بازار کالای افام سیجی در ایران ۶۳۲هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه دارد اما سهم کسبوکارهای آنلاین این حوزه از این بازار بسیار بزرگ، بسیار ناچیز است؛ تا جایی که کاظم کلبخانی، مدیرعامل اُکالا میگوید در سال۹۸، بازیگران حوزه آنلاین افامسیجی به زحمت تا هزار میلیارد تومان فروش داشتهاند.
اُکالا برنامههای زیادی برای گسترش سرویسدهیاش به همه نقاط ایران دارد. آنها خود را رهبر فعلی بازار ایران میدانند و از طرفی سهم هر سه بازیگر مهم این بازار را در تهران، تقریبا مساوی برآورد میکنند. کلبخانی میگوید طبق برنامهای که دارند تا سال۱۴۰۴ به گردش مالی بین ۵۰۰ تا یک میلیارد دلار خواهند رسید و در این صورت با یونیکورن در بازار افامسیجی ایران مواجه خواهیم بود.
بازار کالای تندمصرف در ایران با همه بزرگیاش، کماکان سهم اندکی از آن نصیب آنلاینها شده است، چون کماکان فرهنگ خرید آنلاین در بخش بزرگی از جامعه ما نهادینه نشده است. کلبخانی میگوید الان بازیگران حاضر در این بازار، در حال پرداخت هزینه فرهنگسازی برای خرید آنلاین هستند.
البته مواردی مانند شیوع کرونا موجب شده تا مردم هر چه بیشتر به سمت خرید آنلاین سوق داده شوند تا جایی که طبق آماری که مدیرعامل اُکالا ارائه میکند، حجم سفارشات آنلاین سوپرمارکتی در ایران بهصورت روزانه، بین ۱۲ تا ۱۳هزار سفارش بوده اما در دوران کرونایی، این عدد دو تا سه برابر شده است و اما اُکالا که خود را رهبر بازار ایران در زمینه کالای افامسیجی میداند، قصد دارد که تا پایان سال جاری به روزی ۳۰هزار فاکتور در کل ایران برسد.