به گزارش بورس نیوز، در این نشست خبری بهروز حبیبی عضو هیات مدیره، علی یوسفی مدیر فروش، محمدرضا دهقان مدیر مرکز تحقیق و نوآوری، حسین انصاری مدیر گروه قوای محرکه، حمید صالحی مدیر برنامه ریزی و بابک شریفی مدیر گروه نشانگرها و مالتی مدیا شرکت صنایع تولیدی کروز به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
حبیبی در این نشست خبری گفت: هدف ما از ورود به صنعت قطعه سازی، نیاز کشور به این بخش مهم بود. ما در ۴۰ سال گذشته همواره به کارآفرینی و همچنین نوآوری در تولید و نیز بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا پرداختهایم.
وی با تاکید بر اینکه ارائه و تولید یک محصول با کیفیت نیاز به دانش روز، تجهیزات، مواد اولیه با کیفیت و مدیریت درست دارد تصریح کرد: در حال حاضر شرکت صنایع تولیدی کروز بیش از ۱۲هزار نیرو داشته و به زودی ۴۰۰۰ نفر دیگر به خانواده بزرگ این مجموعه اضافه خواهند شد.
عضو هیئت مدیره کروز گفت: نهضتی را در سالهای گذشته شروع کردیم که سمت و سوی آن کمک به شرکتهایی بود که توان تولید قطعاتهای تک را داشته اند. کمک به این شرکتها با هدف ایجاد اشتغال، کار آفرینی و جلوگیری از خروج ارز از کشور بود.
به باور حبیبی باید شرکتهای بزرگ در بخش خصوصی ایجاد کنیم و با حمایت از آن، به تولید فناوریهای نوین بپردازیم تا به این واسطه از خروج نخبگان جلوگیری کنیم.
وی با اشاره به اینکه توسعه پایدار از مسیر ایجاد اشتغال و استفاده از فناوریهای نوین میگذرد، تصریح کرد: در سالهای گذشته با استفاده از متخصصین داخلی توانستیم بسیاری از قطعات را داخلی سازی و به روز رسانی کنیم و این مهم به رشد و توسعه کمک شایانی کرده است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر در شرایط بقا هستیم و تلاش میکنیم که در صنعت قطعه سازی زنده بمانیم، اظهار کرد: اگر شرایط برای صنعت خودروسازی و قطعه سازی فراهم شود، از شرایط بقا خارج و به شرایط آفرینش نزدیک خواهیم شد.
حبیبی با انتقاد از اینکه قطعه سازان کشور در حال فقیر شدن هستند و باید برای حل این معضل فکر اساسی کرد. بیان داشت: پیشنهاد میکنیم بخشهای صنعتی کشور از ساختار دولتی خارج شود. به بیان دیگر بر این باوریم دولت باید صنعت خودرو را رها کند و به دست افراد متخصص بسپارد.
حبیبی در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع نگهداری ماشینآلات خطوط تولید این شرکت گفت: با توجه به نیاز به تکنولوژی روز که باید بر پایه دانش باشد، یک مجموعه ۱۲۰ نفری از مهندسان و تکنسینهای خبره در این حوزه برای ساخت و یا بازسازی و به روز رسانی ماشین آلات خطوط تولید در شرکت مستقر هستند که این موضوع باعث جلوگیری از خروج میلیونی ارز از کشور شده است.
وی با تاکید بر اینکه شرکت کروز پیشرفتهترین و به روزترین مجموعههای قطعه سازی از نظر تجهیزات و ماشینآلات ساخت در کشور است، اظهارداشت: همگام با تولیدکنندگان روز دنیا به تولید قطعه پرداختهایم.
عضو هیئت مدیره کروز در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حضور ارگانها و سازمانهای نظامی در صنعت قطعه سازی گفت: در کشور بیش از ١٢٠٠ قطعه ساز داریم که توانمندسازی آنها میتواند کمک بزرگی به این صنعت کند. مهندسی خودرو کار پیچیدهای است و باید آن را به متخصصات آن واگذار کرد.
وی با اشاره به اینکه شرکت صنایع تولیدی کروز یک پایگاه تحقیقاتى در دانشگاه تهران راه اندازی کرده است، گفت: کانونى با هدف کارآفرینى و ایجاد اشتغالزایی براى ورود جوانان به این عرصه شکل گرفته است.
قیمتهای دستوری موجب شده تا خودرو سازان نتوانند بدهی قطعه سازان را پرداخت نمایند
در ادامه این نشست خبری یوسفی مدیر فروش شرکت صنایع تولیدی کروز در پاسخ سوالی در خصوص قیمتهای دستوری و بدهی قطعه سازان گفت: قیمتهای دستوری بر روی قیمت خودرو موجب شده تا خودرو سازان نتوانند بدهی قطعه سازان را پرداخت نمایند و به زیانهای انباشته خودرو سازان افزوده شده است، اما مجموعه کروز نه تنها کیفیت را فدای این مسیر نکرده بلکه محصولات خود را در حوزه کیفیت به روزتر خواهد کرد.
وی افزود: متاسفانه بحران نقدینگی این روزها در خودرو سازی دامن گیر قطعه سازان شده است و برخی از قطعه سازان کوچک در حال تعطیلی هستند.
محمدرضا دهقان، مدیر واحد تحقیق و نوآوری شرکت صنایع تولیدی کروز در این نشست خبری گفت: در کروز هیچ وقت تعدیل نیرو نداشتیم و همواره استخدام متخصصین و حرکت بر روی خط نوآوری از جمله مهمترین موضوعاتی است که در کروز پیگیری میشود.
چالشهای داخلی بیشترین دغدغه را برای قطعه سازان ایجاد کرده است
حسین انصاری، مدیر گروه قوای محرکه کروز نیز در خصوص موضوع تحریمها و تاثیر آن بر روند تولید بیان داشت: تاجایی که امکان دارد توانستیم بدون توجه به تحریمهای ظالمانه بویژه در صنعت خورو تولید را ادامه دهیم، اما چالشهای داخلی بیشترین دغدغه را برای قطعه سازان ایجاد کرده است.
وی همچنین گفت: در حوزه الکترونیک، کروز ۶۰ درصد قطعات دو خودروساز را تامین کرده است.
مدیر گروه قوای محرکه کروز در ارتباط با مطالبات کروز از خودروسازیها خاطرنشان کرد: رقمی بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان مطالبات شرکت صنایع تولیدی کروز بوده که ۵۵ درصد آن از ایران خودرو و ۴۵ درصد از سایپا است.
صالحی، معاون برنامه ریزی کروز هم در ادامه با اشاره به اینکه در کروز هرروز یک برنامه توسعهای در جریان بوده گفت: ما به دنبال ارائه قطعات قدیمی نیستیم و با به روز کردن فرایند تولید و مجهز شدن به دانش روز دنیا سطح برتر جهانی خود را حفظ کردیم. علاوه براینکه مزیت ارائه قطعه با کیفیت که کروز با آن شناخته میشود در کروز اصل کلی است و هیچ وقت کیفیت را فدای تیراژ نخواهیم کرد.