بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

اوراق تبعی گزینه سرمایه‌گذاری سهامداران تازه‌وارد نبود!

معاونت عملیات اجرایی کارگزاری امین آوید گفت: معتقدم این اوراق برای سهامداران خرد و کم‌تجربه، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نبوده و سهامداران کم‌تجربه با خرید اوراق تبعی و برخی آپشن های معاملاتی دیگر، قطعاً متضرر خواهند شد و متأسفانه بعد از تحمل ضرر و زیان، گلایه دارند که چرا ضرر کرده‌اند.
کد خبر : ۲۳۴۷۶۰

اوراق تبعی

به گزارش بورس نیوز، ابزارهای مالی همواره برای تسهیل روند معاملات بازار سرمایه مورداستفاده قرار می‌گرفته است. اوراق تبعی (یا مشابه آن) ازجمله ابزارهایی است که در بسیاری از بورس‌ها کاربرد دارد و بازار سرمایه ما هم چند ماهی است که اوراق تبعی را پذیرا شده است. اما مشکل اینجاست که بسیاری از سهامداران خرد با خرید اوراق تبعی دچار مشکل شده و به این ابزار انتقاد دارند.

صدای سهامدار

یکی از سهامداران در بخش صدای سهامدار برای بورس نیوز نوشت:

سازمان نه‌تنها با دستوری کردن بازار، نوسان سنگینی از سهامداران گرفت بلکه در یک معامله کاملاً غیرشرعی ، اموال بسیاری از مردم را با این اوراق تبعی غارت کرد.

افراد تازه‌وارد و یا ذوق‌زده از قیمت کمِ سهم و شباهت تابلوی اوراق به سایر تابلوها (البته الآن تغییراتی در تابلو اعمال کرده‌اند ، که قبلاً هیچ تفاوتی با سایر تابلوها نداشت) ،اقدام به خرید می‌کند.

جالب هست وقتی با سازمان تماس گرفته می‌شود و شکایت خود را اعلام می‌کنیم، در پاسخ می‌گویند شما ماشینی را که بیمه می‌کنید، آیا پول بیمه‌نامه را پس می‌گیرید؟

کسی نیست بگوید " آیا شما ماشینی را که ندارید بیمه می‌کنید یا اصلا چنین چیزی ممکن هست"

زمانی که سهم اصلی را داشته باشیم ، اوراق تبعی خریداری‌شده در حکم بیمه بوده و سهامدار پولی را که داده ، نمی‌تواند پس بگیرد!! این را قبول داریم! اما وقتی سهامدار اصلاً اقدام به خرید سهم نکرده ، پول پرداخت‌شده را به چه دلیلی به‌عنوان خسارت ، برنمی‌گردانید؟

سهامدار بیچاره ، باید به تعدادی که بیمه سهم خریداری کرده ، سهم اصلی را نیز تا پایان تایم کاری سازمان بورس در همان روز خرید کند (البته اگر همه دارایی‌اش را از همان اوراق نخریده باشد و یا پول بلااستفاده‌ای داشته باشد )و یا از خیر پول زحمت‌کشیده‌اش ،به همین راحتی بگذرد...

دسترنج سال‌ها زحمت خانواده‌ها را می‌گیرید و در عوض به آن‌ها هیچ می‌دهید!

افشین بیرامی معاونت عملیات اجرایی کارگزاری امین آوید در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اوراق تبعی ابزاری بوده که سهامداران باید با نگاه یک‌ساله اقدام به خرید آن می‌کردند و این انتقاد سهامداران خرد که با خرید اوراق تبعی، دچار ضرر و زیان شده‌اند و به‌نوعی سرشان کلاه رفته، منطقی نیست.

وی افزود: مشکل بازار سرمایه آن بوده که سهامداران خرد بدون آنکه دانش مالی کافی در مورد این بازار داشته باشند، چشم‌بسته اقدام به خرید هر سهمی می‌کنند و برخی از خریداران اوراق تبعی هم ازجمله همین اشخاص بوده‌اند.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: "بورس"، بازاری حرفه‌ای بوده و اطلاع‌رسانی کافی هم در مورد اوراق تبعی صورت گرفته ولی معتقدم این اوراق برای سهامداران خرد و کم‌تجربه، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نبوده و سهامداران کم‌تجربه با خرید اوراق تبعی و برخی آپشن های معاملاتی دیگر، قطعاً متضرر خواهند شد و متأسفانه بعد از تحمل ضرر و زیان، گلایه دارند که چرا ضرر کرده‌اند.

بیرامی گفت: حال‌آنکه در اولین مرحله باید به سهامداران خرد و کم‌تجربه آموخت بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری تازه‌واردها، انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. خرید بدون بررسی و ناآگاهانه حتماً چنین تبعاتی هم در پی خواهد داشت و این مشکل، ناشی از ورود چشم‌بسته سهامداران به بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: چندین ماه قبل آیین‌نامه‌ای با همین هدف ابلاغ شد که در آن به اخذ آزمون از سهامداران خرد و محدودیت معاملاتی یک‌ماهه برای کدهای جدیدالورود و... اشاره‌شده بود. این آیین‌نامه اجرایی نشد و مادامی‌که زیرساخت‌های لازم فراهم نشود، امکان اجرای این قوانین و بخشنامه‌ها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: بهتر بود قبل از ورود مردم به بورس، آزمونی جامع برگزارشده و سطح دانش مالی و ریسک‌پذیری هر فرد مشخص شود و بعد به آن‌ها اجازه معامله داد. برگزاری چنین آزمونی نیازمند همت دسته‌جمعی کلیه نهادهای مرتبط ازجمله سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان متولی بازار، بورس‌ها و کارگزاری‌ها و... خواهد بود. ولی بازار سرمایه ما زیرساخت‌های لازم برای چنین کاری ندارد و ما هنوز اندر خم نرم‌افزارهای سامانه معاملاتی هستیم و تا وقتی به‌محض افزایش حجم معاملات، سامانه معاملاتی دچار اختلال می‌شود، انتظار یک حرکت هماهنگ برای سنجش دانش سهامداران و دسترسی به سامانه معاملات بر اساس سطح دانش مالی و ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران قابل انجام نخواهد بود.

بیرامی در پایان خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، فقط و فقط می توان به تازه‌واردها و سهامداران خرد توصیه کرد از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کنند و از خرید و فروش بر اساس جو روانی بازار و سیگنال های فضای مجازی بپرهیزند.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار‌سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

قبل انتخابات ۱۴۰۰، شاخص ۲میلیونی می‌شود

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دولت منابع مالی را به بازار برگرداند

مدیر سرمایه گذاری هلدینگ رازی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بارقه های امید در بازار سرمایه با چند اتفاق مثبت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
در اولین مرحله باید به سهامداران خرد و کم‌تجربه آموخت بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری تازه‌واردها، انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.
صندوقهای سرمایه گذاری بصورت مستقیم تابع بازاربورس است وبدترین گزینه برای سرمایه گذاری است .بورس خودش واسطه است صندوقها واسطه های درجه دوهستند .این تفکراصلاجواب نداده است که مسئولیتها را ازخودسلب کنیم وبه صندوقی بسپاریم که هیچ ابتکاروخلاقیتی نداردجزدنباله روی محض از بازاربورس .مگرمی شودبورس منفی باشدوصندوق مثبت؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
دقیقا دیدگاه بالا متین و درست هست صندوقهای سرمایه گذاری خودشون بدتر هستد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
چه ربطی به سهامدار تازه وارد داره وقتی ..........دزده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
سهام ورنا .
سرمایه مردم رو گروگان گرفتن خدا لعنتتون کنه که دو زار شرف ندارین. از همون مجمع پیدا بود چه ادمای بیخودی هستین. هی ........ .و مردم رو بدبخت میکردین. یه سهام دار حقیقی هم تو جلسه بود و تو روتون وایساد که نذاشتین حرف بزنه و انداختینش بیرون. خدا همتون رو لعنت کنه.
هر روز نوسان میگیرین از مردمی که بین پنجاه تا هفتاد درصد تو ضررن. شرف چیزیه که شماها ندارین.
هر روز گزارش ماهانه و سالیانه میدین سرمایتون با پول مردم چندین برابر میکنین و از اونور مردم رو بدبخت میکنین.
همتون ادمای فاسدی هستین. فساد تو این خراب شده بیداد میکنه.
مردم رو بیچاره کردین بسه دیگه. چرا جیباتون پر نمیشه اخه
ناشناس
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۹
رنا رو در قیمت 2600 تومن به مردم فرختن و طی چند ماه سقوطش دادن تا 500 تومن..ایا این بورس است یا مرکز دزدی دولتی از جیب مردم؟
علی امیدی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵
بهتر بود قبل از عرضه اوراق به طریقه وسیعی اطلاع رسانی انجام می شد تا موجب ضرر زیان افراد نشود و نکته دیگه هم اینه که باید سامانه های آنلاین کارگزاری ها جوری طراحی می شد تا بتوان بدون مغایرت اوراق را تسویه کرد و عملا می شه گفت نه سرمایه گذاران خرد در بازار آماده ورود این اوراق بودن و نه کارگزاران بورس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۷
سلام خود سازمان بورس بذون شک دراین مورد مفصر هست جرا ابزاریرا معرفی میکنید که تنها جند نفر کاربا انرا بلد هستند وجرا اجازه خرید وفروش با این ابزار باید راحت سهل وبدون نظارت توان فرد باشد این مسئولان بورس از شکم مادرشان حرفهای امدند دربورس خیر اقا سما روزهای اول از همه مردم نادانتر وابله تربودی تا رسیدی به اینجا وازهمه مهمتر سازمان این ابزارهارا برای همکان قرار نباید میداد مکر به شرط وشرو ط مدیریت احمقانه احرای احمقانه مدیران مصیبت افرین هست مثل طرح سجام واحراز هویت سهامداران که صدها خلاف قانون دران انجام دادهاید بعد از مردم طلبکار هستید قرار بود این اختیار معامله وفروش کره ومشکلات بازاررا رفع کند با اجرا وسازکار احمقترین مدیران بورس تبدیل به سرطان شدهاست من بارها درمورد طرح احراز هویت سجام سازمان بورس شکایت کردم جگونه رسیدکی شد از ..این .هم شکایت کردم از اول کار دیدید چه مصیبتی درست شد برای مردم بدون شک درسازما ن بورس ومدیریت ان وکارمندانش ادمهای فاسد دوتابعیتی ونفوذیهای زیادی هستند که طرح احراز هویت تمام مفسدانهرا اجرا کنند الان این مدیر دارد مثلث برموداسازی میکند برای مردم واقعا حرام لقمهکی جقدر وسیع شدهاست
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
سازمان بورس باید پول کسانی که اوراق تبعی خریده اند ، بدون اینکه سهم پایه را داشته باشند ، برگرداند

زیرا اساسا اوراق تبعی بیمه سهم پایه هست ،
پس و وقتی سهامدار خرد به اشتباه اوراق تبعی را خریداری کرده ، بدون اینکه سهم پایه را داشته باشد ، علی القاعده باید زیرساخت ها به نحوی باشد ، که امکان خرید وجود نداشته باشد ، مانند شخصی که ماشین ندارد و به اداره بیمه برای بیمه نامه ماشینِ نداشته خود مراجعه میکند ، چون زیر ساخت ها و قرارداد به نحوی هست که باید اطلاعات خودرو در بیمه نامه قید گردد ، خرید بیمه نامه بدون وجود ماشین ، به هیچ وجه امکان پذیر نیست !!!!!!


اما در خرید اوراق تبعی که همان بیمه سهم پایه هست ، متاسفانه نه تنها خرید انجام میشود ، بلکه بعد از فهمیدن این مطلب که سهامدار ، سهم پایه را ندارد ، بیمه گذار پول سهامدار خرد را به عنوان خسارت برای خود بر میدارد !!!!!!!!!!!!!!!