بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳
انتشار گزارش‌های عملکرد مثبت در فصل پاییز که از آن جمله می‌توان به گزارش شرکت‌های پتروشیمی آریاساسول و زاگرس اشاره کرد، می‌تواند تا حدی جو منفی حاکم بر شرکت‌های بزرگ و بنیادی را کاهش دهد.
کد خبر : ۲۳۴۵۰۰

انتظار جمع شدن برخی صف‌های فروش

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته یکی دیگر از روز‌های تلخ بازار سرمایه سپری شد و همچنان و علیرغم گزارش‌های مثبت ۹ ماهه در شرکت‌های بزرگ شاهد صف‌های فروش سنگینی در بازار بودیم. ارزش معاملات خرده‌فروشی نیز یکی از کم‌ارزش‌ترین معاملات را ثبت کرد.

 به نظر می‌رسد که علیرغم افت ۵درصدی هرروزه قیمت‌ها، سهامداران و فروشندگان هیچ حساسیتی به کاهش قیمت‌ها ندارند و صرفاً قصد فروش سهام خود را دارند و شاید حتی اگر دامنه نوسان قیمتی در بازار وجود نداشت، چه‌بسا برخی افراد سهام خود را به قیمت یک ریال هم به خریداران عرضه می‌کردند.

شاخص کل با کاهش بیش از ۳۶ هزار واحدی به یک‌میلیون و ۱۵۰ هزار واحد رسید و با همت مضاعف و بیشتر فروشندگان راهی تا یک‌میلیون نداریم.

شاخص کل هم‌وزن نیز با ۱.۷ درصد کاهش به رقم ۴۳۶ هزار و ۸۸۳ واحد رسید.

 

سیاست و اقتصاد کلان

سقوط قیمت‌ها در بازار ارز ادامه دارد و قیمت هر دلار آمریکا با بیش از ۵ درصد کاهش دیگر به ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. همچنین قیمت هر سکه طلا نیز کانال ۱۰ میلیون تومانی را شکست و قیمت سکه یک‌روزه در بازار سرمایه به ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید تا شاهد افت سنگین بازدهی دلار و سکه در سال جاری باشیم.  

همچنین در این خصوص مدیر ارتباطات بازار متشکل ارز ایران گفت: طی روز‌های معاملاتی اخیر برآیند تغییر و تحولات این متغیرها، به‌طورکلی خود را به‌صورت انتظارات کاهشی نرخ ارز در میان فعالان بازار ارز نشان داده و منجر به ترغیب کارگزاران به فروش ارز و افزایش عرضه‌شده است.

در خبری از حوزه بازار سرمایه، پس از کاهش یک‌میلیون واحد شاخص بورس، گزارش تخلفات در بازار سرمایه برای رئیس قوه قضائیه ارسال‌شده که به همین منظور جلسات متعددی میان نمایندگان و وزاری اقتصادی دولت برگزار شد. در همین زمینه می‌توان به توییت امیرحسین قاضی‌زاده، نماینده مجلس اشاره کرد. وی می‌گوید: در آخرین جلسه با آیت‌الله رئیسی گزارش تخلفات در بازار سرمایه را ارائه کردم که ایشان با ابراز تأسف از زیان‌های واردشده به مردم، خواستار تهیه گزارشی مستند از جزئیات تخلفات و ترک فعل‌های صورت گرفته در بازار سرمایه شد. این گزارش تهیه شد و امروز طی نامه‌ای به  رئیسی تقدیم کردم. "

در خبری از حوزه صنعت، داریوش اسماعیلی معاونت معدنی وزارت صمت استعفای خود را به وزیر صمت ارائه کرد. پس از کشمکش‌های فراوان میان وزارت صمت و بورس کالا در مورد نحوه عرضه فولاد به بازار سرمایه، درنهایت داریوش اسماعیلی معاونت معدنی وزارت صمت استعفانامه خود را به وزیر صمت ارائه کرد.

همچنین در خبری از بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ شرکت، سخنگوی کمیسیون تلفیق از پرداخت دوسطحی یارانه نقدی خبر داد و گفت: مقرر شد تا ۵۸ میلیون نفر یک رقم یارانه دریافت کنند و به بقیه شهروندان با سقف کمتری یارانه نقدی تعلق بگیرد. رحیم زارع، روز دوشنبه در نشست خبری از مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه برای پرداخت یارانه نقدی در دو سطح خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون مقرر شد ۵۸ میلیون نفر از مردم یک یارانه دریافت کنند و مازاد این تعداد مبلغ کمتری یارانه به آن‌ها تعلق بگیرد.

 زارع از پرداخت یارانه تولید برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: ایجاد اشتغال و یارانه سود تسهیلات در بخش‌های کشاورزی، مسکن، صنعت و معدن در نظر گرفته‌شده است.

بازار امروز

به نظر می‌رسد که امروز به‌تدریج شاهد جمع شدن برخی صف‌های فروش در بازار باشیم. انتشار گزارش‌های عملکرد مثبت در فصل پاییز که از آن جمله می‌توان به گزارش شرکت‌های پتروشیمی آریاساسول و زاگرس اشاره کرد، می‌تواند تا حدی جو منفی حاکم بر شرکت‌های بزرگ و بنیادی را کاهش دهد.

بااین‌حال، فروشندگان و برخی حقیقی‌های بازار در روز‌های اخیر نشان داده‌اند که مصر به فروش در هر قیمتی هستند و نباید از سورپرایز‌های این دسته از سهامداران غافل بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
قالیباف اصل هست هنوز ؟
پس صف فروشی جمع نخواهد شد.