کمک به تولید با ارائه تسهیلات به اسقاط خودروهای فرسوده
بورس نیوز: سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، درخصوص بررسی تقاضای دوفوریت در مورد طرح الزام دولت به اجرای دیپلماسی اقتصادی با رویکرد تقویت حوزههای صنعتی، تولیدی و خدماتی اظهار کرد: قانون ساماندهی خودرو در مجلس قبل مصوب شد و از آنجا که در چند مورد این قانون بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت داشت، اوایل امسال این قانون ابلاغ شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در ماده ۱۰ این قانون به تولید و اسقاط خودرو مربوط میشود و تاکید میکند به ازای هر ۴ خودرو یا موتورسیکلت یا ۴ کامیون که اسقاط میشود باید یک خودرو یا موتور سیکلت یا کامیون شماره گذاری شود. این سبب میشود تا خودروها، اتوبوسها و موتورهای فرسوده، از رده خارج شوند. اما این قانون یک خلاء دارد که این لایحه دو فوریتی این خلاء را رفع خواهد کرد.
وی ادامه داد: وقتی یک موتورسیکلت قرار است اسقاط شود نیاز به چند شرط دارد. نخست اینکه ازتردد ممانعت شود که این اتفاق رخ نمیدهد. بر همین اساس باید تسهیلاتی در اختیار صاحبان موتور فرسوده یا خودرو و کامیون فرسوده قرار دهیم که برای این موضوع انگیزه داشته باشند، ولی این اتفاق رخ نمیدهد.
وی تاکید کرد: وقتی این انگیزه وجود ندارد، میزان اسقاط کاهش یافته که نتیجه آن کاهش شماره گذاری پلاک خودرو و تولید است. به عبارتی ما تولید را به اسقاط گره زدهایم که نتیجه آن این است که کارخانجات موتورسازی توقف تولید داشتهاند و کارخانجات پر از موتورسیکلت شدهاند، اما امکان عرضه ندارند.
وزیر صمت با تاکید بر اینکه باید به نحوی عمل کرد که اگر به هر دلیلی موتورسیکلت و کامیون فرسوده وجود نداشت، شماره گذاری متوقف نشود؛ تصریح کرد: باید معادل مبلغی که باید بابت گواهی اسقاط پرداخت شود را از موتورسیکلت ساز و خودروساز دریافت کنیم و آن را بابت تسهیلات موتورسیکلتهای فرسوده اختصاص دهیم.
وی ادامه داد: لذا پیشنهاد شده که یک تبصره به ماده ۱۰ افزوده شود که اگر شرایطی پیش آمد که به اندازه کافی گواهی اسقاط وجود نداشت، تولید متوقف نشود و یک درصد از قیمت به صندوق محیط زیست واریز شده و شماره گذاری انجام شود و منابع یک درصد برای تسهیلات از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلتها استفاده شود.
فاطمی امین با اشاره به پیشنهاد دولت برای ساماندهی قانون موجود گفت: با این پیشنهاد دو مشکل اساسی حل میشود؛ ابتدا توقف تولید از بین میرود و پس از آن منابعی فراهم میشود تا به مالکان و صاحبان خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده کمک میشود تا وسایل خود را از رده خارج کنند.
وی خاطرنشان کرد: امروز گفته میشود حدود ۵۰ هزار گواهی اسقاط بیشتر در بازار وجود ندارد و این رقم تنها برای تولید یک ماه موتورسیکلت و خودرو است و پس از آن ما دوباره دچار توقف تولید میشویم و شاهد بازار سیاه گواهی اسقاط خواهیم بود و امروز نیز ما شاهدیم که گواهی اسقاط در اسفندماه ۴ میلیون تومان قیمت داشت، اما در تیرماه به مبلغ ۲۲ میلیون تومان رسید، البته با ارائه لایحه دولت به ۱۶ میلیون تومان رسید و شاهد بازار سیاه و ملتهب گواهی اسقاط هستیم.