بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
مدیر صندوق سرمایه گذاری جسورانه اینوتک آشنا در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

به وقت جذابی ETFهای بعدی دولت

رشد بازار سرمایه تا زمانی ادامه دارد که یا اتفاق مثبتی در عرصه روابط بین المللی و توافق سیاسی رخ دهد و یا اختلاف نرخ سود بانکی و نرخ تورم کاهش یابد و مردم تمایل کمتری به خروج سپرده ها از بانک ها داشته باشند.
کد خبر : ۲۲۲۳۰۰

سهام ETF های بعدی دولت، گزینه های جذاب سرمایه گذاری

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل یکی دو قدم بیشتر تا ورود به کانال ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی فاصله ندارد. بازدهی بالاتر بازار سرمایه نسبت به بازار ارز، دغدغه هایی برای برخی تحلیلگران ایجاد کرده و نگران ریزش بازار سرمایه هستند.

رضا خانکی مدیر صندوق سرمایه گذاری جسورانه اینوتک آشنا در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: در رشد بازار سرمایه، هم افزایش سرمایه شرکت ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و هم افزایش نرخ ارز نقش داشته است.

وی افزود: در مقطعی، بازار ارز رشد چند برابری داشت و رشد بازار سرمایه از رشد بازار ارز، کندتر بود؛ حالا ممکن است بازار سرمایه شیب رشد تندتری داشته باشد و قیمت سهام شرکت های بازار سرمایه نسبت بازار ارز، حباب داشته باشند. اما تخلیه این حباب، هم می تواند از طریق مکانیزم های خود بازار سرمایه صورت بگیرد و هم می تواند توسط افزایش نرخ ارز، تخلیه شود. اتفاقی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، تخلیه حباب بازار سرمایه از طریق افزایش نرخ ارز است. بازار ارز به تدریج در حال رشد است و ارزش جایگزینی شرکت ها هم تحت تاثیر این موضوع، افزایش خواهد یافت.

وی افزود: با این جمله که افزایش نرخ ارز، افسارگسیخته است، موافق نیستم و معتقدم رشد بازار ارز کاملا کنترل شده بوده است. نرخ ارز با شیب ملایمی در حال رشد بوده و کسری بودجه دولت هم از این طریق جبران می شود. دلار ۲۰ هزار تومانی، اتفاق عجیبی نیست و تا چند ماه دیگر، این نرخ برای مردم عادی خواهد شد. به نظر می رسد دلار تا پایان سال روند ملایم صعودی خود را ادامه داده و به محدوده ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان خواهد رسید. این نرخ، انگیزه ای برای رشد بازار سرمایه هم خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به تاثیر مثبت اخبار مربوط به افزایش سرمایه شرکت ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، گفت: افزایش سرمایه ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، از سال گذشته بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است. در سنوات قبل، سودآوری شرکت ها ملاک رشد قیمت سهم ها بود؛ ولی در حال حاضر افزایش ارزش جایگزینی و ارزش دارایی های شرکت ها جذابیت ایجاد کرده و رشد بازار سرمایه را رقم زده است. تجدید ارزیابی دارایی های شرکت ها علاوه بر جذابیت هایی که برای اهالی بازار سرمایه دارد، ارزش دارایی های شرکت ها را هم به روز کرده و توان شرکت ها در اخذ تسهیلات بانکی را هم افزایش خواهد داد.

خانکی در پاسخ به این سوال که "رشد بازار سرمایه تا کجا ادامه خواهد داشت" اظهار کرد: رشد بازار سرمایه تا زمانی ادامه دارد که یا اتفاق مثبتی در عرصه روابط بین المللی و توافق سیاسی رخ دهد و یا اختلاف نرخ سود بانکی و نرخ تورم کاهش یابد و مردم تمایل کمتری به خروج سپرده ها از بانک ها داشته باشند که البته به نظرم این اتفاق را ظرف یک سال آینده شاهد خواهیم بود.

وی در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری عنوان کرد: با توجه به برنامه دولت برای عرضه سهام خود در قالب صندوق های ETF با قیمت مناسب، به نظر می رسد از قیمت سهم هایی که در ETF های دولتی خواهند بود، حمایت خواهد کرد. بنابراین باید دید صندوق های بعدی که دولت عرضه خواهد کرد، شامل سهام چه شرکت هایی هستند‌. اما به هر حال برخی از این شرکت ها، املاک بیشتری در ترکیب دارایی های خود دارند و برای انتخاب گزینه مناسب بهتر است از بین سهام شرکت هایی که دولت قصد عرضه آنها از طریق صندوق های ETF را دارد، کدام یک دارایی های ملکی ارزنده تری در تملک دارند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تخلیه هیجان فروش، منطقی‌تر از رشد بی وقفه

مدیرعامل شرکت سبدگردان کوروش در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

حمایت شدید دولت از ETF بعدی ...

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مراقب حباب ETF ها باشید!

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

تغییر در پارادایم بازار سرمایه/ با دیدی جدید وارد شوید

ارسال نظر
نظرات بینندگان
همشهری
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
درسته دارایکم سود خوبی به ما داده ولی ازکجا معلوم بدستما میرسه با این آشفته بازار وبا بی سرسامانی بانکها تا بانکها ی کشور با کارگزاری‌ها هماهنگ نشوند خریدن دارا 2+۳اشتباست