نقش اصلی طراحی خودرو در بازاریابی خودروسازها
بورس نیوز: لطفالله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از گیرهای اساسی صنعت خودروی ایران بیتوجهی به فرآیندهای قبل و بعد از تولید است، اظهار کرد: برای نمونه در کشور ما جوانان متبحر و متخصص زیادی در حوزه طراحی خودرو فعالیت میکنند که شرکتهایی هم تأسیس میکنند؛ اما حریف خودروسازان برای تغییر در نگرش طراحی آنها نمیشوند.
- بیشتر بخوانید: تخصیص خودرو بهتمامی منتخبان اصلی و ذخیره
وی افزود: برخی صنایع خودروسازی ما مدتهاست که دفاتر تحقیق و توسعه ایجاد کردند که در آن اقدام به طراحی و توسعه محصول خیلی کم انجام میشود و در واقع این واحدها راکد شدهاند. چرا که طراحان جوان و خلاق کمتر وارد این واحدها شده و تلاش میکنند برای فعالیت در حرفه طراحی خودرو از کشور خارج شوند.
وی با اشاره به ضرورت استفاده وزارت صمت از ابزارهای قانونی خود برای روزآمدسازی طراحی خودروهای ایرانی ادامه داد: بنابراین برای توسعه طراحی خودرو نباید انتظار داشته باشیم که مدیران خودروسازی خودجوش کار را شروع کنند، بلکه وزارت صنعت باید از توسعه شرکتهای طراحی و تیونینگ خودرو حمایت کند تا محصولات خودروسازان با تنوع و کیفیت بیشتری به دست مردم برسد.
سیاهکلی تصریح کرد: امروز طراحی خودرو نقش اصلی را در بازاریابی برای شرکتهای خودروسازی ایجاد میکند و شاهد این هستیم که کشور چین با استخدام هزاران طراح خودرو، انقلابی در طراحی خودروهای ایجاد کرده و خودروهای چینی از نظر طراحی داخلی و خارجی به سرعت به برندهای برتر صنعت خودرو نزدیک میشوند، اما سرعت ما در این بخش خیلی کند است.