فرمان بازار در دستان خودروییها
بورس ینوز:
کاویان عبداللهی، کارشناس بازار سهام در گفتوگو با بورس نیوز مطرح کرد: معاملات هفته گذشته در بازار روند خوبی را سپری کرد، این معاملات بیشتر حول محور گروه خودرو انجام شد. از سویی عرضه خودروهای پرتیراژ خودروسازان همچنان ادامه دارد، انعکاس این موضوع در آینده نزدیک بر صورتهای مالی این شرکتها نمایان میشود، با توجه به این موضوع احتمال استقبال از گروه خودرو در هفته جاری وجود دارد. باوجوداینکه هفته گذشته گروه خودرو بهنوعی لیدری بازار را در اختیار داشت، احتمال میرود در هفته پیشرو هم همین اتفاق رخ دهد. با توجه به بحث بودجه نمیتوان رشد قابلتوجهی را برای صنایع متصور بود، اگر هم این مهم رخ دهد به دلیل معاملات انجامشده در آن صنعت است که بازهم بااحتیاط انجام میشود.
دلیل گیجی بازار چیست؟
وی با اشاره به حواشی پیرامون رئیس سازمان بورس تشریح کرد: بحث استعفای رئیس سازمان در ابتدای هفته گذشته عنوان شد حتی شرایط خوبی در بازار سهام رقم خورد، اما مرتفع شد؛ پسازآن بازار دچار گنگی ناشی از این رویداد شد. به نظر میرسد گنگی که دیده شد بهنوعی ذات بازار است، سرمایهگذاران به دلایل مختلف محافظهکار شدهاند تا جایی که خریدوفروش سهام را بااحتیاط انجام میدهند این اتفاق میتواند، منجر به ایجاد گنگی و گیجی در روند معاملات شود، همانطور که در ۲ روز پایانی هفته گذشته شاهد آن بودیم.
قدرت کدامیک بیشتر است؟
این فعال بورسی با تأکید بر ابهام بودجه تصریح کرد: در شرایط فعلی بازار سهام درگیر ابهام نرخ بهره بینبانکی شده است. نرخ بهره رابطه عکس با بازار سرمایه دارد، علت آنهم در زمان ارزشگذاری شرکتهاست. از طرفی نرخ بهره که در اوراق گام و دیگر اوراق درآمد ثابت معامله میشود، صعودی است و ریسک بزرگی را متحمل بازار خواهد کرد. به قیمتگذاری دستوری و برجام هم بسیار اشارهشده است، اما هرکدام بهنوعی فرصت یا تهدیدی برای بازار سهام بهحساب میآیند.
منتظر شاخص ۱.۷ میلیون واحدی باشید
عبداللهی در پایان به بورس نیوز گفت: به نظر میرسد بازار تا پایان سال بازهم رشدی را تجربه کند و به اعداد یکمیلیون و ۷۰۰ هزار واحد در شاخص کل برسد. رشد در بازار سهام بیشتر حول محور گروه خودرو و برخی تک سهمها که در فرآیند تولید آنها روند صعودی گرفتهاست و شرایط بهتری را برای خود ایجاد کردهاند صورت میگیرد.
حسین حریریان
پایان مطلب
1.دولت .مدیران را منصوب میکند.
2.دولت .هزاران نفر را سفارشی استخدام میکند.
3.دولت .دستور فروش خودرو به دلالهای خودی با یکسوم قیمت تمام شده میدهد.
4.دولت .سود و دارایی شرکتها را برای جبران کسر بودجه خود برمیدارد.
5.دولت .کمترین سهام را در خورویها دارند ولی 100درصد کنترل شرکت را در اختیار دارند.
6.دولتهای .هم جیب شرکت هم سهامدار خرد هم مشتری خودرو را میزنند.
بخاطر همین است که اجازه خصوصی سازی به انها نمیدند وفقط نقش بازی میکنند که چند هفته یا چند ماه بعد واگزاری انجام میشود ولی هر دفعه یک اشکاالی میتراشد تا واگزاری انجام نشود.