بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

دخالت‌های دولت؛ تهدیدی برای اقتصاد

دخالت‌های دولت؛ تهدیدی برای اقتصاد
درایور اصلی رشد بازار ورود نقدینگی بوده و با توجه به بالا بودن ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک، روزانه شاهد خروج پول از بازار سرمایه هستیم.
کد خبر : ۲۵۴۶۱۶

دخالت‌های دولت؛ تهدیدی برای اقتصاد

مرضیه نوروزی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز، بیان کرد: روند صعودی که بازار‌سرمایه در سال ۹۹ به خود دید به دلیل ورود نقدینگی و انتظارات تورمی بود. از آنجایی که انتظارات تورمی کماکان در بازار وجود دارد، لذا نیاز اصلی رشد بازار ورود نقدینگی بوده و با توجه به بالا بودن ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک، روزانه شاهد خروج پول از بازار سرمایه هستیم؛ بنابراین تنها با کاهش این ریسک‌ها در سال ۱۴۰۱ می‌توان به بازگشت نقدینگی به بورس امیدوار بود.

نوروزی در خصوص مشکلات اقتصادی مطرح کرد: از جمله مواردی که در بخش کلان، اقتصاد را تهدید می‌کند، ابهام در زمان و کیفیت توافق، منابع مدنظر برای تامین بودجه ۱۴۰۱، بی‌انضباطی نظام بانکی و ایجاد پایه پولی، نقدینگی و … است. البته در کنار این موارد، شرکت‌ها همواره دخالت‌هایی را از سوی دولت شاهد بودند، به گونه‌ای که آینده‌ی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.


بیشتر بخوانید: دولت نباید در تمام حوزه‌های صنعتی دخالت کند


وی در ادامه افزود: از جمله این دخالت‌ها می‌توان به مکلف کردن شرکت‌ها به منظور سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه‌های برق و زیر ساخت‌های کشور، قیمت‌گذاری دستوری محصولات، تصمیمات ناگهانی در مورد شیوه‌ محاسبات و قیمت‌گذاری نرخ خوراک و ... اشاره کرد؛ بنابراین می‌توان گفت دولت به صورت مستقیم و غیرمستقیم صنایع سودساز را برای جبران کسری بودجه، مورد هدف قرار داده است.

کارشناس بازار تصریح کرد: از موارد امیدوارکننده‌ای که در چند وقت گذشته در بازار وجود بوجود آمده، مکلف کردن تیم اقتصادی دولت به حمایت از اقتصاد و بورس بوده که صرفا در بخش بازار سرمایه به طرح ۱۰ ماده در قالب بسته حمایتی از بورس اکتفا شد. در حال حاضر دولت برای تامین مالی خود به تعمیق بازار بدهی پرداخته که می‌توان گفت سریع‌ترین راه تامین مالی و غیر تورم زا در کوتاه مدت خواهد بود.

نوروزی در پایان اظهار کرد: تنها در صورتی می‌توان به آینده بازار و تقویت طرف تقاضا امیدوار بود که سایه ابهامات از روی بورس برداشته شده و نقدینگی به بازار سرمایه برگردد. در کنار این موارد مکانیزم‌های کنترلی، نظارتی و نرم افزاری سازمان بورس نیز باید اصلاح شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دولت، بزرگ‌ترین سرعت‌گیر شرکت‌های
مدیر مالی "سکرد" در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

دولت، بزرگ‌ترین سرعت‌گیر شرکت‌های "بورس"

دخالت‌های دولت در «سهام عدالت» و دیگر هیچ ...
دبیر فراکسیون سهام عدالت مجلس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

دخالت‌های دولت در «سهام عدالت» و دیگر هیچ ...

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.