بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
امیدی که ناامید شد؛

روزهای حسرت بار "بورس"

روزهای حسرت بار
بازاری که قرار بود به محل نخست سرمایه گذاری در کشور تبدیل شود به کوره پول سوزی و امید مردم تبدیل شده و مردمی که روی خوش به این بازار نشان داده بودند در حال حاضر علی رغم ریزش شدید قیمت، هیچ تمایلی به حضور در این بازار ندارند.
کد خبر : ۲۳۸۶۳۳

ب

به گزارش بورس نیوز، حدود ۸ ماه است که بورس در وضعیت مناسبی قرار ندارد و با ریزش‌های متوالی روبه‌رو بوده است و علی‌رغم پیش‌بینی‌ها در سال جدید مبنی بر رشد بورس، اما تغییری در روند منفی بازار صورت نگرفته است و سهامدارانی که با دعوت دولتمردان و شخص رئیس‌جمهور به این بازار وارد شدند هر روز ناامید‌تر از روز گذشته و با حسرت به این بازار می‌نگرند.

بازاری که قرار بود به محل نخست سرمایه‌گذاری در کشور تبدیل شود به کوره پول سوزی و امید مردم تبدیل‌شده و مردمی که روی خوش به این بازار نشان داده بودند در حال حاضر علی‌رغم ریزش شدید قیمت، هیچ تمایلی به حضور در این بازار ندارند و به دنبال فروش سهام خود به هر قیمتی هستند تا از بازار خارج شوند و این موضوع موجب شده تا در صف فروشی که به لطف مسئولان سازمان بورس و اعمال دامنه نامتقارن ایجادشده گرفتار می‌شوند.

وجود ابهامات در مؤلفه‌های اقتصادی، عدم شفافیت و چشم‌انداز اقتصاد به دلیل عملکرد دولت و گره زدن اقتصاد به مذاکرات برجامی موجب شده، سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را از این بازار خارج کنند، به گفته کارشناسان ریزش طولانی‌مدت و فرسایشی بازار به دلیل عملکرد و تصمیمات دولت و سازمان بورس است.

اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه و غیرکارشناسی از سوی سازمان بورس و خارج کردن نقدینگی از سوی دولت از بازار موجب شده آسیب زیادی به این بازار وارد و بی‌اعتمادی سهامداران به این بازار به حد بالای خود برسد.

یکی از اصلی‌ترین تصمیماتی که ضربه اصلی را بر پیکر بورس وارد کرد تصمیمات اتخاذشده در سیاست پولی کشور و افزایش نرخ سود سپرده بانکی بود که موجب خروج نقدینگی از این بازار شد به‌نوعی که بازار در حال حاضر با کمبود نقدینگی مواجه شده است.

از طرفی تغییر و دست‌کاری دامنه نوسان از سوی سازمان بورس بدون لحاظ کردن تصمیمات کارشناسان این حوزه موجب شده نقد شوندگی این بازار که جزو اصلی‌ترین موارد هر بازاری است از بین برود و سهام شرکت‌ها در صف فروش قفل شود که انتقادات فراوانی را دراین‌باره به همراه داشته است.

تابلوی بورس اسیر "هیجان" ۳فاکتور

عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز با بیان اینکه در بازار هیجان کاذب ایجادشده است، اظهار کرد: ازنظر زمانی و هم ازنظر قیمتی اصلاحهای قابل‌توجهی صورت گرفته است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: چنددستگی که به‌واسطه برجام، کاهش قیمت دلار و انتخابات ایجادشده موجب سردرگمی بازار شده است.

وی تصریح کرد: نگرانیهایی درباره دامنه نوسان نامتقارن وجود داشت که موجب عدم انگیزه خریداران شده که با هماهنگیهای بهتر، بازار میتواند با افت‌وخیزهای ملایمتر روند بهتری داشته باشد.

ثابت بابیان اینکه ازنظر عملیاتی شرکتها گزارشهای خوبی ارائه کردند و فصل برگزاری مجامع است، گفت: به نظر نمیرسد برجام به‌زودی به سرانجام برسد، پیش‌بینی‌ها شتاب‌زده و هیجان‌زده است، به نظر نمیرسد برجام خطری برای بازار سرمایه داشته باشد.

تابلوی ایست "برجامیان" مقابل "نقدینگی"

همچنین عرفان هودی دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز گفت: انتظار برای نتیجه برجام و انتخابات، یکی از تابلو‌های ایست بوده که مقابل ورود "پول" به بازار قرارگرفته و هوش‌سرمایه نیز فعلا برای ورود به بازارسرمایه تامل و صبر را پیشه کرده است.

وی با انتقاد از آن که برخی کارشناسان از نبود نقدینگی برای ورود به "بورس" سخن می‌گویند افزود: چنین حرف‌هایی، آدرس اشتباهی به بازار است؛ حقوقی‌ها و دولتی‌ها بدون "نقدینگی" نمانده‌اند چراکه دولت از حجم فروشی که در اوایل سال گذشته صورت گرفت نه‌تن‌ها مالیات بسیاری کسب کرد بلکه حجم زیادی سهم نیز در بازار به فروش رساند، حتی صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت نیز پول برای وارد کردن به بازار دارند، درآمد کارگزاری‌ها ۴۰ درصد کاهش یافته و بخشی از آن به صندوق توسعه بازار واریز می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نکته مهم این است که همه تصمیم‌گیران بازار منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و کمی هم نتیجه برجام هستند.

احمد اشتیاقی نیز در گفت‌وگو با بورس‌نیوز افزود: ضعف تقاضا در شرایط فعلی بازار کاملاً مشهود بوده و با روی دادن چنین شرایطی، یعنی ضعف تقاضا و افزایش سطح شناوری بازار که در زمان صعود بدست آمد، باعث شده که "نقدینگی" فعلی بازار، پاسخگوی این حجم از فروش‌ها نباشد و از طرفی "پول" هدفمند و پارک‌شده‌ای که باید از قبل برای مدیریت این مسئله کنار گذاشته می‌شد، وجود ندارد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: گفت: دولت باید با شفاف‌سازی و ابهامات نرخ دلار را برطرف کند تا خیال بازار را راحت شود؛ کارشناسان باید بتوانند با تحلیل، EPS شرکت‌ها را پیش‌بینی کنند و سهامداران به‌واسطه آن از فروش خودداری کنند تا در بازار حضورداشته باشند و پول جدید هم وارد بازار شود.


بیشتر بخوانید:

ریزش غیرعادی "بورس"

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"بورس" وجه المصالحه بزرگان بازار

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

گره انتخاباتی بر "بورس"

رنج بازار از شرایط برزخی
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

رنج بازار از شرایط برزخی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

ریزش غیرعادی "بورس"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
همه چیز‌تقصیر مردمه کلا ، هیجانش هم تقصیر ماست
هیجان حقوقی بیشتره یا هیجان حقیقی ،
حقیقی ومهان یادمه روز مثبت بازار صف ۳ میلیونی رو در عرض یک ثانیه داد ، من میخوام ببینم واقع ا هیجان ما بالاست یا هیجان حقوقی ها تو همون روز من دقیقا یادمه صف خودرو رو داده بودن وقتی هسجان حقوقی بالاست و بیشتر قدرت دست حقوقی هست تقصیر رو گردن حقیقی نندازین
حقوقی به واسطه قدرتی که داره پایین سهم رو جمع میکنه و روزهای قفل در صف خرید میندازه به مردم و صف رو میشکنه و دوباره همین چرخه رو تکرار میکنه
من میخوام ببینم سهمایی با p/nav نصف چرا باید صف فروش باشه یا سهو با سود عملیاتی خوب چه ربطی به سهم زیان ده خودرو داره جز اینه که حقوقی به جای ساخت فرهنگ سرمایه گذاری در سهام سود ده و بنیادی داره موج سواری میکنه
هیجام از حقوقیه وگرنه حقیقی دیگه نفس های اخرشو داره میکشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
چرت و پرت ، کم مردم رو سر کار بذارین ، به درد خودتون میخوره
الهه
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
خدایا خودت گره از مشکلات مردم بگشا