجرای آن از آبان ماه سال جاری تا سال آینده ادامه خواهد داشت.»
کارگروه فناوری اطلاعات یکی از ۶ کارگروه ادغام
با توجه به صحبتهای آرانی، بانک سپه در حوزه مدیریت امور ادغام، شش کارگروه دارد که یکی از آنها کارگروه فناوری اطلاعات است. این کارگروه برای خود ۱۲ پروژه تعریف کرده است که در دو فاز کوتاهمدت و بلندمدت آنها را انجام خواهد داد. او میگوید: «درست است که مهاجرت ما به سامانه جدید با موضوع ادغام همزمان شده است و این موضوع کار ما را سختتر میکند اما ما با برنامه پیش خواهیم رفت و تردید نداریم که این کار انجام خواهد شد. درنهایت نیز امیدواریم که بانک سپه بزرگترین، چابکترین، بهروزترین و مجهزترین بانک نظام بانکی کشور باشد. همچنین امیدواریم با مسیری که در پیش داریم بتوانیم گامهای نخستین خود در طرح تحول بانکداری و بانکداری دیجیتال را نیز برداریم.»/ راه پرداخت