«چکاپا» به نرخ ارز حساستر میشود
به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «گروه صنایع کاغذ پارس» سال مالی منتهی به آبان ماه دارد و در سال مالی ۹۸ خود برای هر سهم ۶۳۶ ریال سود کنار گذاشت تا طبق نظر هیئت مدیره، حداقل ۶۰ درصد آن را در مجمع عمومی عادی سالیانه بین سهامداران تقسیم کند اما؛ شیوع کروناویروس مجالی برای برگزاری مجمع نمیدهد.
این شرکت طی نامهای از فرابورس در خواست کمک کرده و گفته با توجه به وجود حدود ۶۰ هزار سهامدار، امکان برگزاری مجمع سالانه در موعد قانونی وجود ندارد.
نگاهی به مجامع سالهای اخیر این شرکت نشان میدهد که سود نسبتا مناسبی عاید سهامداران شده و در سال مالی ۹۷ نیز بخشی از سود تحقق یافته به صورت افزایش سرمایه به سهامداران رسید.
یکی از موفقترین خصوصیسازیهای اخیر کشور، «گروه صنایع کاغذ پارس» است که پس از خصوصیسازی به سرعت از چرخه زیاندهی خارج شد و به جایگاهی در سودآوری رسید که توانست از محل سود انباشته افزایش سرمایه دهد.
این شرکت به تازگی دست به تجدید ارزیابی داراییهای خود زده و قرار است با افزایش ۳۲۱ درصدی، مبلغ سرمایه را به رقم ۹۹۰۸ میلیارد ریال افزایش دهد.
یکی از نقاط قوت «چکاپا» که در سالهای آتی میتواند سودآوری مناسبی را برای شرکت به همراه داشته باشد، راه اندازی شرکت پارس طبیعت سلولز است. پس از استقرار و نصب ماشین آلات در مرداد ماه تولید آزمایشی در این شرکت آغاز شد.
شرکت پارس طبیعت سلولز با هزینه برآوردی ۱۱۶۰ میلیارد ریالی و با هدف تولید ظروف یکبار مصرف با قابلیت کمپوست شدن راهاندازی شد و در آبان ماه سال جاری به طور کامل به بهرهبرداری رسید. لازم به ذکر است تکنولوژی تولید ظروف یکبار مصرف با قابلیت کمپوست شدن در دنیا عمر چندانی ندارد و کمتر از یک دهه از معرفی این ظروف میگذرد.
به این ترتیب، «چکاپا» اولین طرح تجمیعی در دنیا است که از باگاس تا ظروف در یک کارخانه تولید میشود و همین موضوع سبب شده که فرآیند طراحی و تولید آن با سایر موارد مشابه در دنیا متفاوت باشد.
هر چند که در مرداد ماه تولید آزمایشی این شرکت آغاز شد اما؛ بنا به دلایلی راهاندازی کامل آن به تعویق افتاد و انتظار میرفت در بهمن ماه خط تولید شروع به کار کند اما؛ کروناویروس باز هم گریبان «چکاپا» را گرفت و اعزام کارشناسان چینی با تأخیر انجام شده است. بنابراین، راه اندازی این خط تولید تا بعد از تمام شدن بحران کرونا به تعویق افتاد.
اهمیت بازارهای صادراتی برای این محصول، باعث سرمایه گذاری در این بخش شده و قطعا در سالهای آتی سودآوری مناسبی به بار خواهد آورد.
بزرگترین مزیت رقابتی «چکاپا»، تولید خمیر از گیاهان یکساله است؛ بنابراین، مطالعه در خصوص استفاده بهینه از این مزیت انحصاری در خاورمیانه و تکمیل زنجیرهی خلق ارزش، در دستور کار شرکت قرار دارد.
تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی، ارزش افزوده مناسبی را عاید این شرکت خواهد کرد. در این بین، با ورود محصولات شرکت به بازارهای صادراتی، درآمدهای این شرکت نیز با شدت بیشتری تحت تأثیر نرخ ارز قرار خواهد گرفت.
درنظرسنجی اخیر آبسیم پلاس، ۶۵ درصد از سهامداران اعلام موضع خرید در «چکاپا» کردند و فقط ۳۵ درصد موقعیت فروش را برگزیدند.
مطابق نتیجه نظرسنجی، این سهم خریداران پروپاقرصی دارد و در یک سال اخیر بازدهی خیره کننده ۳۰۶ درصدی را عاید سهامداران و همراهان خود کرد و ارزش بازار ۳۳ هزار میلیارد ریالی دارد.