شکل گیری ابر پروژه صنعتی پژوهشی "زر" در هشتگرد
به گزارش بورس نیوز، چالشهای تولید در کشور در طی دهههای اخیر برخی شرکتهای معتبر و صاحب نام را از دور خارج کرد، اما در مقابل برخی شرکتها از دل محدودیتها سر بر آورده و به اوج رسیدند و با فائق آمدن بر مشکلات داخلی و بین المللی توانستند پروژههای توسعه خود را هر روز به پیش ببرند و در مسیر اشتغالزایی معجزه کنند.
- بیشتر بخوانید: تصویب افزایش سرمایه جذاب ۱۵۰ درصدی "غزر" از سود انباشته
نگاهی به نظرات مدیران این قبیل شرکتها حکایت از آن دارد که عبور از هر چالشی در کشور نیازمند سه اهرم مهم یعنی رعایت ادبیات تولید، کار تیمی و طرحهای توسعهای است و آن دسته از تولیدکنندگانی که این سه محور را در دستور کار خود قرار داده اند توانسته اند از هر مانعی عبور کنند.
مرتضی سلطانی، بنیان گذار هلدینگ صنعتی پژوهشی زر در این ارتباط با بیان این که مشکل جزیی از تولید است و هر تولیدکننده در هر نقطه از جهان باید بپذیرد که تولید و مشکلات آن دو روی سکه هستند اظهار کرد: برخی تولیدکنندگان ایرانی انتظار دارند مشکلی در مسیر فعالیت آنها وجود نداشته باشد و همواره برای تولید به نیروهایی در خارج از بنگاه خود چشم دوخته اند؛ در حالیکه هر مشکلی از درون بنگاه قابل حل خواهد بود و میتوان با تکیه بر فرصتها و ظرفیتهای داخل بنگاه از هر مانعی عبور کرد.
این تولیدکننده بنام ایرانی که امروز گروه صنعتی و پژوهشی زر را با ۱۸ شرکت حقوقی تولیدی، لجستیکی، آموزشی و تحقیقاتی مدیریت میکند و در مجموع بیش از ۱۰ هزار نفر پرسنل را مشغول به کار کرده میگوید: درست است که شرایط کشور شرایط تحریمی است و مشکلات در این مسیر بسیار زیاد هستند، اما یک تفکر توسعه محور در کنار یک تیم خوب و با اتخاذ راه حلهای علمی و جهانی میتواند رمز عبور از همه چالشها باشد و مجموعه زر با راه اندازی یک ابرپروژه بی نظیر در جهان، در هشتگرد استان البرز – آن هم در شرایط تحریمی – ثابت کرد میتوان با وجود هر محدودیتی کارهای بزرگ انجام داد.
وی با اشاره به هزینههایی که تحریم برای تولید ایجاد کرده، افزود: با وجود همه هزینههایی که در شرایط تحریم برای تامین مواد اولیه و یا حمل آن وجود دارد و یا با مشکلاتی که در زمینه نقل و انتقال پول و کالا به بازارهای صادراتی با آنها روبرو هستیم اما تلاش کرده ایم با تکیه بر مفاهیم و ظرفیتهای خالی مانند بهرهوری، هزینههای تحمیل شده را جبران نماییم و به همین دلیل قیمت ماکارونی در یک سال گذشته در کشور توسط شرکت زرماکارون که لیدر بازار ماکارونی کشور است یک ریال افزایش نیافته است و این در حالی است که همه هزینهها از حقوق و دستمزد گرفته تا حمل و نقل، انرژی، مواد کمکی و ملزومات بسته بندی و ... همگی افزایش یافته اند.
انقلاب در خودرو بعد از چهل سال
سلطانی در ادامه با اشاره به این که در کنار مساله تولید و تامین نیازهای کشور، موضوع مسئولیتهای اجتماعی نیز برای هلدینگ زر از اهمیت زیادی برخوردار است به طرح جدیدی اشاره کرد که این مجموعه در دستور خود قرار داده و مطالعات و اقدامات اولیه آن انجام شده و در این زمینه با وزیر صمت دولت قبل مذاکراتی صورت گرفته است.
به گفته وی بر اساس این طرح عظیم و بلندمدت قرار است تولید خودرو با نگاهی کاملا متفاوت در دستور کار قرار گیرد و همانطور که این مجموعه در صنایع غذایی دارای برندهای بسیار معتبری است و توانسته بزرگترین پلنت حوزه کانفکشنری (شیرینی و شکلات) را از منظر کمیت، کیفیت و زنجیره ارزش در دنیا طراحی و به مرحله تولید برساند، در حوزه تولید خودرو نیز انقلابی بزرگ را رقم بزند.
به گفته رئیس هیات مدیره زرماکارون، در حال حاضر این گروه در نظر دارد برنامه تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال و البته متفاوت با آن چه در ۴۰ سال گذشته بوده را پس از طی همه مراحل استارت بزند.
بنیان گذار هلدینگ صنعتی پژوهشی زر افزود: طی این سالها بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه ملی در حوزه تولید خودرو به هدر رفته و نتوانستیم خودرویی متناسب با مطالبه ملی و با کیفیت مناسب تولید کنیم در حالی که بسیاری از کشورها بعد از ما تولید خودرو را آغاز کرده اند و امروز در تولید از کشور ما جلوتر هستند بیان کرد: گروه صنعتی زر این طرح را آغاز کرده و از آنجا که این تصمیم یک تصمیم کوتاه مدت نیست و یک کار مهندسی، تیمی و توسعهای با فونداسیون بنیادی مبتنی بر دانش خودروی دنیا است، لذا انقلابی در صنعت خودروسازی خواهد بود.
سلطانی با بیان این که خودروسازی با صنایع دیگر متفاوت و بر تحقیق و توسعه مبتنی است ادامه داد: کسانی که قرار است این فعالیت را انجام دهند باید بر موج صنعت و دانش خودروسازی دنیا سوار شده و خودروهای روز دنیا را از پایه و با تنوع محصول و تیراژ بالا در کشور طراحی و تولید نمایند و این رمز رسیدن به خودروی مطلوب است که با شیوه کنونی آن بسیار متفاوت است، زیرا تولید خودرو به معنای تعطیلی واردات خودرو و تولید یک محصول بی کیفیت نیست و لذا این تصمیم به عنوان یک مسئولیت اجتماعی و صنعتی برای گروه صنعتی پژوهشی زر محسوب میشود.
ماشین آلات منحصر به فرد و بروز در خدمت زر
گروه صنعتی زر ماشین آلات خود را از بروزترین شرکتهای صاحب نام دنیا که دارای باکیفیتترین تجهیزات و شیوههای تولید ماشین آلات در جهان هستند تامین میکند و برای این منظور بهترین و معروفترین سازندگان متریال دنیا را مد نظر قرار داده و برای خطوط تولیدی ابرپروژههای خود از این تجهیزات استفاده کرده و میکند. خطوط بزرگ برای تولید ۴۸۰ نوع محصول متنوع برای تامین سلیقه و ذائقه ایرانی که حتی از مصرف کننده اروپایی نیز جلوتر است باعث شده مدیران این مجموعه استانداردهای بالایی را متناسب با سطح نگاه و بینش و سلیقه این مصرف کنندگان در نظر گرفته و متناسب با آن ماشین آلات را تامین و خطوط تولید را راه اندازی کنند و این یکی از موضوعاتی بود که بهره وری را در تولید ارتقا داده است.
سلطانی در این ارتباط میگوید: ما پیش از تحریمها خرید ماشین آلات را آغاز کردیم و هرچند تحریم فعالیت را سخت کرد، اما با فعالیت تیمی و با پرداخت هزینههای بالاتر توانستیم شاهکاری را با کیفیت و تکنولوژی بالا به ملت ایران تقدیم کنیم و امروز ابرپروژه این گروه به مرحله نهایی رسیده است. البته باید در ارتباط با مواد اولیه نیز بگویم که مواد اولیه کاملا در دسترس است، اما انتقال پول برای واردات مواد اولیه کار را مشکل و هزینهها را افزایش داده است؛ با این حال قابلیت مدیریت است و با همه مشکلاتی که وجود دارد، مجموعه زر به بهترین مواد اولیه دنیا دسترسی دارد.
بنیان گذار هلدینگ زر در ادامه با اشاره به این که هرچند موضوع تحریم باعث بروز مشکلاتی در صادرات، انتقال پول، انتقال کالا و ... شده و هزینههای صادرات را نیز افزایش داده، گفت: در مجموع مشکلی وجود ندارد که حل نشدنی باشد و به عنوان مثال برای افزایش رقابت با تولیدکنندگان خارجی و حفظ بازارهای صادراتی، تلاش کردیم بهره وری تولید در داخل افزایش یابد تا بتوان با قیمتهای رقابتی و مناسب کالای ایرانی را در بازارهای جهانی عرضه کرد.
به گفته وی رشد بهره وری راه حل ما برای جبران هزینههای صادرات و رقابت با صادرکنندگان خارجی است و برای این منظور "زر" با انجام کار تیمی، کیفیت، مشتری مداری، تغییرات آرام قیمت، تنوع محصول، کیفیت بستهبندی و ارتقای بهره وری و تحقیق و توسعه مناسب توانسته محصولات خود را در داخل و خارج به خوبی مدیریت کرده و به فروش برساند.