چشم خودروسازان به راکد شدن وامها با دستور بانکمرکزی
ابراهیم احمدی رئیس هیات مدیره انجمن قطعه سازان اصفهان در خصوص مشکلات پیش روی ایرانخودرو به بورسنیوز گفت: تیم مدیریتی که در "خودرو" فعالیت میکند، ضعیف نبوده و نمیتوان مشکلات و نواقص این صنعت را به مدیریت سوق داد چراکه زیان انباشته و بدهکاری سنگین به قطعهسازان و بانکها اجازه حرکت خودروسازان را گرفته است.
وی مهمترین راهکار برای برون رفت از این مشکلات را عرضه خودرو با قیمت واقعی و بالاتر از این رنج قیمتی بازار دانست و اضافه کرد: بانک مرکزی میتواند وامهای اعطایی به خودروسازان را به مدت یک سال راکد نگه دارد تا "خودرو" بتواند خود را از این مرحله نجات دهد البته نباید فراموش کرد که قیمتگذاری دستوری باید متوقف شود تا خودرو با قیمت تمام شده به فروش برسد، دراینصورت صنعت خودرو میتواند طی سرمایهگذاری جدید، خوروی جدید به بازار عرضه کند و تولید را افزایش دهد تا بتواند از این چالش و بحران خارج شود.
رئیس هیات مدیره انجمن قطعه سازان اصفهان در خصوص قیمت خودرو گفت: قیمت تمام شده خودرو بیش از آنی بود که خودروییها هماکنون به فروش میرسانند، برای تولید محصولات خودرویی، خودروسازان زیان میدهند، یک بنگاه تولیدی باید سود داشته باشد در حالی که سودی برای "خودرو" حاصل نمیشود؛ خندهدار است که یک یخچال ساید چهل میلیون است و یک پراید نیز چهل میلیون و قیمت یک پراید با دو تا گوشی اپل برابری دارد.
احمدی در ادامه عنوان کرد: خودروسازی باید پلتفرم و روشهای جدید طراحی میکردند و بی شک تا به امروز موفق به ساخت خودروهای برقی و خودروی خوب و با کیفیت نیز می شدند اما؛ از روز نخست اجازه ندادیم قیمت خودرو واقعی باشد، قیمتها دستوری بود و خودروساز یارای مقابله با دولت را ندارد.
وی با اشاره به یک بام و دو هوایی بودن صنعت خودرو افزود: چرا باید پتروشیمی آنقدر سود برده و فولاد نیز همین طور اما؛ خودروسازی را مجبور کنند تا قیمتی پایینتر از قیمت تمام شده به بازار ارائه کند؛ فشار مضاعف و ناعادلانه ای روی خودروسازی بوده و ادامه این روند به نفع خودروساز و مردم نیست .
رئیس هیات مدیره انجمن قطعهسازان اصفهان با اشاره به اینکه کیفیت خودرو امری اتفاقی نیست و باید فناوری جدید به کار گرفته شود گفت: سی سال هست که این حرف ها تکرار می شود ولی ترتیب اثری داده نمی شود، راه حل کیفیت پایین خودرو این هست که در ابتدا قیمت خودرو واقعی باشد و آن را آزاد کنند، وقتی سایپا ۲۳۰ میلیارد زیان انیاشته دارد چطور می تواند خودروی جدید بسازد و با چه سرمایه ای برای ساختن پلتفرم های، قطعات جدید وکارهای جدید اقدام کند. همه اینها نیاز به ماشین، تجهیزات و سرمایه گذاری و روابط دارد تا حاصل شود، خودروسازی کار سنگین و تکنیکی است و باید روند اصولی آن طی شود.
احمدی با اشاره بر آزاد بودن قیمت خودرو در دنیا و بهره وری بالای آنها افزود: دلیل پایین نگه داشتن قیمت خودرو و دستوری بودن آن، وجود مافیای واردات خودرو تبلیغاتی که علیه صنعت خودرو در رادیو و تلویزیون صورت می پذیرد و وجود دلال ها یی هست که سود بسیاری به جیبشان سرازیر می شود
وی در رابطه با عوامل تعیین کننده سودآوری خودروساز عنوان کرد: اولین عامل تعیین کننده در سودسازی، بهره وری هست، اگر بهره وری در کارخانه بالا باشد، قیمت گذاری ها دستوری نباشد و خودرو با قیمت تمام شده به بازار عرضه شود، تورم نباشد یا تک نرخی باشد در این صورت خودروساز می تواند عوامل تولید را کنترل کند و سود کسب کند، رقایت و بهره وری شاخص می شود. یا اینکه مثل فولاد مبارکه یا پتروشیمی ها شناور می شود، اگر دلار افزایش پیدا کرد به همان نسبت آن هم افزایش پیدا می کند .
رییس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان اصفهان با بیان اینکه اگر بومی سازی تداوم داشته باشد می تواند نقطه عطفی برای خودروسازان باشد افزود: صنعت همه کشورها به هم وابسته هستند و نمی توان توقع داشت که در همه زمینه ها خودکفا شویم، باید تلاش کنیم خودروسازی را آزاد کنیم و روابط خود را با دیگر کشورها گسترش دهیم و این بستگی به سیاست های دولت دارد تا بتوانیم خودرویی با کیفیت مناسب و در سطح بین المللی تولید کنیم.
خودروهای بی کیفیت چقدر باید قیمتشون بره بالا
راست میگید دولت هم مجوز واردات خودرو با تعرفه پایین بده و لازم هم نیست ارز از کشور خارج بشه
اجازه بدن ایرانی های مقیم خارج با ارز خودشون خودرو وارد کشور کنن
اونوقت ببینید چه خودروهایی وارد میشه که با همین قیمتهای خودروهای داخلی و با بهترین کیفیت