صنعت خودرو قربانی قیمتگذاری دستوری است/ فرصتها در حال از دست رفتن است
امیرحسین کاکایی در گفتگو با بورس نیوز اظهار کرد: در گذشته دو فرض وجود داشت، فرض اول این بود که اگر قیمت را برای خودروسازان ثابت نگه دارند قیمت خودرو در بازار ثابت میماند که گذشت زمان مشخص کرد که این فرض اشتباه است و با تغییر نرخ ارز قیمت خودرو تغییر میکند و ارتباطی به عملکردها نهادهای مربوطه ندارد.
کارشناس صنعت خودرو با اشاره به فرض دوم افزود: افرادی که با دستور به دنبال کاهش قیمت بودند تصور میکردند خودروسازان سودهای آنچنانی میکنند و اگر به خودروسازان فشار وارد شود به دنبال حل مشکلات خواهند رفت و هزینهها کاهش مییابد.
وی با بیان اینکه بر اساس این پیش فرض، به دلیل عمل نکردن به دستورات، دو مدیرعامل تغییر کردند، گفت: حدود دو سال است که مدیرعاملها مورد وثوق در حال فعالیت هستند و سازمانهای نظارتی هم در حال رصد هستند، اما شاهد هستیم علی رغم تمام فشارها زیان خودروسازان در حال افزایش یافتن است.
کاکایی ادامه داد: فرض دوم نیز همانند فرض نخست اشتباه درآمد و حدود ۶ ماه است که همه به این نتیجه رسیدند که نمیتوان با این رویکرد روند را اصلاح کرد.
کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: سال گذشته دو خودروساز به مرز ورشکستگی رسیدند که با تجدید ارزیابی مشکل برطرف شد، اما امسال از همان ماههای ابتدایی مشخص بود که ورشکستگی اتفاق میافتد.
وی با بیان اینکه راهکارهایی برای عرضه خودرو مطرح شد، خاطرنشان کرد: نخستین راهکار عرضه در بورس کالا بود که به دلیل مشکلاتی به نتیجه نرسید، دومین راهکار، عرضه خودرو در حاشیه بازار بود که مورد موافقت قرار نگرفت و راهکار سوم قیمت گذاری خودروهای پرمصرف با فرمول قبلی و مابقی با قیمت آزاد بود که این راهکار هم تایید نشد.
کاکایی تصریح کرد: راهکار دیگر تعیین قیمت توسط شورای رقابت متناسب با نرخ تورم و واقعیتها بود که اجرایی شد، اما متاسفانه شورای رقابت از عدد گذشته نگر و قدیمی استفاده کرد.
کارشناس صنعت خودرو افزود: اکثر نهادهای ملی از جمله شورای رقابت به دید منفی به خودرو نگاه میکنند و اعداد و ارقام را باور ندارند.
وی اظهار کرد: اگر اوایل آذر قیمتها آزاد میشد بدون اینکه مشکلی در بازار ایجاد شود قیمتها اصلاح میشد.
کارشناس صنعت خودرو گفت: هنگامی که فرصتها از دست میرود راه حل نیز دیگر به کار نمیآید و این نشات گرفته از اختلافات مسئولان است.
وی با بیان اینکه با اُفت نرخ دلار هر چند زیان خودروسازان کاهش مییابد، اما از بین نخواهد رفت، بیان کرد: در شرایط فعلی به نظر میرسد صنعت خودرو اصلیترین قربانی قیمتگذاری دستوری است.
بیشتر بخوانید:
تناقص واردات اتوبوس دست دوم با "تولید ملی"
و 100 هزار میلیارد تومان از جیب سهامداران غارت کرده و به جیب دلالان ریخت
شورای رقابت باید محاکمه شود
قوه قضائیه باید زیان خودروسازان را از شورای رقابت بگیرد و به سهامداران خودروسازی بدهد
دیگه دنبال چی هستید
دولت مردان اگر مردانگی دارند، صنعت خودرو واگذار کنند به نیروهای مسلح، تا ببینند می شود خودروی ارزان تر و با کیفیت چندین برابری تولید کرد.
باید مدیریت جهادی سرلوحه کار کرد.
ای کاش اقتصاد این کشور هم دست حاج قاسم ها بود.....
فقط میتواند خودرا اداره کند
دولت از مردم حمایت نمیکند ولی همچنان مردم هوادار دولتند
این یعنی خواب بودن
یکبار صنعت خودرو رو با کشوری که ده سال بعد از ما شروع کرده رو مقایسه نمیکنن که بفهمم فرصت از دست رفته یعنی چی.
ولی حالا که شورای رفاقت باز قیمت خودرو رو بالا نبرده واسشون میان پشت تریبون و میگن فرصت داره از دست میره.....خخخخخخ
آخه شما یه ذره انسانیت تو وجودتون نیست.؟؟؟شما دزدی وچپاول مردم رو از طریق مکانیسم دولتی رو میگید صنعت؟؟؟؟
مردم بدبخت شدن توی یک سال چقدر افزایش قیمت!
ما کم آوردیم همش به خودکشی فکر میکنیم