بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
گفت‌وگویی متفاوت با یکی از کارشناسان بازارسرمایه درخصوص روند صعودی این بازار شایدبه‌مذاق بسیاری از فعالان بازار خوش نیاید اما؛ آیا باید کمی هم در مقابل اظهارنظر‌های یکطرفه بسیاری از فعالان و مدیران کارگزاری‌ها، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، تامین سرمایه‌ها، شرکت‌های بورس، فرابورس و مسئولین سازمان بورس و وزارت اقتصاد و دولت که همگی به نوعی از درآمد‌هایی چند ۱۰ هزار میلیاردی و بادآورده بهره‌مند شده‌اند نیز به دیده تردید نگاه نکرد، تا بتوان حافظ سرمایه خود بود.
کد خبر : ۲۲۳۶۰۴

به گزارش بورس‌نیوز، بی‌شک بازدهی عجیب بورس، رشد چشمگیر بیش از ۱۸برابری شاخص کل‌بورس و رشد قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های فعال در بازار سهام در دو سال اخیر یکی از اصلی‌ترین دلایل توجه غیر قابل پیش‌بینی بخش وسیعی از افراد جامعه به بازار سرمایه کشور است.

توجهی که اکنون به گواه برخی از کارشناسان اقتصادی و بازار سرمایه، منجر به رخدادی نگران کننده‌ای مبدل گشته و شاید حتی اوضاع تا حدود زیادی از کنترل خارج شده است.

شاید به جز نامه‌ ۲۵نفر از برخی کارشناسان اقتصادی در هفته گذشته یا مصاحبه‌های و مقالات جسته و گریخته‌ای که در برخی وب‌سایت‌ها و نشریات اقتصادی در خصوص مخاطرات حجم بالای ورودی نقدینگی به بازارسرمایه، شاهد سکوتی ناامید کننده از سوی بسیاری مسئولین، متولیان و فعالین بازار سرمایه در خصوص اتفاقات اخیر بازار سهام در ماه‌های اخیر بودیم.

از این رو فرصت را مغتنم شمردیم و در مصاحبه‌ای مفصل و صریح با حسین خسرونژاد یکی کارشناسان و منتقدان همیشگی بی‌ثباتی بازار سرمایه، که به تازگی هم در یکی از برنامه‌های رادیویی به وضعیت بحرانی بازارسرمایه اشاره کرده بود، به برخی از مخاطرات وضعیت کنونی بازار و راه‌حل‌های پیشنهادی ایشان به منظور بهبود شرایط بپردازیم.

بورس نیوز: ضمن تشکر از اینکه حاضر به گفت‌وگو با به بورس نیوز به عنوان یکی از پرطرفدار‌ترین وبسایت‌های فعال در بازار سرمایه شدید، اولین سوال را در خصوص ادعای شما مبنی بر احتمال بالای تبدیل بازار بورس به بحرانی جدی برای کشور در ماه‌های آتی در یک برنامه‌ی رادیویی می‌پرسم. آیا شما بر خلاف بسیاری از کارشناسان، بازار سهام را نه یک فرصت، بلکه بحرانی برای اقتصاد کشور می‌دانید؟

خسرونژاد: با عرض سلام به شما. من گمان می‌کنم بحث اختلاف نظر من با بسیاری از کارشناسان، فعالین، مسئولین و حتی متولیان بازار سرمایه و وزارت اقتصاد بیشتر ریشه در بهره‌مندی از منافع حاصل از وضعیت کنونی بازار سهام دارد تا تشریح علمی رخداد‌های نگران‌کننده این روزها.

با احترام به تمام کارشناسان و فعالین بازار سرمایه، در دو سال اخیر بسیاری از اظهار نظرها، مقالات و به طور کلی تریبون‌ها در اختیار ذینفعان بازار سرمایه بوده است تا مخالفین رشد غیر منطقی بازار سرمایه.

سوال اینجاست که اگر کاهش نرخ سود بانکی اقدامی قابل دفاع بود چرا تنها پس از گذشت تنها چند ماه در روز‌های گذشته این نرخ‌ها مجددا افزایش یافت؟

آیا می‌توان به اظهارنظر‌های یکطرفه و بی‌منطق بسیاری از فعالین و مدیران کارگزاری‌ها، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، تامین سرمایه‌ها، شرکت‌های بورس، فرابورس و مسئولین سازمان بورس و وزارت اقتصاد و دولت که همگی به نوعی از درآمد‌هایی چند ۱۰ هزار میلیاردی و بادآورده بهره‌مند شده‌اند به دیده تردید نگاه نکرد؟

نگاهی به رشد ارزش حباب‌گونه و سودآوری شرکت‌های بورس، فرابورس و سازمان بورس، رشد درآمد‌های چند هزار میلیارد تومانی کارگزاران با کمترین زیرساخت‌ها و نیرو‌های تخصصی و ارزش سرقفلی‌هایی که به لطف انحصار موجود در صنعت هر روز افزوده می‌شود، رشد درآمد‌های گزاف شناسایی شده ناشی از افزایش دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و البته افزایش درآمد‌های شرکت‌های سبدگردانی و زیان‌ده سابق خود گواهی بر چرایی سکوت نگران‌کننده این روز‌های فعالین و مسئولین بازار سرمایه است.

به جمع بالا ذینفع بودن اعضای شورای عالی بورس به واسطه بنگاه‌داری این اشخاص در این حوزه، تامین مالی دولت از طریق عرضه سهام شرکت‌های کاغذی و سرمایه‌گذاری‌های تو در تو آنهم با بالاترین قیمت ممکن و البته درگیر بودن سرمایه بسیاری از اساتید و کارشناسان مالی و اقتصادی کشور در بازار سرمایه هم اضافه کنید تا ببنید که چگونه در شرایطی که اقتصاد کشور تا ورطه نابودی پیش رفته و بر خلاف آن شاخص کل بورس در طول دو سال رشدی ۱۸۰۰ درصدی را تجربه کرده است شاهد کمترین اظهارنظر‌های کارشناسانه در این حوزه هستیم.

به نظر می‌رسد که همه ما می‌بایست روزی منافع کشور و رسالت کارشناسی خود را بر منافع شخصی ترجیح دهیم چراکه حتی استفاده از منافع پول‌های بادآورده و کلان این روز‌ها در فعالیت‌های سفته‌بازانه همه بازار‌ها و علی الخصوص بازار سرمایه آنهم در کشوری با ۷۰ میلیون نفر زیر خط فقر و البته امنیتی که با توجه به عمیق‌تر شدن هر روزه اختلاف طبقاتی کمتر خواهد شد، شبیه به طنزی تلخ است.

متاسفانه در دو سال گذشته هر کارشناسی و یا حتی مدیرانی که از لزوم به‌کار‌گیری روش‌های محدود کننده سخن گفتند، یا از شغل‌های خود برکنار شدند و یا مورد الطاف و مخالفت‌های همه جانبه ذینفعان بازارسرمایه قرار گرفتند

شاید لازم است این دوستان که این روز‌ها شدیدا از رشد قیمت ارز و تاثیر آن بر رشد بازار سرمایه دفاع می‌کنند نگاهی به آمار جرم و جنایت در کشور ونزوئلا بیاندازند تا شاید تصویری شفاف‌تر از ادامه وضعیت بحرانی این روز‌های بازار سرمایه ترسیم کنند.

بورس نیوز: می‌تونید دلایل خود را از چرایی امکان شکل گیری بحرانی به نام بحران بازار سرمایه را شفاف‌تر بیان کنید:

خسرونژاد: شاید بتوان برخی از مهمترین تبعات رشد غیر منطقی بازار سرمایه در ماه‌های اخیر را که البته هر یک از آن‌ها می‌توانند منجر به بحرانی بزرگ در حوزه‌های مختلف گردند را به صورت اجمالی و به صورت زیر بیان کرد:

۱- رشد بی‌رویه بازار سرمایه و سیگنال مخرب به بازار‌های ارز، طلا، مسکن و کالا از حیث القای افزایش نرخ تورم انتظاری در بازار بورس. متاسفانه این اتفاق نه تنها منجر به القای افزایش نرخ تورم انتظاری به سایر بازار‌ها می‌گردد بلکه افزایش بی‌رویه رشد این بازار منجر به افزایش تورم در سایر بازار‌ها به جهت تطابق افزایش بازدهی این بازار‌ها با بازار بورس می‌گردد.

بر خلاف تاثیر ابتدایی بازار ارز متاسفانه اکنون این بازار سرمایه است که سیگنال‌هایی مخرب را به بازار ارز القا می‌کند. آیا در یک سال منتهی به امروز قیمت دلار ۵ برابر شده بود که شاخص کل بازار بورس رشدی بیش از ۷۰۰ درصدی را به ثبت رسانده است؟

۲- افزایش بیش از پیش شکاف تضاد طبقاتی با توجه به بهره‌مندی بخش کوچکی از مردم کشور از منافع و بازده غیر معقول بازار سرمایه. آیا کسب و کار‌ها در ماه‌های اخیر و به واسطه شیوع ویروس کرونا و البته تحریم‌های سال‌های اخیر و حتی حقوق کارمندان و کارگران رشدی مشابه بازار بورس و بیش از چند صد درصدی را تجربه کرده است؟

۳- خروج پول و منابع سرمایه گذاری از چرخه تولید و ورود سرمایه داران و تولید کنندگان به بازار سرمایه به منظور بهره مندی از بازده کوتاه مدت و غیر منطقی بازار بورس.

در هفته گذشته بنده با تعدادی از تولید کنندگان جلساتی داشتم که برخی از این دوستان در صدد تزریق بخشی از سرمایه خود به بازار سرمایه بودند. سرمایه‌ای که به اذعان خودشان قرار بود صرف طرح‌های توسعه، افزایش تولید، عرضه کالا و البته اشتغال زایی گردد.

۴- افزایش احتمال از بین رفتن حباب‌های قیمتی، ریزش‌های سنگین در بازار سهام و بروز ناامنی اجتماعی با توجه به تبلیغات گسترده این بازار توسط مسئولین دولتی و رسانه‌های عمومی
آیا می‌توان اعتراضات بیش از چند میلیون نفری که سرمایه‌های خود را بدون کمترین سطح از آگاهی از نوسانات به بازار بورس وارد کرده اند را با اعتراض چند صد نفر مالباختگان موسسات کوچک مالی در مقابل بانک مرکزی مقایسه نمود؟ متاسفانه در ماه‌های اخیر شاهد ورود قشر‌های مختلف مردمی با سطوح فرهنگی متفاوت و با میزان حساسیت‌های مختلف نسبت به ریسک‌های سرمایه گذاری بودیم. آیا می‌بایست انتظار یکسانی از این افراد در مواجهه با ریزش محتمل بازار سهام را در مقایسه با فعالین قدیمی بازار سهام داشت؟

۵- عدم امکان تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها از طریق بازار سرمایه با توجه به افزایش قابل توجه نرخ بازده انتظاری در بازار سهام، آیا در بازاری که سرمایه گذارانش بدون کمترین آگاهی از مسایل علمی، روزانه ۵ درصد بازدهی کسب می‌کنند می‌بایست انتظار انتشار و استقبال از اوراق قرضه و یا مشارکت با بازدهی ۱۵ تا ۲۰ درصد یکساله را داشته باشیم؟

۶- ترویج فرهنگ سفته بازانه در اقشار مختلف مردم جامعه؛ اکنون دیگر شاهد ورود زنان خانه دار، طیف بزرگی از کارمندان ادارات دولتی و خصوصی، دلالان بازار ارز، کالا، دانشجویان، اساتید دانشگاه، کارگران به بازار بورس و معاملات روزانه هستیم. در اینکه ورود و آشنایی اقشار مختلف جامعه با بازار سرمایه باعث افزایش قدرت بازار سرمایه و ابزار‌های مالی می‌گردد شکی نیست، اما در کشوری که بسیاری از نیرو‌های کار آن از صبح تا عصر پای خرید و فروش و تحولات بازار سهام می‌باشند چه کسانی قرار است کار کنند؟ آیا کارمندان و مدیران شرکت‌ها با حقوق‌هایی ناکافی، با بهره مندی از سود‌های بادآورده این روز‌های بازار بورس حاضر به ادامه همکاری و یا ایفای تعهدات کاری خود در محیط کار هستند؟

۷- تخریب فرهنگ تولید به دلیل به وجود آمدن فضای بهره مندی از سود‌های بهره مندی از سود‌های بادآورده و کوتاه مدت در بازار سهام

۸- رکود احتمالی و بلند مدت بازار سرمایه پس از ریزش احتمالی و قفل شدن سرمایه مردم و یا خروج دایمی این افراد از بازار بورس

۹- تغییر اولویت بانک‌ها از اعطای تسهیلات کوتاه مدت و سرمایه در گردش به شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک به اعطای اعتبارات به کارگزاری‌ها و فعالین بازار سرمایه

بورس نیوز: در مواردی که مطرح کردید، به نقش مخرب رشد بازار سرمایه بر بازار ارز اشاره کردید. این بر خلاف نظر بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه مبنی بر تاثیر بازار ارز بر رشد قیمت سهام شرکت‌ها به واسطه رشد ارزش دارایی‌ها است. می‌تونید این موضوع را شفاف‌تر توضیح بدید؟

خسرونژاد: قبل از هر چیز بگم که من به هیچ وجه موافق نظر کارشناسان و یا سرمایه گذاران این روز‌های بازار سرمایه در استفاده از شاخص ارزش جایگزینی و یا رشد ارزش دارایی‌ها و یا حتی افزایش سرمایه‌های ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیستم.

به عنوان مثال آیا قرار است شرکت‌هایی مثل ایران خودرو، بانک‌ها، پالایش نفت اصفهان و ...، کلیه دارایی‌ها، زمین، ساختمان و تجهیزات تولیدی خود را بفروشند و بین سرمایه‌گذاران خرد خود تقسیم کنند که این دوستان بر این اساس در سهام شرکت‌ها سرمایه گذاری می‌کنند.

اگر این شرکت‌ها از بیش از میلیون‌ها متر زمین، شعب و یا هزاران میلیارد تومان تجهیزات، سالیانه چندین هزار میلیارد تومان زیان می‌سازند می‌بایست شاهد رشد چند صد درصدی ارزش سهام این شرکت‌ها باشیم.

ارزش بازار یکی از بزرگترین شرکت‌های خودرو سازی کشور در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ با تحقق بیش از ۸۷ میلیارد تومان سود خالص، از ۳.۵۰۰ میلیارد تومان به ۱۸۲.۰۰۰ میلیارد تومان آنهم با تحقق بیش از ۲۴.۵۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته رسیده است.

رشد در حدود ۵۰ برابری ارزش سهام این شرکت در کمتر از ۲۲ ماه محرک ارزی داشته، آیا قیمت یک متر زمین در ۲ سال گذشته ۵۰ برابر شده است؟ آیا نرخ ارز در دو سال گذشته رشد ۵۰ برابری داشته است؟ آیا سودآوری این شرکت رشدی ۵۰ برابری را به ثبت رسانده است؟

ارزش جایگزینی دیگر کلمه‌ای است که این روز‌ها دوستان و کارشناسان از آن برای تهییج سرمایه‌گذاران تازه وارد و آماتور استفاده می‌کنند. شاید نگاهی به مقایسه بین ارزش دلاری کنونی شرکت‌های داخلی و برخی شرکت‌های بین المللی پاسخ مناسبی برای ادعا‌های عجیب، غیر علمی و مغرضانه این دوستان باشد:

بورس نیوز: شما بسیاری از دیدگاه‌های خود را به تبعات شرایط کنونی بازار سرمایه را تشریح کردید، اما آیا راهکار‌هایی را هم برای جلوگیری و یا کنترل اوضاع کنونی دارید؟

خسرونژاد: متاسفانه در دو سال گذشته هر کارشناسی و یا حتی مدیرانی که از لزوم به‌کار‌گیری روش‌های محدود کننده سخن گفتند، یا از شغل‌های خود برکنار شدند و یا مورد الطاف و مخالفت‌های همه جانبه ذینفعان بازارسرمایه قرار گرفتند (اشاره به برکناری آقای شاپور محمدی دو روز پس از خبر لزوم ایجاد محدودیت دامنه نوسان و حتی صحبت‌های اخیر عبده تبریزی کردند) با این وجود بنده واهمه‌ای از ارائه پیشنهادات خود ندارم. البته اصراری هم ندارم که این روش‌ها عاری از معایب هستند با این وجود فکر می‌کنم می‌توانند منجر به کنترل محدودیت وضعیت کنونی گردند.

چرا سهام شرکت شستا در قیمت‌هایی با رشد بیش از ۳۰۰ درصدی در مقایسه با عرضه اولیه در صفوف چند صد میلیونی روز‌های گذشته توسط دولت و سازمان تامین اجتماعی عرضه نمی‌شود؟

۱- تسریع در امکان فروش مستقیم و انتقال سهام عدالت به کد بورسی افراد جهت فروش مستقیم در بازار بورس
متاسفانه پس از گذشت ۲ ماه همچنان مکانیزم روشنی برای فروش سهام عدالت توسط سهامدارن وجود ندارد و تسریع در این اتفاق بی شک منجر به افزایش عرضه در نماد‌ها و افزایش شناور سهام موجود در پرتفوی سهام عدالت و کنترل رشد قیمت آن‌ها خواهد گردید.

۲- الزام دولت و نهاد‌های عمومی به عرضه سهام شرکت‌های زیر مجموعه در بازار‌های بورس و فرابورس در راستای جذب بخشی از نقدینگی‌های ورودی به بازار بورس

۳- ترغیب و الزام شرکت‌های بزرگ بورسی دولتی و خصولتی به جذب سرمایه از طریق افزایش سرمایه‌های نقدی و یا سلب حق تقدم در این افزایش سرمایه‌ها به منظور ایجاد طرح‌های توسعه و یا مشارکت در طرح‌های پایین دستی جهت تکمیل زنجیره تولید

۴- افزایش نرخ سود بانکی ؛ متاسفانه تصمیمات در اقتصاد ایران کاملا جزیره‌ای و مستقل صورت می‌پذیرد. شاید بدترین خبر در ماه‌های اخیر در خروج سرمایه مردم از بانک‌ها و ورود این پول به بازار‌های سفته بازانه تصمیمات غیر کارشناسی بانک مرکزی در کاهش نرخ سود بانکی بود. سوال اینجاست که اگر کاهش نرخ سود بانکی اقدامی قابل دفاع بود چرا تنها پس از گذشت تنها چند ماه در روز‌های گذشته این نرخ‌ها مجددا افزایش یافت؟

این اوضاع خود گویای عدم هماهنگی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و البته ادامه آزمون و خطا در بالاترین رکن اجرایی سیاست‌های پولی و مالی کشور است.

۵- الزام دولت و بانک‌ها به افزایش عرضه و سهام شناور شرکت‌های تحت مدیریت خود در بازار سرمایه ؛ متاسفانه اظهارات مدیران و مسئولین دولتی به مانند بسیاری از اوقات شعارگونه و فاقد اقدامات اجرایی است. آیا دولت با کسری بودجه‌ای بالا نمی‌بایست بخشی از سهام هلدینگ‌های تحت مدیریت نظیر هلدینگ خلیج فارس، قسمتی از کسری بودجه خود را تامین و ورود نقدینگی را به بازار سهام کنترل نماید.

چرا سهام شرکت شستا در قیمت‌هایی با رشد بیش از ۳۰۰ درصدی در مقایسه با عرضه اولیه در صفوف چند صد میلیونی روز‌های گذشته توسط دولت و سازمان تامین اجتماعی عرضه نمی‌شود؟

۶- الزام شرکت‌هایی که قصد افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دارند به جذب منابع نقدی سهامداران از طریق افزایش سرمایه توامان در جهت اصلاح واقعی ساختار‌های مالی شرکت‌ها

۷- افزایش حجم مبنای سهام شرکت‌ها؛ این امر نه تنها منجر به کند شدن رشد محسوس قیمت سهام می‌گردد منجر به ترغیب عرضه توسط سهامداران سهام شرکت‌ها می‌گردد. این موضوع بی شک در جلوگیری از ریزش‌های سریع و هیجانی قیمت سهام هم در شرایط افت بازار نیز موثر خواهد بود.

۸- کاهش دامنه نوسان قیمت سهام جهت جلوگیری از رشد غیر منطقی قیمت سهام ؛ ایده‌ای که شاید اصلی تری دلیل برکناری شاپور محمدی از مسند سازمان بورس و ورود مدیران منفعل جدید بود.

۹- حذف اعتبار بانکی کارگزاری‌ها در راستای کنترل و کاهش هر چه بیشتر نقدینگی ورودی به بورس

بورس نیوز: با تشکر از شما در آخر اگر نکته‌ای باقی مانده بفرمایید:

خسرونژاد: با تشکر از شما، امیدوارم هر چه سریعتر شاهد تغییر نظریه سمی و خطرناک مسئولین اقتصادی و بانک مرکزی کشور در خصوص برجسته نمودن هر چه بیشتر بازار سرمایه به منظور جلوگیری از ورود نقدینگی به بازار‌های ارز، مسکن و طلا باشیم، چرا که همانگونه که شاهد هستیم نه تنها این روز‌ها کنترل بازار سرمایه غیر ممکن شده است، کاهش ارزش پول ملی و افزایش سرسام آور قیمت املاک هم به معظلاتی جدی برای کشور مبدل شده است.
در غیر این صورت شاید در سال‌های آتی بتوان مقالات و مباحث متعددی از تبعات بحران سنگین مالی سال ۱۳۹۹ در ایران را در کتب مالی می‌توان یافت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

اتفاقی که بازار سرمایه را به کما می برد...

ساعت پنج‌ونیم عصر؛

خودکشی نهنگ‌ها پس از مجمع

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

جنس بازی در "بورس" عوض شد!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
خداروشکر یکی پیدا شد از این بازار حبابی انتقاد کنه. فعلا همه سرشونو کردن زیر برف
حبیب طاهری
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
این اقا از فعالان بازار های رقیب بازار سر مایه است
قبلا از فعالان بورس بودند ،ایشون و خیلی دیگه مثل ایشون خودشون سهامشون رو نقد کردند منتظرند شاخص و قیمت سهام افت کنه اونوقت تو افت قیمت از کف جمع کنند اینها نوسان گیر حرفه ای هستند حتی نمیتونند تحمل کنند ازار خودشو تو یه سیکل منطقی اصلاح کنه بلکه خیلی عجولند زود تر شاخص بریزه و سریعتر بتونند نوسان بگیرند
خیلی جای تعجب رشد شاخص رو از یکسال پیش در نظر میگیرند ،اما تو جه نمی کنند بازار بورس از سال 92 تا سال 96 ما یک بازار اصلاحی داشتیم .
به عبارتی کسانی که طی سال 98 تا 99 اگه سود اندکی کردند در واقع جبران بخشی از عقب ماندگی بین سالهای 92 تا 96 بوده .بس
امید وارم بورس نیوز به رسالت خبری خودش درست عمل کنه
ناشناس
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۹
هیچوقت کلیت بازار و شاخص حبابی نمیشه مممکن بعضی سهام گران بشه ولی بازهم حبابی اسمش نیست چون تازه آنهم عرضه و تقاضا تعیین میکنه و با یک اصلاح تعدیل میشه و دوباره سهم به مسیرش ادامه میده
علی
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۷
اونچه که حبیب طاهری گفته بنظرم درسته . واقعامعیارهای حبابی بودن بازار چیه ؟ در شرایطی که قیمت سکه که تا 10 سال پیش در حدود 100000 تومن بود الآن شده نزدیک 11 میلیون تومن حباب نیست ؟ یا قیمت اجناس مصرفی خانوار ؟ یا قیمت قطعات خودرو و یا ...... شما فقط صبر کنید حذف چهار صفر از پول ملی اجرایی بشه بعد از اون بیا این بازار رو تماشا کن . این آقایون از الآن برای 3 - 4 سال آینده برنامه ریزی میکنن چون سرمایه های هنگفت و کلان دارن و زمان براشون زیاد اهمیت نداره بر عکس ما سهمدارهای جزء اکثرا عجول و بیصبر هستیم .
ناشناس
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۱
خدا رو شکر واقعا... فقط یه دونه ست اونم همین یاروئه.
ناشناس
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
زیر برف چیه . به نظر همه دارن سرشونو می کنن زیر خاک
ناشناس
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳
عده ای مثل شما و استاد سخن پردازتان کله تان را کردید زیر حرف! اونم از نوع مفتش
ناشناس
Germany
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
مخافین بورس اینروزها چند دسته هستند
از این کُت و شلوار اتو کشیده و حرفها معلوم است این بزرگوار از وکلای استخدامی و نیابتی بانکیها و ملاکین است که وظیفه تبلیغاتی و مشاوره ای خود را انجام میدهد این طبیعی است چون منافع خیلی از این آگاهی مردم و برخی مسئولین لطمه دیده و چنین بیتابی هایی را از خود بروز میدهند.اینها تازه راه درست را پس از سالیان یافته اند و به بازار سرمایه اهمیت داده اند ، این کارشناس نماها قبلا این همه سال که بازارهای غیرمولد و دلالی چنان میتآخت و سبب تورم عمومی شده بود و بورس درجا میزد اظهار نظری نمیکردند و بازار مظلوم و نجیب سرمایه هم واکنش غیرمعمولی نداشت
ناشناس
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۸
نمیشه که هر کس مخالف نظر و خواسته ما بود رو محکوم کنیم که ادم فلانیه و بیساریه. جواب منطقی دارید اون رو بگید.
ناشناس
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸
داداش،اولا به فول خود مقاله برخلاف اٍجماع کارشناسان حرف زدن است نه "ما" تنها ، که در خوشبینانه ترین حالت "خودنمایی" است بعضی تازه واردان عزیز که تجربه کافی ندارند هم جذب همین سخنان شده اغفال به فروش میشوند تا عده ای از فرصت خرید برخوردار شوند
ناشناس
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۶
آن بزرگواران ساده اندیش و عجول که زحمت خواندن چند خط را بخود ندادند و جواب منطقی میخواهند ، جواب در همان چند خط آخر بود.از همین هم معلوم است این مُرید کارشناس نمای اقتصاد این مقاله هم از آن دسته فروشندگان عجول سهم خود بوده که با فریب ،امثال همین مُرشد اقتصادتان ازتان مُفت خریده. حالا جزو دسته سرخوردگان بورس شدید از این حرفهای غیرمتعارف اقتصاددانتان لذت میبرید
ناشناس
Germany
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
بورس ستیزان بر چند دسته هستند ولی همه خود را کارشناس اقتصاد و سخنور معرفی میکنند.
۱. عده ای دلال دلار و طلا که کاسبیشان هم اینهمه سال بدک نیوده قیمت دلار و طلا را خوب بالا برده اند و همیشه می برند یا لااقل به آن کمک می کنند.
۲. دلال مسکن که از بَس این ۲۰ ساله قیمت را بالا بردند سبب رکود کار خودشان شدند حالا اینها هم خود را در ضرر می بینند !
۳. از جماعت پرتلاش بانکی که خود در کار صدقه دادن به مردم فقیر بصورت سود سپرده از جیب خود هستند .خدا قوت! به وام بازیتان ادامه دهید.
۴. خدایی نکرده از سرخوردگان یا جاماندگان از بورس ! البته هر شخصی مثل ما تو زندگی در مقاطعی از چیزهایی جامانده ایم ولی اینهمه بَخیلی و حسادت که ندارد. هنوز چند ماه بیشتر نیست که بورس بخش کمی از سالها بازدهی عقب افتاده خود را جبران میکند
۵. از وکلای استخدامی بانکیها و ملاکین که وظیفه خود را انجام می دهند خیلی رسانه ها اینروزها می توانید به عنوان کارشناس مصاحبه کنید و همه کاسه کوزه مدیریت این دورانها را بر سر این چند ماهه بورس بشکنید و آنرا عامل تورم بدانید
۶. برخی هم تازه اسم بورس را شنیدند و فقط به دلیلی مغرض هستند و بورس را دستمایه قرار داده اند ولی راه را اشتباه می روند، نیز وقت خود را تلف میکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
اولا مشکل از بازار بورس نیست و بورس بسیار بازار خوبی ایست اشکال نحوه مدیریت است و نقش سهام هادر ان در بورس ما همیشه جواب یا دو دوتا پنج تا میشه یا دو دو تا شیش تا مثلا چراباید سهام های بس بی کیفیت بالا رود و ازرش قیمتهای انها از سهام های کوچک گرفته تا بعضی سهام های بزرگ بالا رود و سهام های بنیاد ی با کیفیت رشد نکنن و اجازه رشد نداشته باشن چرا ؟ چون بازار بورس مدیریت نمی شود چرا باید سهم های کوچک چیبس و پفک و غیره در سال 98 30 برابر رشد حبایی کنن و سهام های بنیادی دریغ ا 3ز برابر شدن سوالی که همیشه کارشناسان و مدعیان سواد و مدیریت جواب نمی دن و ادرس اشتباه میدن اشکال از بیرون نیست که بورس بد است اشکال از داخل بورس و ارزش گذاری هاست چرا باید سهام های بزرگی مثل خودرو سازان در عرضه 3 ماه 60 برابر شود و سهام های بنیادی خوب دو برابر شود بحث بحثه سهام کوچک و بزرگ نیست بحث بحثه ارزندگی سهام است چرا بر عکس نمی کنیم دو دو تا چهار تا چرا نباید سهام های بنیادی 20 برابر شود و قیمتها را براساس شایستگی ها در سهام تعریف کنیم و دهن حباب گویان را نبندیم و برعکس عمل میکنیم و پاس گل به حباب گویان می دهیم اگر سهام های باارزش 20 برابر شود توجیه اقتصادی و منطقی دارد و حباب گویان هم توجیه میشوند واقعا ارزش این سهام شاید بیشتر هم باشد اینجا به کلید مشکلات می رسیم در بورس ما فقط با وازه سهام سرو کله میزنیم وقضاوت می کنیم اما سهام ها را تفکیک نمی کنیم بحث حباب درست است منکر نیستیم اما چرا اجازه می دهیم سهام های بی کیفیت این حباب را تجربه کنن که دیگران هم بدونه تشخیص و سواد جمع بندی کنن سهام کو چک با ارزش داریم سهام کوچک بی ارزش داریم سهام بزرگ با ارزش داریم سهام بزرگ بی ارزش داریم ولی بورس ما کیلویی و بی منطق بخورد میکند یا حمایت از تمام سهام های کوچک مثل سال 98 یا حمایت مطلق از سهام های بزرگ مثل خودرویی در سال 99 باید یاد بگیریم دو دو تا چهار تا نه پنچ تا و نه شیش تا بله بورس سواد میخواهد در انتخاب سهام های چه بزرگ و چه کوچک اما چه کسانی بلدن این بازار را در تعادل و ارزشگذاری حفظ کنن و به دو دو تا چهار تا برسانن و تعادل بازار را حفظ کنن این هنر مدیریت بورس است این که کیلویی صحبت از بورس کنیم و در عمل شاهد بالا بردن و سهام و بزن در و باشیم هیچ بازاری نمی تواند با بی نظیمی و عدم تعادل بازدهی مثبتی داشته باشد ما باید مشکل را برطرف کنیم نه صورت مسئله را کلان پاک کنیم در حالی که بهترین بازار برای تولید و عدم تورم جذب نقدینگی بورس است البته بورس سالم نه بورس انگولک شده و بی منطق اگر شما راننده گی بلد نباشید برایتان چه فرقی میکند پشت بنز بنشینید یا پراید فقط حرف میزنیم و می گوییم کلان هیچ ماشینی کیفت ندارد و بی فایده است ما که از قبل گفته بودیم ماشین بدرد نمی خوردباید سوادمان را صد چندان کنیم و از بورس استفاده کنیم متشکرم سهامدارن قدیمی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
گفتگوی جالب و متفاوتی بود. البته بعیده که تا افراد ضرر زیادی نکنند به این حرفا توجهی نشون بدن.
ناشناس
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۲
متفاوت که همیشه جالب نیست!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
بالاخره یک کارشناس پیدا شد که فقط منافع شخصی خودشو در نظر نگرفت. این بهترین مصاحبه برای تازه واردها
حسین
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
این بنده خدا از خریدهای رانتی عقب مانده . اگر میلیاردی از این سهمها داشت ، آن وقت چه می گفت.
ناشناس
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸
بهترین و بدترینش دیگه سلیقه شماست
سعید
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۴
شما چرا فکر می کنی منافع شخصی ایشان دقیقا در گفتن همین مسایل نباشد
انسان موجود پیچیده ای است زودقضاوت نفرماید
ناشناس
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵
اتفاقا هدف سخنوری این اقتصاددون هم تازه واردها بوده اینرا درست اشاره کردید به نظرات بقیه هم مراجعه کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
اجیر شده دلالان ارز وسکه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
اگر امکانش هست این خبرها رو روی کانال تلگرام بورس نیوزم بذارید.
ناشناس
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴
این که خبر نیست ادعاها و نظر شخصی یکنفره که میگه کارشناسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
جواب شما این است چون بورس درست مدیریت نمی کند ادرس غلط ندهید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
پس چرا طبق نمودار ارزش سهام زاگرس فقط دو برابر شده و سهام خورویی ها 100برابر؟ زاگراسی که دلار ساز است حداقل خودتان را از بیسوادی نجات دهید
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
حسین جان نظراتت بسیار درست و منطقی هست. ممنون که کارشناس های واقعی مثل شما در فضای بازار سرمایه حضور دارندو جرات اظهار نظر هم دارند. مابقی تا بازار مثبت هست همه مدعی هستند و در زمان ریزش بازار همه مثل مردم عادی شروع به انتقاد می کنند.
ناشناس
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰
با این جان جان گفتن معلومه كلاه قرمزی و پسرخاله اید
مسعود
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
حالا شما هر اسمی میذاری روش بذار. تحلیلش درست بوده و منطقی شما هم بلدی دو خط بنویس یاد بگیریم
ناشناس
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
بزرگوار یا خودت همان جان جان «ملاقه» نویس اقتصادی هستی اسمت را عوض کردی یا مُرید مقاله گری بهرحال منطق اینه که اولا فرد همه جوانب را مطرح و هر کدام را تحلیل و بعد نبیطرفانه بیغرض و بدون تعصب تیجه گیری کنه نه از همان اول یکطرفه صحبت کنه و باصطلاح یکطرفه به قاضی بره!
ناشناس
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹
اینهم حرف منطقی برای اوکه خود را جان جان مُرشد معرفی کرده اگر حوصله تا آخر خواندن مطلب را بخود میدهید بفرمایید:شرکتی مثل باما که خیلی اسمش را هم نشنیدند ۹۰۰ در صد از بخشی از سود انباشته افزایش سرمایه می دهن و بعضی دیگر ۵۰۰ درصد بخش کوچکی از تجدید ارزیابی بروز شده داراییها را انجام میدهد آنوقت بعضی میگویند شرکتهای بورسی بی ارزش و ورشکسته که بیخودی قیمتشان بالا رفته!!! شاخص پس تا ۳ برابر این هم که بالا رفته یعنی اگر از ۴۰۰،۰۰۰ به ۱،۸۰۰،۰۰۰ ۴ونیم برابر شده ۳ ضربدر ۴ و نیم یعنی بیش از ۱۲ برابر ۴۰۰ هزار خواهد شد. یعنی حدود ۵،۰۰۰،۰۰۰ خواهد رسید در مورد تورم هم باید گفت در بورس پولی تولید نمیشود بلکه بخشی جذب صنعت و تولید محصول میشود و بین افراد جابجا میشود پس هم نقدینگی عمومی و تورم را کنترل میکند و هم با تقویت اقتصاد و ارزآوری باز باعث کاهش تورم است و مهمتر از آن اشتغال الان میلیونها نفر شامل کارگر و کارمند و کشاورز سهامدار عدالت هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
چه انتظاری از سواد شما میتوان داشت که فکر هنوز فرق سهام بنیادی مثل زاگرس دلار ساز و سود ده را با خودرویی های ورشکسته در یک جدول می گذارید جالبتر ان انکه شاهد رشد 60برابری خودرویی هستیم که بنیادی نیست و اما زاگرس نهایتا 3 برابر شده عینک سواد نمی اورد تجربه و قدمت در بورس سواد ساز است و قتی فرق ارزش سهام زاگراس و خودرویی را نفهمیدی چطور میتوانید نظر دهید بدبختی همیشه میزهای بورس دست بی سوادانی بوده که فرق زاگراس را با خودرویی های ورشکسته و غیر دلاری تشخیص نمی دهند چه میشود گفت که سواد خریدنی نیست و بورس ربطی به بازار های بیسوادنانه دیگر ندارد در بورس با با سوادانی طرفید که ته صف هم جایگاه هتان نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
ایا میدانید فرق سهام بنیادی مثل زاگرس و غیر بنیادی مثل خودرویی در چیست ؟حتما نه ولی فرق در این است اگر زاگراس را در تالار های خارجی عرضه کنیم برای یک سهم ان دنیا سر و دست میشکند ولی حتی یک سهم خوردرویی فروش نمی رود جالبتر ان که خودرویی ۵۵ برابر رشد داشته و زاگرس امثال ان ۳ برابر حداقل با زره ایی سواد هم داشته باشیم متوجه میشویم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
آقایون کارشناس..چرا نمگید داریم ونزوئلایی میشیم..شاخص هم متناسب با این تورم افسار گسیخته جامعه، داره بالا میره....چرا حرفی از تورم جامعه، دلار 24هزارتومنی و طلای 1037000تومنی نمی زنید؟!!!!!
مهدی
France
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷
بخصوص بعد از کرونا و بحران اقتصادی بورس های کل دنیا ریخته. و فقط سه اقتصاد بسیار پویا و پیشرو رشدهای نجومی داشتند. یکی ونزئلا ایران و زیمباوه!
عزیزانی که میگن اینها بورس ستیز هستند یا نماینده دلال ارز و فلان هستند!!! عزیزان من نمیگم سهامتون رو با عجله بفروشید. خیر! ولی تا میتونید مواظب باشید اگر این سود رو که شانسی گیرتون امده تونستین به وقتش در ببرین که نوش جونتون. اگر نه شک نکنید ورق برگشت حتی سرمایه اولیه که الان فک میکنید چندبرابر شده رو هم نمیتونید دربیارید. کار از کار گذشت مطمئن باشید که به خاک سیاه میشینید! بی شک!!!
ناشناس
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲
دوست گرامی خیلی افراد این سهمها را سالهاست با ضرر نگهداشتن و سهامداری کردند سفته باز هم نبودند سرمایه گذار واقعی بودن ، تا روزی مثل امروز بازار سرعقل بیاید و اینها به ارزش واقعی خود نزدیک شود و بعد از مدتها به سود رسیدن که با توجه به طول زمان نگهداری سود سالیانه چندانی نیست ، همین چند ماهه که اسم بورس را شنیدید را نگاه نکنید بورس قبل از این هم بوده!
ناشناس
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
بورس ستیزان بر ۶ قسمند شما بزرگوار فقط سه مورد را منکر شدید شاید جزو آن ۳ مورد دیگر باشند بخصوص متاسفانه مورد آخر. یعنی مغرضین ظاهرا بی دلیل ، که بورس را دستمایه جوّسازی برای مقاصد کلان دیگری قرار داده اند..که بحث منطقی با ایشان نمیتوان کرد
ناشناس
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
ونزوئلا اگر بورس قوی داشت و سرمایه‌گذاری ، آن موقع اقتصاد و صنعت پالایشگاه هم داشت و با اینکه نفت استخراج میکند برای یک پیت بنزین مردمش سرگردان کوچه و خیابان نبودند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
فهمیدیم بورس بده! جیزه! ایشون از مهر پارسال داشته همین رو میگفته.
یعنی این آقای کارشناس از این بورس به اصطلاح حبابی نفع نبرده و توش سرمایه گذاری نکرده؟ البته که کرده.
چطور مصاحبه‌های ایشون دقیقاً همون وقتایی که بورس درگیر مقاومت و اصلاح هست درمیان؟ بعید نیست ایشون و دوستانشون سهامی که اسم برده و الان درگیر مقاومت هستن رو تو سقف نقد کرده باشن و الان همچین مصاحبه‌هایی رد میشن برای اینکه این سهام یه اصلاح قشنگ بخورن و دوباره تو کف بخرن.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
این بنده خدا از خریدهای رانتی عقب مانده ، بخاطر اینه که نظرش خلاف جهت بازاره .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
باهمه چیز موافق با کاهش دامنه مخالف
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۷
به به آفرین . من کاملا با نظرات این کارشناس موافقم و تحسینش میکنم
علی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۱
بورس نیوز بزرگترین حامی بورس ستیزان و ویترین نمایشی خبرگزاری بازار سرمایه و ابرنوسانگیر بزرگ که تو ریزش های بازار طرف موافقین رشد و در صعودها طرفدار موافقین سقوط بازاره....
رضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۸
این نخبه ی اقتصادی و ابرجامانده بازار و یکی از بیسوادترین افراد مدعی کارشناسی ..از اردیبهشت 98 داره میگه به زودی بازار میریزه و نابود میشه
محمد
Brazil
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۷
بنده هیچ نظری در خصوص دیدگاه کلی این کارشناس عزیز ندارم. نظرات ایشان بایستی بدون جانبداری و مغرضانه شنیده شود.
تنها ایرادی که به تحلیل ایشان وارد است، اعداد و ارقام مربوطه به جدول مقایسه شرکتها داخلی و خارجی است. ایشان از سه گروه پتروشیمی، خودرو و فولادی چندین شرکت داخلی و خارجی را با توجه به ارزش بازار و درآمد سالانه (نه فروش سالانه) مقایسه کرده اند.
اگر به ارقام یه نگاه دقیق بندازیم، مشاهده میکنیم که درآمد تمامی شرکتهای خارجی ذکر شده چندین برابر ارزش بازارشان میباشد! این بدان معنی است که پی بر ای این شرکتها کمتر از عدد یک میباشد!! یا به عبارتی با خرید هر سهم این شرکتها شما مبلغ سودی بالاتر دریافت خواهید کرد. مثلاٌ در خصوص شرکت هیوندایی که ایشان ذکر کرده اند، پی بر ای معادل 0/2 (دو دهم!!) بدست می آید. یعنی چنانچه شخصی 1 میلیون تومان (معادل دلاری) از سهام این شکرت را خریداری کند، در پایان سال 5 میلیون تومان (معادل دلاری) به ازای هر سهم دریافت میکند!! (بشرطی که شرکت تمامی سود را تقسیم کند).
با یک جستجوی ساده در اینترنت میتوانیم داده ها و اطلاعات مربوط به این شرکتها را پیدا کنیم. پی بر ای شرکتهای ذکر شده بصورت میانگین بالاتر از عدد 20 (بیست) میباشد.
ناشناس
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
استاد درآمد با سود فرق داره. پی بر ای نسبت قیمت به سوده و نه درآمد. خدایی ایراد میخواید بگیرید حداقل علمی بگیرید که آبروی مخالفان نره. البته من مخالف نظرات ایشون هستم
مسعود
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
دوس عزیز تزارنامه با فروش منهای بهای تمام شده و ... تهش میرسه به سود خالص که تقسیم بر تعداد سهام می شود سود هر سهم. حالا تقسیم قیمت بر سود هر سهم چه می شود؟ آفرین نسبت p/e. حالا اگر ارزش شرکت رو تقسیم بر درآمد کنیم چه می شود. احسنت p/s. این ها رو مطالعه بفرمایید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰
از این کارشناسا چند تا داریم؟ یه تعدادشو صادر کنیم جاش کش تمبون وارد کنیم.
ناشناس
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۴
میتوانیم جارو فراشی هم از چین وارد کنیم چون با نظرات بورس ستیزانه ایشان عاقبت کار همینه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
به نظر صحبت های ایشون درست میاد . نمیشه که بازار تا ابد بالا بره چون ما خوشمون میاد که. تبعاتش بیشتر از فایدشه
ناشناس
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷
ایشان کلا بورس را عامل تورم و مشکل میداند کاری به بالا و پایینش نداره. وگرنه سال ۹۳ و ۹۴ که بورس در جا میزد و آنموقع هم تورم عمومی داشتیم ایشان چه نظری داشت. تقصیر را گردن دلالی ارز و طلا و زمین میگذاشت.؟!
Arad
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
یا تو بازار رقیب یا سهام بهش نرسیده چرا قبلا دلشون واسه مردم نمیسوخت الان میسوزه اخه فقط یه آدم خ.... میره طلا و ارز میخره
یک رهگذر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳
سلام
این کارشناس محترم ظاهرا فرق تعداد سهام با ارزش بازار یک سهم را با هم اشتباه گرفته است ! ! !
ضمن اینکه یکی از دوستان خوب اشاره کردند که عدد مثلا 20 و بالاتر برای P/E سهام در دنیا یک عدد بسیار معمول است.
ناشناس
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
نسبت قیمت به درآمد برای اقتصادهای با تورم زیر 5 درصد 20 واحد و بالاتره. تورم در کشور ما به طور متوسط بالای 20 درصد بوده و امسال و پارسال هم که در حدود 40 تا 50 درصد. پس نسبت قیمت به درآمد در بازار سرمایه ما با بقیه بازار قابل مقایسه نیست. البته حق میدم که تو سهام هستن اکثر دوستان و دوست ندارن بازار بریزه ولی اصول اولیه و ابتدایی رو دیگه زیر سوال نبرید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹
اخرین توضیحات ابشان گویای همه چیز میباشد که اگر چنین شود و این پولها به بازار ملک و طلا و دلار کشیده شود بزودی شاهد دلار 100 هزار تومانی خواهیم بود پس در نتیجه ایشان نقد شده و به دلالی دلار و مسکن و یا کارمزد میگیرد
بورس باز
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷
خیلی جالبه که هییییچ اشاره ای به تورم نمی‌کنید که همین تورم باعث افزایش نرخ دارایی یک شرکت و به طبع سهام اون شرکت میشه نه اینکه اون شرکت بخواد دارایشو بین سهام داران خرد کنه واقع مثال خنده داری می‌زنید حداقل یه مثال دیگه میزدی هر چقدر هم حباب باشه اصلاح باشه یا دولت پشت یک سری سهمای دولتی باشه با این نرخ روز افزون تورم سهام فقط در حال صعود میتونه باشه چون ارزش ریالیه سهام ها کاهش پیدا میکنه در واقع ارزش سهام زیاد نمیشه نرخ ریالی سهم کاهش پیدا میکنه که باعث افزایش نرخ اون سهم میشه نه حباب یا چیز دیگه
احسان
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷
از جدولی که گذاشته بودی فهمیدم که چیزی حالیت نیست. ارزش بازار متانکس و درآمد متانکس رو توی اینترنت سرچ کنید. چرا با اعداد بازی میکنی؟ و مردم رو گول میزنی؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۳
اصل مطلب نه نقدینگی است ونه تولید و....
جز خودشان از اصل مطلب خبر ندارند.دوستان کارشناس واستاتید دوره ندیده اقتصاد و بورس و....آیا میدانید مقدار نقدینگی مردم در بانکها وموسسات ...در سال۹۰ در اوج درآمد نفتی احمدی نژاد،معادل ۶۰۰ ملیارد دلار ۱۰۰۰تومانی بود؟
بشینید درآمد بانکها وموسسات اعتباری و....را که هرکدام در زیر شاخه های مدیریتشان یک صرافی و یا صندوق سرمایه گذاری و....برای تبدیل وجابجائی ارز و طلا و صادرات و واردات دارند از بابت کاهش ارزش قدرت خرید ۱۰۰۰ تومان تا۳۰۰ را با سوده بانکی ۲۰درصد در طول ۹سال حساب کنید خواهید فهمید که بورس برای ایجاد شناسنامه جعلی برای مالکان جدید بانکی است که از جیب سپرده گذاران بانکی به غارت رفته و رشد شاخص بورس هم برای شاهد سازی مردمی است. تا عده ای که دراین وادی به سود های باد آورده رسیده اند بعنوان شاهد احساسی ذینفع ، مانع از امکان طرح دعوی حقوقی علیه چپاول تاریخی نظام رانت اقتصادی باشند.. بعبارت دیگر تمام تخم مرغها را رنگ زدنند و بین مردم پخش کردنند تا هیچ قوه قضائی قادر به تشخیص تخم مرغها جهت عودت به صاحب اصلی نباشد. وآنجا بورس نام دارد.
ناشناس
Germany
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۴
این باصطلاح کارشناس دیتاشم مثل تحلیلشه مثلا تویوتا ۵۰۰ میلیارد دلار ارزش دارایی داره asset value از سایت ststista ببینید و مارکت کپ سایپا که تازه میگن ارزش بازاریش بالاست ۲ میلیارد دلاره البته خودم چون سودده نیست سهام سایپا ندارم
و-خ
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
در شرايط عادي مملكت اين تحليلها كاملا منطبق با اصول اقتصاد ميباشد ولي در شرايط تورمي ، بدليل عدم امكان پيش بيني قيمتها ، عملا آينده خريداري ميشود و قيمتهاي حال ، در اصل انتظار تورم آينده را بيان ميكنند. سكه آتي را بياد بياوريد كه قيمت روز سكه 360 هزار تومان بود ولي قيمت سررسيد 3 ماه بعد حدود 550 هزار تومان معامله ميشد.و نكته آخر انكه در شرايط ابرتورمي ، عملا قيمتها را نگراني از آينده و شتاب در تبديل پول داغ به كالا تعيين ميكند.
ارس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
این هم اومده ادا روشن فکرا بورس را در بیاره.همه دردش از اینه که چرا کارگزاری ها اینقدر درامد دارن .و گرفتن امتیاز هم برای من امکان نداره تو که بلدی خوب بگو سرمایه به کدام سمت هدایت بشه خونه نخر دلار نخر ماشین نخر بورس نیار ....فقط یک سری در حال هاضر مثل کسانی که تو صف خودرو خساپا گیر کردن نمیتونن بخرن هر روز هم میگن حبابه بازم زور میزنن بخرن فقط ناله میکنن
ناشناس
Germany
چهارشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱
با سلام
همین آقای باصطلاح کارشناس که تورم و افزایش دارایی ها و ارزش شرکتها و افزایش حقوق صاحبان سهام از این طریق را قبول ندارند منزل یا اتومبیل دسته دوم خود را که درآمدی هم ندارد به قیمت نو چند سال پیش بفروشد ، ما خریداریم!
همچنین ایشان چیزی از تورم و یا بورس یا شاید هر دو را نمی داند و برای توضیح این مطالب ابتدایی در اینجا مجالی نیست چون باید برای ایشان معنی نقدینگی و خلق پول و اصول اولیه بازار سرمایه و معاملات بورس را توضیح داد
بهرحال می تواند از ناآگاهی یا غرض‌ورزی ایشان باشد.
ولی موضوعات دیگری که شاید مفید باشد را تیتر وار می آورم
*لطفا عزیزان تا آخر بخوانند*
شرکتی مثل باما که خیلی اسمش را هم نشنیدند ۹۰۰ در صد از بخشی از سود انباشته افزایش سرمایه می دهن و بسیاری دیگر ۵۰۰ درصد بخش کوچکی از تجدید ارزیابی بروز شده داراییها را انجام میدهد تولی پرس پارسال نزدیک ۴۰۰۰ درصد تجدید ارزیابی دارایی های ساختمانی و زمین داشته یعنی حقوق سهامدار تا آن موقع ۴۰ برابر کمتر تصور و در قیمت سهام ارزان تحلیل شده آنوقت بعضی میگویند شرکتهای بورسی بی ارزش و ورشکسته که درآمد و سودی ندارند بیخودی قیمتشان بالا رفته!!!
مورد دیگری که برخی اشاره می کنند p/e است که مقایسه میکنند با بعضی کشورها و سود بدون ریسک را مبنی قرار میدهند و میگویند الان بالا است و بازار گران است فکر نمی کنند آنجا این فاکتور با تورم نزدیک است و نرخ رشد تورم ثابت پایین و مشخص است. ولی اینجا بانک خودش نرخ تورم را پایین اعلام میکند و از آنهم کمتر به مردم بهره میدهد. در واقع باید تورم واقعی بعلاوه انتظاری با شیب افزایش تند را جایگزین سود بدون ریسک در محاسبه p/e قرار داد که بیش از درصد۴۰ و بقولی چند برابر این است . نه ۱۰ در صد و ۱۵ درصد بهره بانک
مورد سوم ارزش دارایی شرکتهای داخلی در مقایسه با مشابه خارجی است که گرچه قیاس مع الغیر است ولی بعضی از ناآگاهی انجام میدهند و دلیل میآورند که اینها یکسان است. در صورتی که برای فقط مثال تویوتا asset value ارزش دارایی بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار دارد سایت statista خودتان ببینند و از طرفی مارکت کپ یعنی قیمت بازاری سهم حالا که بالا رفته فقط برای مثال سایپا به دلار امروز کمتر از ۲ میلیارد دلار است از سایت فناوری بورس تهران خودتان محاسبه کنید
در آخر باید گفت عرضه و تقاضا قیمت هرچیز ازجمله سهام را در نهایت تعیین میکند همچنین بحث ارزش جایگزینی که بحث مفصلی است و برای هر کشوری و در مورد هر صنعتی فرق میکند که اینجا بسیار ضریب بالایی دارد و حتی در بعضی موارد متاسفانه بدلیل تحریم تقریباً غیر قابل ارزش گذاری و جایگزینی است.
ناشناس
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
حالا جرا اینقدر زور می زنید به این بنده خدا بگید اشتباه می کنی. خوب برید برای اون همه مقاله که موافق رشد بازار هستند کامنت تشویقی بزارید. خدایی ما بورسیا آدمای جالبی هستیم
ناشناس
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
زور را مُرشد بورس ستیزتان زده آنهم همه اشتباه، اشتباهات این آقا آنقدر زیاد است و در مورد هیچ چیز اطلاع ندارد مجبور میشوی همه چیزهای ساده و ابتدایی را توضیح دهی
مقاله تشویقی هم گذاشتیم ، تو هم مقاله تشویقی یا تو هم اگر حرف منطقی یا همین زوریکه میگویی بلدی بزن در تایید این سخنان پَرت وپَلای استاد بورس هراستان ، ببینیم!!!
موسی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
بورس در سالهای 92 تا 96 در وضعیت نزولی و اصلاح سپری کرده است... و اینکه طی سالهای 97 تا 1401 در وضعیت صعودی باشد...دور از ذهن نیست....
ناشناس
Germany
جمعه ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷
موردی که از آن حتی آنهایی که ادعای کارشناسی دارند بی توجه میگذرند ضریب جایگزینی در شرایط خاص تحریمی است که این ضریب بسیار بالا و برای موارد غیرقابل جایگزینی از لحاظ تئوری بینهایت است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
فکر کنم ایش.ن به خواستش رسید با بازار منفی
ناشناس
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
حالا فریبش اثر کرده دارد سهام را از ساده دلان جمع میکند
ناشناس
Germany
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲
«شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس گفت: لایحه دوفوریتی تشویق سهامداران به افزایش سرمایه از محل صرف سهام، از زمان تصویب قانون بازار سرمایه، مؤثرترین لایحه دولت درباره توسعه بورس است.»
اینهم رفع دغدغه و در واقع بهانه واهی عده ای برای هراس از رشد نقدینگی بورس که تورم زا است و جذب صنعت نمیشود
با این وصف هم خود شرکتها برای حضور در بورس جهت تامین نقدینگی برای تکمیل طرح‌های توسعه تلاش میکنند نیز خود در تشویق خُرده سرمایه گذاران جدید و در سهامداری ایشان مستقیما حمایت خواهند کرد که سبب رونق هرچه بیشتر بورس و اقتصاد وحفظ و ورود نقدینگی باز هم بیشتر به بورس خواهد شد.
ناشناس
Singapore
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۰
اینکه بازار به این وضعیت است این که ی حجم نقدی درعرض یکساله گذشته جذب بازار شده حالا با هر ترفندی که بوده حتی به ۷۰۰درصد رسیده حالا این پول خارج شده توسط خرده سهامداران که نبود اینها زمانی که پولها را بانکها وشرکتهای
و صندوقهای خصولتی ها خارج میکردند تازه واردبازار شده‌اند باسرمایه اندکی که داشتند ،پس وقتی وزیر اقتصاد میگه فلان مقدار تامین مالی از بازار سرمایه وخارج شده چه کسی میتواند حقیقی ی حتی حقوقی این مقدار حجم سرمایه به بازار تزریق کنه وبه تعادل ی رشد بازار کمک کنه....... .مخلص کلام اینکه دزد حاضر بز هم حاضر ،،،،هی برا ملت صغر کبری نکنید .
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.