جزئیات بازپسگیری هپکو
ابوالفضل روغنی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران و مدیرعامل مستعفی هپکو بیان کرد :
در دوره رحمانی ارادهای برای ساماندهی هپکو وجود نداشت.
خطوط کارخانه با ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نوسازی میشود و قرار است ایمیدرو، صد میلیارد تومان اعتبار به کارخانه برای تأمین بخشی از نیازهای مالی تأمین مواد اولیه و قطعات پرداخت کند، همچنین یک سفارش ۲۵۰ دستگاهی ماشینآلات راهسازی هم به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان (با دلار ۱۴ هزارتومانی) به این شرکت دادهشده است.
دولت برای دومین بار تصمیم گرفته است که هپکو را از بخش خصوصی پس گرفته و آن را به ایمیدرو واگذار کند، روغنی در اینباره اظهار کرد : من درباره هپکو صددرصد مخالف این هستم که دولت چیزی را که واگذار کرده است، دوباره برگرداند.
پس گرفتن هپکو شکستن یک تصمیم بزرگ در کشور است، درواقع به اصل ۴۴ براثر فشارهای غیرمتعارف خدشه وارد میشود و هپکو مجدداً به درون دولت بازمیگردد.
شرکت هپکو شاید با ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان ماشینآلات جدید بهروز شوند، در حدی که بتوانند تولید کنند.
آنچه باید در هپکو اتفاق بیفتد، اول سفارش گذاری است، سازمان راهداری کشور برای ٢۵٠ دستگاه با هپکو قرارداد بسته که عملیاتی نشده است.
از آنجا که تقریباً ۴۵ تا ۵٠ درصد قطعاتمان وارداتی است، باید برخی قطعات شامل پک الکترونیکی، نیرومحرکه و... را وارد کنیم، بنابراین تأمین منابع ارزی برای واردات مهم است.