بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

طرح واردات خودرو و هزار اما و اگر

طرح واردات خودرو و هزار اما و اگر
امیدواریم قبل از واردات خودرو، مجلس به طور شفاف اعلام کند هدف از اجرای این طرح چیست و سازوکار اجرای آن چه خواهد بود. وگرنه بیان اظهارنظرهای پوپولیستی و وعده هایی که به راحتی محقق نخواهد شد، گرهی از مشکلات بازار خودرو نخواهد گشود.
کد خبر : ۲۴۷۳۳۱

طرح واردات خودرو و هزار اما و اگر

به گزارش بورس نیوز، چهارشنبه طرح واردات خودرو به منظور تامین نظر شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. به گفته برخی نمایندگان با واردات خودرو، قرار است قیمت خودرو در بازار خصوصا خودروهای خارجی تعدیل گردد.

مرتضی مصطفوی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز در این رابطه بیان کرد: طرح واردات خودرو با چند ابهام اساسی مواجه است و باید اهالی مجلس به این ابهامات پاسخ دهند. از یک سو، در شرایطی که مجلس طرح واردات خودرو را تنظیم می کند، وزیر صمت از مخالفت با واردات خودرو سخن می گوید. این تضاد نظرات خود مشکل ساز خواهد شد و اصولا معتقدم واردات خودرو، موضوعی است که نباید مجلس در آن ورود می کرد! ورود به این موضوع و طرح خبرهای پوپولیستی، منفعتی برای بازار خودرو نخواهد داشت.

وی ادامه داد: متولی ساماندهی بازارها، وزارت صمت و وزارت اقتصاد هستند. از سوی دیگر، دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور به سبب زیان انباشته سنگینی که بر دوش این شرکت ها قرار گرفته، بسیار شکننده هستند. ضمن اینکه ناکارآمدی در دل این صنعت، بهای تمام شده خودروسازان را افزایش داده است. بنابراین اینکه چه خودروهایی در چه محدوده قیمتی و چه کلاسی قرار است وارد شود، اهمیت بسیار دارد. واردات خودروهای ارزان قیمت، فضای رقابتی سختی برای خودروسازان داخلی ایجاد خواهد کرد و به مشکلات خودروساران اضافه خواهد کرد.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: واردات خودروهای لوکس تر نیز، (که با توجه به حاشیه سود واردات احتمالا واردات خودروهای ارزان قیمت در حجم بالا برای واردکنندگان جذاب نخواهد بود) منفعتی برای متقاضیان واقعی بازار خودرو و اقشار کم درآمد نخواهد داشت. چرا که واردات خودروی گران قیمت تر، تاثیر چندانی بر قیمت خودروهای ارزان تر داخلی همچون پراید و پژو206 ندارد! آمارهای مربوط به توزیع فراوانی خودرو در کشور نشان می دهد بیشترین تعداد خودرو در اختیار دهک های درآمدی ۵ الی ۸ است و ۴ دهک پایین جامعه، سهمی از بازار خودروی کشور ندارند!

وی افزود: ابهام بعدی، سازوکار واردات خودرو خواهد بود. در شرایط تحریم، چطور قرار است خودرو وارد کنیم؟ خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی چه خواهد شد؟ مبدا خودروهای وارداتی کدام کشور خواهد بود؟ آیا قرار است بازار خودرو را به چین بدهیم؟ واردت خودرو، موضوعی پیچیده است و باید به نحوی انجام شود که هم مشکلات بازار خودرو کمرنگ تر شود و مصرف کنندگان واقعی منتفع شوند و هم اینکه صنعت خودروسازی کشور آسیب نبیند.

مصطفوی در پایان خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی کشور ما عادی نیست و در شرایط غیر عادی، نمی توان به راحتی درهای واردات را گشود. امیدواریم قبل از واردات خودرو، مجلس به طور شفاف اعلام کند هدف از اجرای این طرح چیست و سازوکار اجرای آن چه خواهد بود. وگرنه بیان اظهارنظرهای پوپولیستی و وعده هایی که به راحتی محقق نخواهد شد، گرهی از مشکلات بازار خودرو نخواهد گشود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
چرا خودروسازان در درآمدزایی، از ترکیه عقب هستند!
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ داد:
چرا خودروسازان در درآمدزایی، از ترکیه عقب هستند!
از این جیب به آن جیب در جاده مخصوص
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:
از این جیب به آن جیب در جاده مخصوص
ادامه بازی پر خطر دولت قبل، ممنوع!
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:
ادامه بازی پر خطر دولت قبل، ممنوع!
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز:
آزادسازی قیمت خودرو نیازمند عزم ملی است
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جعفري
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
اين نگارش بيشتر شبيه دلواپسى هاى يك دلال و سرمايه گذار و محتكر خودرو هست تا از جنس مردم ، جناب نگارنده تازه اين تعرفه خوطروى بنزينى در ايران سه برابر تعرفه هاى بين المللى هست اونوقت شما غير واقعى و پوپوليستى ميبينى اين طرح رو، خودرو در ايران از حباب اندر حباب اونورتره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۰
بچه ها شون گیر دادن ماشین جدید میخواییم باباهاشون رفتن تو مجلس این طرح رو تصویب کردن
خیلی ساده
حسین
Iraq
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۹
به نظرم بهتره اول شما مشخص کنید هدفتون از این گزارش چیه... وقتی خودرو قیمتش چند برابر میشه لال تشریف دارید، اما وقتی طرحی میاد که شاید بتونه گامی در جهات حمایت از مصرف کننده باشه فریادتون بالا میره . یا جزئی از رانت خودرو خوار هستید یا اینکه مجلس از حزب شما نیست..‌‌ آهرش هم فقط فریاد می زنید و فحاشی و انتقاد و کلماتی مثل پوپولیستی.... اما دریغ از یک طرح و گزارش و اقدام به نفع مردم
رضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
خوب خروجی 60سال صنعت خودرو ما زیان انباشته سنگین است به هرحال یکی دونسل که سوختند باهمین حرفها همچنان رفاه مردم رابه گروگان بگیرید