خودروسازان باز هم به آرزوی خود نرسیدند
به گزارش بورس نیوز، صنعت خودروسازی در کشور از جمله صنایع انحصاری به شمار میرود که علی رغم سالها فعالیت نتوانسته انتظارات را برآورد کند.
خودروسازان که عملا سالها است تمرکز خود را بر تولید خودروهای با پلتفرم قدیمی قرار داده اند عملا حرف جدیدی برای گفتن ندارد و حتی در مقابل کشورهایی که خودروسازی خود را پس از ایران آغاز کرده اند نیز عقب مانده اند و به جای کار برای افزایش کیفیت محصولات و بالا بردن رضایتمندی مشتریان فقط به دنبال افزایش قیمت محصولات خود با ادعا زیانده بودن هستند.
در حالی که از نظر کیفیت خودروهای دو خودروساز بزرگ چنگی به دل نمیزند و بارها در مقابل سازمان استاندارد برای افزایش ایمنی و کیفیت ایستادگی کردند، اما در مقابل برای بالا بردن قیمت به همه نوع ترفندی متوسل شده اند که در بیشتر مواقع نیز به مقصود خود رسیدند.
افزایش نامتوازن قیمت خودرو که به دلیل متناسب نبودن عرضه و تقاضا در بازار و ممنوعیت واردات صورت گرفته است موجب شده تا مردم برای تامین خودروی موردنیاز خود هزینه گزافی پرداخت کنند.
علی رغم انحصاری بودن صنعت خودرو و ممنوعیت واردات، خودروسازان همواره به قیمتگذاری این محصول انتقاد داشتند و خواهان آزادسازی قیمت برای کنترل بازار هستند، در حالی که بر اساس قانون کالاهایی که شکل انحصار در کشور دارند باید از سوی شورای رقابت قیمتگذاری شوند.
در حالی که طی هفتههای اخیر شایعات زیادی درباره آزادسازی قیمت برخی از خودروها به گوش میرسید و میرفت تا آرزوی دیرینه خودروسازان محقق شود، اما بر اساس توضیحات رئیس شورای رقابت کاخ آرزوهای خودروسازان فرو ریخت و باز هم نتوانستند به خواسته خود برسند.
جبران زیانخودروسازان تنها با کاهش هزینه
به گفته "رضا شیوا" رئیس شورای رقابت، خبری از آزادسازی قیمت خودرو وجود ندارد و کماکان این شورا به دلیل انحصاری بودن صنعت خودرو، قیمتگذاری این محصولات را برعهده دارد و زمانی آزادسازی صورت میگیرد که دارای بازار رقابتی باشیم.
رئیس شورای رقابت با بیان اینکه در شرایط فعلی راهی برای رقابتی کردن این صنعت به جز با افزایش تولید وجود ندارد، ادامه داد: در حال حاضر علی رغم پیشنهاداتی که به دولت برای واردات خودرو ارائه شده اما به دلیل مشکلات تامین ارز فعلا واردات در دستور کار دولت قرار ندارد.
به گفته شیوا، دو خودروساز بزرگ موظف به افزایش تولید ۵۰ درصدی تولید هستند تا بتوان قیمت را کاهش داد.
وی با بیان اینکه دو خودروساز بزرگ اذعان میکنند بر روی بیشتر خودروهای تولیدی در حال زیان دادن هستند، تاکید کرد: خودروسازان نباید با افزایش قیمت جلوی زیان را بگیرند بلکه باید سایر هزینهها را کاهش دهند.
به گفته رئیس شورای رقابت، با افزایش تولید قیمت خودرو در بازار و کارخانه به هم نزدیک میشود.
خودروسازان مقابل فرمول جدید، نیشترمز میزنند!
بر اساس فرمول جدید شورای رقابت، اگر خودروساز در افزایش تولید خود موفق نباشند امکان اینکه درصد افزایش قیمت کمتر از تورم بخشی باشد وجود دارد و قاعدتا خودروسازان از این فرمول خشنود نخواهند بود.
در حالی افزایش تولید در فرمول جدید گنجانده شده که بسیاری از فعالان بازار خودرو بارها دلیل افزایش قیمت را عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان عنوان و آنها را در بالا رفتن قیمتها دخیل میدانستند.
با رونمایی از فرمول جدید، باید دید دو خودروساز بزرگ که بر اساس صورت مالی سال ۹۹ در مجموع دارای زیان بیش ۱۱۷ هزار میلیارد ریالی هستند آیا توان افزایش تولید خواهند داشت و با فرمول جدید کنار خواهند آمد و تیراژ تولید را افزایش میدهند و یا به فکر دور زدن فرمول جدید خواهند بود.
وی افزود: همچنین پیشنهادی مطرح شده است مبنی بر اینکه اگر اوراق سلف نفتی در سررسید خود به تسویه کالایی منجر شود، راهکاری برای افزایش فروش نفت خواهد بود و به طور قطع به ظرفیتسازی در حوزه فرآوردهها نیز کمک میکند.
به گفته پورابراهیمی، راهاندازی پالایشگاههای کوچک هم سرعت خواهد گرفت و علاوه بر آن ۱۵ درصد افزایش ظرفیت برای پالایشگاههای فعلی در بخش فرآوردهها پیشبینی شده است که این فرآورده ها ارزش افزوده بالایی برای کشور ایجاد میکنند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: افزایش عرضه و فروش نفت در بورس انرژی و مولدسازی داراییهای دولت از دیگر اقدامات و راهکارهایی است که به تحقق پیشبینیهای درآمدی بودجه کمک خواهد کرد و مجلس هم آماده هرگونه همکاری و مساعدت در این زمینه است.
پور ابراهیمی در ادامه از طراحی سامانه نظارت لحظهای و برخط بر فرآیند اجرای بودجه خبر داد و گفت: هم اکنون ساختار نظارتی مجلس بر اجرای بودجه یک ساختار سنتی و درواقع یک سامانه نظارتی پس از وقوع است که در قالب گزارش سالانه تفریغ بودجه اعمال میشود.