بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
رئیس کل بانک مرکزی گفت: در بازار نیما مشکلی در عرضه ارز نداریم و میزان عرضه در این سامانه با تقاضا تناسب دارد و مشکلی در سامانه نیما وجود ندارد.
کد خبر : ۲۶۵۱۷۵
نویسنده :
مینا علیزاده

مشکلی بابت عرضه ارز در سامانه نیما نداریم

بورس نیوز: علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: در بازار نیما مشکلی در عرضه ارز نداریم و میزان عرضه در این سامانه با تقاضا تناسب دارد و مشکلی در سامانه نیما وجود ندارد.

وی تاکید کرد: امسال صادرات نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشته و مجموع صادرات غیرنفتی و نفتی بهبود یافته است و مشکلی در تامین ارز نداشتیم.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص ترخیص کالا‌های وارداتی که در گمرک متوقف شده‌اند، گفت: کالا‌هایی که در بنادر متوقف شده به دلیل تامین ارز نیست، بلکه موضوع بحث ریال کالا‌ها مطرح است که باید کالا‌ها ترخیص و فروخته شود و سپس ریال آن تامین شود و این ریال را به بانک مرکزی بدهد و ارز نیمایی دریافت کنند و مشکل تامین ریال است.

صالح‌آبادی درباره بهبود فروش نفت در سال جاری افزود: در فروش نفت و فرآورده‌های نفتی وضعیت خوبی داشتیم و امسال بخشی از معوقات وزارت نفت از برخی کشور‌ها امسال وصول شد.

وی بیان کرد: برای مثال از عراق طلب ارزی داشتیم که امسال وصول و حتی بخشی از بدهی‌های ارزی به کشور ترکمنستان نیز پرداخت شد و مشکلی در وصول درآمد‌های ارزی نداریم و وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داریم.

رییس کل بانک مرکزی درخصوص حواله ارزی صادرکنندگان توضیح داد: ممکن است صادرکننده ۱۰۰ میلیون دلار حواله ارزی داشته باشد و آن را به بانک مرکزی می‌دهد و معادل آن یک میلیون دلار اسکناس ارز دریافت می‌کند و آن را در بازار متشکل ارزی به نرخ توافقی و روزانه می‌فروشد.

وی اضافه کرد: صادرکنندگان هستند که برای تشویق صادرات غیرنفتی ارز خود را نرخ‌های جذاب عرضه کنند و هم اکنون اسکناس و حواله به‌اندازه کافی در بانک مرکزی دارد و می‌توانیم بخشی از آن‌ها را در اختیار صادرکنندگان قرار دهیم و ارز آن‌ها را استفاده کنیم.

صالح‌آبادی گفت: هدف از این کار تشویق صادرکنندگان غیرنفتی همچون صنایع دستی، شرکت‌های دانش بنیان و محصولات کشاورزی است تا این ارز به چرخه کشور وارد شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
خدمات بانکی به تمام هموطنان ارائه می شود
در پاسخ به مسدودشدن حساب بانکی افراد بی حجاب؛

خدمات بانکی به تمام هموطنان ارائه می شود

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.