دو فرصت طلایی پیش روی سایپا
به گزارش بورس نیوز، شرکت های خودرویی کماکان با معضل زیان دهی دست به گریبان هستند. "خساپا" در سال ۹۸ زیان خالص ۲۸۳۷ میلیارد تومان زیان خالص شناسایی کرده که البته از زیان تحقق یافته در سال ۹۷ بسیار کمتر است. این شرکت در ۳ ماهه اول امسال هم زیان خالص ۴۱۱ میلیارد تومانی شناسایی کرده که البته ۴۸ درصد کمتر از زیان ۳ ماهه نخست سال ۹۷ بودهاست.
نکته اینجاست که درآمد فروش شرکت سایپا در ۳ ماهه اول، ۷۲ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد و حاشیه سود ناخالص هم از منفی ۱۳ درصد به مثبت ۴ درصد رسیده است. این شرکت اخیرا مجوز افزایش نرخ محصولات را هم دریافت کرده و ضمنا پیش فروش محصولات با استقبالی غیرمنتظره مواجه شده است.
با این حال، با توجه به رونق بازار خودرو و استقبال پرشور خریدارانی که صف می کشند تا محصولات یکی دو سال بعد این شرکت را هم چشم بسته پیش خرید کنند، و همچنین روند صعودی قیمت سهم این شرکت و زیر مجموعه هایش، انتظار می رود وضعیت عملیاتی "خساپا" هم بهبود یابد.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت خودرویی ها بیان کرد: در حال حاضر حیات شرکت های خودروساز، به پیش فروش محصولات وابسته است. پیش فروش ها، به جذب نقدینگی خودرویی ها کمک می کند؛ ولی نقدینگی جذب شده در حدی است که فقط به تداوم فعالیت های خودروسازان کمک کند و برای رفع مشکلات و تحول در ساختارهای مالی این شرکت ها، باید راهکارهای دیگری را بررسی کرد. ضمن اینکه پیش فروش هایی که در شرکت های خودروسازی صورت گرفته، احتمالا در موعد مقرر تحویل نخواهد شد و تاخیر احتمالی در تحویل خودروهای پیش فروش شده و ایفای تعهدات، خود بار مالی خودروسازان را سنگین تر خواهد کرد.
وی افزود: اما شرکت سایپا با دو فرصت روبرو است. اولین فرصتی که پیش روی این شرکت قرار دارد، افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران است. با توجه به افزایش سرمایه ای که از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها در شرکت سایپا انجام شد، این شرکت حالا فرصت مناسبی برای افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران و تامین نقدینگی از این طریق در اختیار دارد. این افزایش سرمایه باید به میزانی باشد که این شرکت بتواند بدهی های خود را از این محل تسویه کند تا معضل تحمل هزینه های مالی و بدهی های معوق برطرف گردد. افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، بخش بزرگی از مشکلات شرکت سایپا را مرتفع خواهد کرد؛ چرا که سایپا به خاطر نرخ بهره بدهی های بانکی، هزینه مالی سنگینی متحمل می شود.
زاوه در مورد دومین فرصت پیش روی شرکت سایپا گفت: بخشی از سهام شرکت سایپا در اختیار شرکت های زیرمجموعه این شرکت است و واگذاری ها در این مجموعه، در سال های اخیر همواره درون گروهی بوده است.
وی ادامه داد: این وضعیت مشکلات مدیریتی هم به دنبال خواهد داشت. رونق بازار سرمایه، فرصتی طلایی برای واگذاری بخشی از سهام شرکت های زیرمجموعه و آزادسازی سهام سایپا است.
زاوه تاکید کرد: سایپا از محل فروش سهام در بازار، می تواند سود مناسبی شناسایی کند و نقدینگی جذب شده را صرف اصلاح ساختار مالی کند. تاکید می کنم که واگذاری های درون گروهی، راهگشای مشکلات نیست و اگر قرار است بخشی از سهام، واگذار شود؛ باید این عرضه در بازار اتفاق بیفتد.
این کارشناس صنعت خودرو در خاتمه در رابطه با تاثیر واگذاری سهام دولت در شرکت های خودرویی در قالب صندوق های قابل معامله اظهار کرد: این واگذاری را اتفاق اثرگذاری ارزیابی نمی کنم؛ چرا که مدیریت این شرکت ها همچنان در کنترل دولت باقی خواهد ماند.