بازار مسیر خود را از صنعت خودرو سواری جدا کرده است
امیررضا اعلاباف، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، درخصوص وضعیت حال حاضر بازار سرمایه اظهار کرد: شرایط فعلی بازار سهام را میتوان اینگونه توصیف کرد که به نوعی یک فضای سردرگمی و indecision بر بازار حاکم بوده و روزانه تقابل عرضه و تقاضا را در یک فضای مایل به اصلاح در بازار شاهد هستیم.
وی افزود: در حال حاضر روند نرخ ارز به عنوان مهمترین محرک بلندمدت بازار سهام در اثر اخبار و گمانه زنیهای موجود در خصوص یک تفاهم (نیمچه توافق) یا توافق کاملتر میان ایران و آمریکا وارد یک فضای غیر قابل پیش بینی و بدون جهت مشخص شده که با شفاف سازیهای تکمیلی در این خصوص انتظار میرود با تعیین جهت انتظارات تورمی، بازار سرمایه نیز از این فضای موجود خارج شود.
کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هر چند نباید فراموش کرد که نرخ ارز موثر بر بازار در عمل، نرخ حوالجات کشف شده در اتاق مبادله ارز (نیما) است که در بخش مفروضات کارشناسان برای برآوردهای سال جاری به طور متوسط در بازه ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای حواله دلار آمریکا لحاظ شده همچنان منطقی و پایدار بوده و بر خلاف بازار آزاد در بازارهای رسمی شاهد کاهش محسوسی نبوده ایم و بیشتر اسپرد این دو بازار با کاهش مواجه شده است.
اعلاباف خاطرنشان کرد: از دیگر نکات مثبت بازار میتوان به حفظ متوسط ارزش روزانه معاملات خرد در بالای سطح ۷ هزار میلیارد تومان و همچنین روند نزولی نرخ متوسط اسناد خزانه اسلامی (نرخ بازده بدون ریسک) و کاهش آن به سطح ۲۵ درصد که ناشی از افزایش تقاضای این اوراق است، اشاره کرد همچنین با توجه به محدودیتهایی که در بحث تخصیص ارز وجود دارد، نیز صفهای خرید تشکیل شده در بازار نیما به نظر میرسد پایان عمر کوتاه ارز ۲۸۵۰۰ نزدیک بوده و با شایعات موجود میتواند برخی صنایع به ویژه پالایشگاه ها، واحدهای پتروشیمی و صنعت بانکداری را تحت تاثیر قرار داده و در روند بازار اثرگذار باشد.
وی در این باره بیان کرد: از نظر بنده با توجه به سطح قیمت فعلی سهام کف بازار برای سال جاری بسیار نزدیک و در همین حوالی بوده و در صورتی که ریسک جدیدی به بازار تحمیل نشود به زودی شاهد آغاز حرکت جدید بازار برای سال جاری خواهیم بود. موضوع دیگری که در حال حاضر با انتشار صورتهای مالی جدی شده بحث تجدید ارزیابی داراییهای ثابت شرکتها و بروزرسانی حقوق صاحبان سهام است. در صورتی که پیش از مدت زمان تعیین شده قانونی انجام بگیرد در قالب یک حساب ذخیره در محاسبه حقوق مالکانه اضافه خواهد شد، ولی به حساب سرمایه منتقل نمی شود که این موضوع نیز میتواند به یک پتانسیل ویژه برای بازار تبدیل شود. هر چند در صورت تجدید ارزیابی داراییهای استهلاک پذیر با واقعی سازی هزینه استهلاک و بروزرسانی ارزش داراییها در ترازنامه شرکتها میتوان کاهش محسوس مارجینها و نیز عدم ایجاد سود، ارزش افزوده اقتصادی فراتر از هزینه سرمایه را به ویژه در برخی صنایع سرمایه بر با capex بالا و capital intensive نظیر صنعت سیمان و… مشاهده می کند.
کارشناس بازار سرمایه درخصوص تاثیر بازارهای موازی بر بازار سرمایه توضیح داد: با بررسی وضعیت بازارهای موازی و آلترناتیوها شاهد شرایط مشابه نزولی و راکد هستیم. به طوری که کاهش محسوس قیمتها در بازار خودرو، ارز و طلا ملاحظه می شود و با بررسی روند یک ماهه تنها ملک در حال معامله در بورس در قالب صندوق REIT میتوان ریزش ۳۰ درصدی قیمت یونیتها از اوج قیمتی را مشاهده کرد که این، میتواند به عنوان نماینده آخرین وضعیت بازار ملک برای ما محسوب شود.
اعلاباف با اشاره به فرسایشی شدن روند اصلاح بازار خاطرنشان کرد: دلایل متعددی برای فرسایشی شدن روند اصلاح و correction بازار میتوان یافت اما برخی از دلایل مهم در بازار عبارتند از وجود دامنه نوسان که رسیدن به قیمت تعادلی، برابری عرضه و تقاضا را از لحاظ زمانی طولانیتر میکند. همچنین رفتار بازیگران و بازارگردانان که با دخالت و سفارش گذاری حمایتی خود در برخی سهام بزرگ منجر به ایجاد شکاف میان عملکرد سبد سهام اشخاص خرد و شاخص بازار می شود، از لحاظ زمانی طول مدت موجهای اصلاحی شاخص کل را افزایش میدهند.
وی درباره عرضه خودرو در بورس کالا عنوان کرد: متاسفانه وضعیت فعلی موجود در صنعت خودرو بر اثر دههها سیاست گذاری نادرست و پافشاری بخش دولتی بر رویکردهای شکست خورده نظیر قیمت گذاری دستوری و حرکت به سمت نظام اقتصادی متمرکز به نفع یک عده خاص و به زیان سهامداران و سرمایه گذاران است.
اعلاباف در این باره گفت: به نظر میرسد در شرایط فعلی عرضه خودرو در بورس کالا تا حد زیادی منتفی بوده و با توجه به پیش فروش بخش عمده تولیدات آتی خودروسازان در سامانه یکپارچه، به نظرم سهامداران میبایست از این موضوع صرف نظر کنند. شخصا به جمله رایج "لیدر بودن" صنعت خودرو در بازار معتقد نیستم. زیرا اولا این شرکتها کمتر از ۵ درصد از کل بازار را تشکیل میدهد. همچنین هیچ سهمی از سودآوری بازار نداشته و درگیر مشکلات ساختاری و مالکیت شرکتی فراوانی هستند. لذا معتقدم بازار مسیر خود را از صنعت خودرو سواری جدا کرده و به حرکت خود ادامه خواهد داد.