بومی سازی و تولید انبوه قطعاتی که روزی رویایی بیش نبود
به گزارش بورس نیوز،بزرگترین و پیشرفتهترین قطعه ساز کشور بومی سازی قطعات خودرو به خصوص قطعات استراتژیک را سالها پیش آغاز کرده بود و با شروع تحریمها روند آن را تسریع بخشید و در حال حاضر ۳۰۰۰ قطعه را بومی سازی کرده است. آن روزها که شاهد انباشت خودروها به دلیل نبود قطعات هایتک مانند ECU، ایربگ، مالتی مدیا و... بودیم، کروز تحریمها را فرصتی برای خود دانست و با همت ۱۲ هزار نفری خانواده خود داخلی سازی قطعاتی که روزی رویایی بیش نبود به سرانجام رسید. این امر صرفه جویی ارزی ۵۰ میلیون دلاری، پیوستن ۱۰۰۰ نفر به خانواده ۱۲ هزار نفری کروزو... را در برداشت.
محمدرضا دهقان مدیر تحقیق و توسعه کروز با اشاره به اینکه در این مرکز با سرمایه گذاری بسیار بالا پیشرفتهترین دستگاههای اندازه گیری و سیستمهای طراحی تهیه شده و حدود ۲۳۰ نفر از نخبگان و متخصصان کشور در حال تحقیق و پژوهش هستند، گفت: حاصل کار و فعالیت آن ها، طراحی قطعات پیشرفته مورد نیاز خودروسازی کشور است. طراحی قطعات را از مرحله مهندسی معکوس آغاز کردیم و امروز توان آن را داریم تا بر اساس درخواست خودروساز، همگام با هر سطح از تکنولوژی روز دنیا، سیستمهای داخلی خودرو را از ابتدا طراحی کند.
دهقان با تاکید بر اینکه برای داخلی سازی قطعات با کیفیت همیشه آماده هستیم، اظهار کرد: بزرگترین قطعه ساز کشور به این موضوع اعتقاد دارد که همکاری بین صنعت و دانشگاهها باید تقویت شود و در این راستا از سال گذشته همکاری با دانشگاهها را آغاز کردیم و با همت جوانان نخبه و دانشگاهی، قطعات استراتژیک و هایتک خودرو را به خودکفایی رساندیم.
وی ادامه داد: کروز سعی در رسیدن به خودکفایی کامل در این صنعت را دارد که در حال حاضر ۵۰ پروژه با دانشگاههای معتبر کشور از جمله شریف، تهران و امیرکبیر در حال انجام است و توانستیم ۳۰۰۰ قطعه از قطعات مورد نیاز خطوط تولید خودروسازان را که در گذشته از خارج از کشور تامین میشد، بومی سازی کنیم.
دهقان توضیح داد: توانستیم با همت مهندسان و ارتباط با دانشگاههای مذکور به خودکفایی بسیاری از قطعات مانند کنترل بدنه نسل جدید تعدادی از خودروهای داخلی، مدلهای متفاوت سوئیچ، ECU نسل جدید که دارای قابلیتهای منحصر به فرد است، طراحی و ساخت اجزاء مکانیکی پلتفرمهای برقی کروز و بهینه سازی آن شامل مجموعه جعبه الکترونیکی کنترل بدنه، متعلقات مکانیکی جعبه الکترونیک ECU، فیوزباکسها و ... دست یابیم.
مدیر تحقیق و توسعه کروز در خصوص جذب نخبگان بیان کرد: برای ارتقاء دانش فنی، کاهش هزینههای تولید، افزایش بهرهوری و... حدود ۴۰ نفر از دانشجویان دانشگاههای مذکور را در واحد تحقیق و توسعه مستقر کردیم و در آینده با گذراندن واحدهای آموزشی میتوانند جذب شوند. از آن جایی که با تکیه بر توان جامعه دانشگاهی خیلی راحتتر میتوان مشکلات به وجود آمده از تحریمها را بی اثر کرد جذب نخبگان همچنان ادامه دارد.
گفتنی است کروز در حال حاضر ۳۰ درصد از نیاز خودروسازی کشور را تامین میکند و اقدامات مهمی در راستای بومی سازی قطعات انجام داده است. از دستاوردهای آن میتوان بومی سازی ECU در ۵ نسل را اشاره کرد. کروز از حدود ۱۲ سال پیش با تامین ECU با پردازنده ۱۶ بیتی، نیازهای خودروسازان را برآورده کرده و همزمان با ارتقاء آپشنها و اضافه شدن ویژگیهای متفاوت از قبیل کروز کنترل، ESC، سطوح آلایندگی بالا، استفاده از گیربکس اتوماتیک و ... طراحی نسل ECU ۳۲ بیتی را آغاز کرده و تولید انبوه رسیده است.
این بنگاه اقتصادی پس از پنج سال کار تحقیقاتی و انجام آزمایشهای متعدد، موفق به تولید محصول استراتژیک ایربگ شده که علاوه بر طراحی سخت افزار، مستلزم اجرای مرحله به مرحله یک نرم افزار چندین هزار خطی است و اکنون به تولید انبوه رسیده است.
از سال ۱۳۹۰ فرآیند بومی سازی طراحی و تولید قطعات جلو آمپر و مالتی مدیا آغاز شد و به صورت صد درصدی انجام شده است. علاوه بر حساسیت ویژه در ظاهر، این قطعات در دو بخش الکترونیک و مکانیک از پیچیدگی خاصی برخوردار هستند و تکنولوژی روز به کار رفته مدام در حال تغییرات است، به همین منظور کروز با درک صحیح از فناوری روز دنیا، به صورت پیوسته اقدام به بروز آوری پلتفرمهای الکترونیکی به کار رفته میکند که از جمله میتوان به ارائه مالتی مدیاهایی با پلتفرمهای اندروید، لینوکس و جلوآمپرهای دیجیتالی با نمایشگر TFT برای مدلهای جدید خودروهای داخلی اشاره کرد و در مواردی مانند طراحی پلتفرم و نقشه رهیاب، با شرکتهای دانش بنیان و دانشگاههای برتر کشور همکاری داشته است.