بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
گفت‌وگو با علی غلامرضایی، مدیر صندوق سهامی انار:

آینده کوتاه‌مدت و بلندمدت بازار سرمایه ایران

آینده کوتاه‌مدت و بلندمدت بازار سرمایه ایران
یکی از امیدبخش‌ترین بازار‌های ایران برای سرمایه‌گذاری، بازار سهام است که طی چند ماه اخیر باز هم توجه را به خود جلب کرده است. برای درک وضعیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام، ابتدا باید تصویری کوتاه و بلندمدت از این بازار داشته باشیم.
کد خبر : ۲۷۰۹۳۴

به گزارش بورس نیوز، روی چه چیزی سرمایه‌گذاری کنیم؟ این پرسشی است که یا هر روز خودمان از خودمان می‌پرسیم، یا کسی از ما می‌پرسد. یکی از امیدبخش‌ترین بازار‌های ایران برای سرمایه‌گذاری، بازار سهام است که طی چند ماه اخیر باز هم توجه را به خود جلب کرده است. برای درک وضعیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام، ابتدا باید تصویری کوتاه و بلندمدت از این بازار داشته باشیم. به همین منظور با علی غلامرضایی، مدیر صندوق سهامی انار گفت‌وگویی را ترتیب دادیم تا چشم‌انداز بازار را از زبان او بشنویم.

صندوق سهامی انار، یکی از برجسته‌ترین صندوق‌های سهامی ایران است که تحت مدیریت گروه ترنج قرار دارد. از آن‌جایی که سرمایه‌گذاری در بازار سهام، از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اطمینان بیشتری به سرمایه‌گذار می‌دهد، درباره وضعیت صندوق انار و شکل فعالیت آن هم با غلامرضایی گفتگو کرده‌ایم.

با توجه به وضعیت بازار‌های موازی، شرایط کوتاه‌مدت بازار سرمایه ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

همان‌طور که طی تقریبا ۹ ماه اخیر دیدیم، با افزایش قیمت ارز، بازار سهام هم روندی صعودی به خود گرفت و رشدی بیش از ۶۰ درصد را طی دوره‌ای ثبت کرد. البته طی یک ماه اخیر با روند اصلاحی قیمت ارز، بازار سهام هم روندی اصلاحی در پیش گرفت و شاخص کل بورس از حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار به حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار رسید. از آن‌جایی که در کوتاه‌مدت سودآوری بنگاه‌های اقتصادی و نرخ جایگزینی تا حد زیادی با ارز پیوند خورده است، یکی از مهم‌ترین عناصر تاثیرگذار بر عملکرد شاخص کل بورس، قیمت ارز است.

تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که در کوتاه‌مدت، در عین وابستگی وضعیت بازار به نرخ ارز، نه شاهد افت شدیدی در بورس خواهیم بود، نه صعود خیره‌کننده‌ای. دلیل اصلی این مسئله هم تناسب نزدیک ارزش بازار سرمایه با واقعیت‌های اقتصادی است؛ به عبارت بهتر نمی‌توان گفت ارزش بازار سرمایه در حال حاضر بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم وقوع پیدا کرده است و حباب خاصی چه از نوع مثبت چه منفی روبه‌رو نیستیم. البته نباید فراموش کرد که در صورت گشایش فضای سیاست بین‌الملل و وقوع شکلی از توافق، صنایعی مانند بانک، بیمه و خودروسازی می‌توانند در مسیر رشد قرار گیرند؛ بنابراین در کوتاه‌مدت، در مورد بازار سرمایه، مانند بازار ارز، انتظار نوسان‌های اندکی داریم.

چه عواملی در بلندمدت روی بازار سهام تاثیر می‌گذارند و این وضعیت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در شرایط بلندمدت از آنجایی که انتظار نداریم نرخ ارز در حدود قیمت‌های کنونیِ نیمایی باقی بماند، می‌توان روی تاثیر مثبت نرخ ارز حساب باز کرد. از سوی دیگر با توجه به احتمال بالای بهبود شرایط جهانی از حیث قیمت کالا‌ها و تقویت بازار‌های کامودیتی، این مسئله هم می‌تواند تاثیری مثبت روی شرایط بلندمدت بازار سرمایه ایران بگذارد؛ بنابراین از حیث تاثیر عوامل بیرونی و ارزی، ما تصویر مثبتی از آینده بازار سرمایه ایران داریم.
جدای از مسئله بازار کامودیتی و نرخ ارز، مسائلی در شرایط فعالیت خود بنگاه‌ها هم می‌توانند تاثیری مثبت برای ما به همراه داشته باشند. برای مثال احتمالا با بهبود عملیات بانکی، بهبود تراز بانکی و سودآوری این نهاد‌ها روبه‌رو خواهیم بود. از سوی دیگر صنایعی مانند شوینده‌ها و تولیدکنندگان تایر برای مدت نسبتا زیادی تحت فشار قیمتی و تورم ایجاد شده در کشور بودند که همین مسئله آن‌ها را به سمت زیان‌دهی سوق داده بود. با بهتر شدن شرایط دسترسی به ارز و کم شدن فشار قیمت‌گذاری روی این صنایع هم در میان‌مدت فضایی مثبت برای آن‌ها رخ خواهد داد که تاثیری امیدبخش روی آینده بازار سرمایه خواهد گذاشت.

پرتفوی دارایی‌های صندوق انار را بیشتر چه صنایع و بنگاه‌هایی تشکیل می‌دهند؟

صندوق سهامی انار در حال حاضر چیزی در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال دارایی را تحت مدیریت خود دارد. از این میزان دارایی تقریبا ۹۷ درصد به بازار سهام و ۳ درصد به سپرده بانکی و گواهی سپرده طلا اختصاص دارد. در مورد صنایع حاضر در پرتفوی انار، بیشترین سهم با ۱۴ درصد مربوط به هلدینگ‌های بزرگی، چون شستا و وغدیر است. بعد از آن صنعت فلزات اساسی با ۱۲ درصد، صنعت خودرویی ۹ درصد، بانک‌ها با ۹ درصد و مواد و صنایع دارویی با ۶ درصد قرار دارند.

اگر بخواهیم روی سهم‌های خاص در پرتفوی انار متمرکز شویم با بانک اقتصاد نوین، شستا، وکغدیر، فولاد مبارکه، ایران‌خودرو و سایپا روبه‌رو خواهیم شد. از آن‌جایی که وضعیت بازار سهام ایران تقریبا یک‌دست است، ما هم در صندوق انار روی بنگاه خاصی بیش از حد تمرکز نکردیم تا بتوانیم از رشد‌های بالقوه سایر بخش‌ها هم به خوبی بهره‌مند شویم.

در زمینه مدیریت ریسک صندوق انار، چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟

مدیریت ریسک تا حد زیادی به نقدشوندگی دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری روی سهم‌هایی با ارزش بازار بالا وابسته است. همین الگو در صندوق انار هم رعایت شده است. همین مسئله بتای نزدیک به بازار یا همان بتای نزدیک به یک را برای صندوق انار ایجاد کرده است که در عین ریسک پایین، امکان بازده بالاتر از بازار را برای ما فراهم می‌کند.

سرمایه‌گذاران از چه طریقی می‌توانند روی صندوق سهامی انار سرمایه‌گذاری کنند؟

صندوق سهامی انار از نوع قابل معامله یا همان ETF است و هر سرمایه‌گذار می‌تواند مانند هر سهمی، واحد‌های صندوق انار را هم با نماد «انار» خریداری کند. قیمت معامله این واحد‌ها بسیار نزدیک به NAV آن‌هاست و محدودیتی در خرید و نقدشوندگی آن وجود ندارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
خراسانی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱
ای خدای عزیز تمام سرمایه خود و خانواده ام را ۳ سال پیش در جهت کار و تولید وارد بورس کشور کردم تا شاهد رشد اقتصاد و حفظ ارزش سرمایه مان باشیم بیش از ۳ سال گذشته است سرمایه ۲ میلیارد تومانی با ارزش مان امروز تبدیل شده به ۷۵۰ میلیون تومان منفی شده و جالب اینکه در این مدت قیمت کالاها بین ۱۰ تا بیش از ۲۰ برابر رشد کرده است با این حساب بورس سرمایه مان را ذوب و بی ارزش کرده است
فرخی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶
بورس کشور در مدت چهل سال اخیر سابقه نداشت سرمایه مردم را منفی و بی ارزش کند حاصل منفی کردن مستمر بورس در طی ۳ سال اخیر رشد تورم را منجر گردید و بشدت به سرمایه گذاران اسیب زد
فرهادی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴
طی ۳ سال پیش تا به امروز کسانی که ۱۰۰ میلیون در بخش مسکن در فاز ۱۱ پردیس و پرند سرمایه گذاری کردند امروز حاصلش رشد سرمایه بین ۲ تا ۳ میلیارد تومان شده است همین مبلغ سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون تومانی در خودرو دنا و پراید بعد از ۳ سال امروز سرمایه بین ۱ تا ۲ میلیارد تومان رشد کرده است این مبلغ در ربع سکه امروز تبدیل شده به ۲ میلیارد تومان این مبلغ در لوازم خانگی و خودرویی بین ۱ تا ۲ میلیارد تومان تبدیل شده است و جالب ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری در بورس در طی ۳ سال امروز حاصلش بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان گردیده است سهامداران بورس بشدت اسیب دیده اند زیرا هیچ حمایتی وجود نداشت و منفی کردن بورس در طی ۳ سال حاصلش رشد قیمت کالاها و تورم در کشور بود و هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۱
بیچاره شده بورس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
خداییش خودتون هم میدونیدداریدشعرمیگید،۳سال ۱۳۰میلیون پول گذاشتم توبورس به امیدآینده نگری به حرف کارشناسان وتحلیلگران که ۵ساله جواب میده،الان بعد۳سال،پولم نصف شدش دوباره
لعنت ..???‍♂️
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
یورس تهران دزدخونه .کوتاه مدت و بلند مدت هم نداره .
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
نه این ه کوتاه مدتی ونه بلند مدتی وجود داره

همه رو عشقی به باد داد
سینا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
علی اقا شاخص به حد دلخواه برای تامین قسمتی از بودجه رسید و همه اگاهان اینده بورس را خطر ناک و پر ریسک میدانند اینهو خودرو که کله شد پس مواظب باشید با نان و پنیر بسازید
فرخی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹
۴ سال است بورس منفی است و سرمایه سرمایه گذاران بجای حفظ ارزش بی ارزش شده است چکار کردند با سرمایه مردم
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
خودروسازها در مجمع از سهامداران سوال کنید که با قیمت دستوری دولت موافقن یانه. من بعنوان یک سهامدار خرد خودرویی 10-12 ساله حتی یکریال هم سود سهام نگرفتم چون همش زیا ساختن قبل از بوجود امدن شورای رفاقت سالیانه هر سهمی 100 تا 150 تومن سود میدادند بعد دولت این شورا را درست کرد تا به میل خودش قیمت گذاری کنه اینکار طلم به ما و مشتری خودرو و خودرو ساز است ما راضی نیستیم .
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.