بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
تحلیل تاثیر افزایش نرخ خوراک گاز صنایع پتروشیمی بر شرکت‌ها
در صورت اجرایی شدن مصوبه منتشره میزان سود و زیان خالص شرکت‌ها به یک سوم کاهش خواهد یافت و احتمال جدی تعطیلی بسیاری از شرکت‌ها با میزان اشتغال بالا حتی وجود خواهد داشت؛ متاسفانه دولت برای جبران کسری بودجه خود دست به دامان اینگونه درآمدزایی‌ها شده
کد خبر : ۲۷۱۳۹۱

سیاوش وکیلی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در ابتدای توضیحات خود اشاره به نامه کانون نهاد‌های سرمایه گذاری کرده؛ که به بررسی ابعاد فنی و تشریح پیامد‌های آن پرداخته و خواستار ابطال این مصوبه شده است. 

تحلیل تاثیر افزایش نرخ خوراک گاز صنایع پتروشیمی بر شرکت‌هاتحلیل تاثیر افزایش نرخ خوراک گاز صنایع پتروشیمی بر شرکت‌ها


وی در ادامه افزود: هفت شرکت مهم متانولی و اوره‌ای در بازار سرمایه وجود دارد که تحت تاثیر شدید این اخبار قرار میگیرند، در شرایطی که نرخ تصویب شده بودجه سال جاری را مدنظر قرار دهیم؛ یعنی نرخ خوراک گاز ۵ هزار تومان و نرخ گاز ۲ هزار تومانی. EPS تحلیلی شرکت‌های این حوزه برای سال ۱۴۰۲ بدین ترتیب خواهند بود: 

زاگرس ۲۳۰ ریال 
شفن ۳۴۸ ریال
شخارک ۳۹۰۸ ریال   
شیراز ۳۷۱۴ ریال
شبریز ۳۲۲۰۰ ریال
کرماشا ۶۲۰۰ ریال 
خراسان ۱۴۸۰ تومن

اگر نرخ خوراک گاز ۷ هزار تومان و نرخ سوخت ۴ هزار تومان بر اساس مصوبه‌ای که به تازگی منتشر شده در نظر گرفته شود، EPS‌های شرکت‌های مطرح شده به قرار زیر تغییر خواهند یافت:
زاگرس با زیان ۱۸۰۰ تومان
شفن زیان ۳۵ تومان
شخارک کاهش سود به ۸۳۰ ریال
شیراز کاهش سود به ۱۸۰۰ ریال 
شبریز کاهش سود به ۲۹۰۰ تومان
کرماشا کاهش سود به ۶۸۰ تومان
خراسان کاهش سود به ۱۰۵۰تومان را خواهند داشت

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: اگر بخواهیم جزئی‌تر به تاثیرات این رخداد بپردازیم، مجموع سود و زیان خالص شرکت‌ها در حالت نخست ۳۳ هزار میلیارد تومان خواهد بود، اما در صورت وقوع افزایش نرخ خوراک، به ۱۱ هزار میلیارد تومان کاهش خواهد یافت؛ طبیعی است که بسیاری از شرکت‌ها با سطح اشتغال بالا به تعطیلی نیز کشیده شوند. بخش نامیدکننده دیگر اینجاست که در کمیسیون‌های وزارت صمت طرحی در حال بررسی است که برای کلیه شرکت‌های پتروشیمی، فارغ از وضعیت سود یا زیان دهی؛ عوارض صادراتی وضع شود که به فروش آن‌ها اختصاص میابد در این صورت نرخ خوراک به هشت هزار تومان خواهد رسید. در صورت انتشار رسمی این مصوبه، وضعیت بازار سرمایه دچار تحول شده و در پی آن کاهش شدید سودآوری برای سهامداران شرکت‌های پتروشیمی را به همراه خواهد داشت.


بالاترین نرخ خوراک را در منطقه و جهان داریم


وی تشریح کرد: ایران به عنوان کشور تولید و توضیع کننده نفتی و مشتقات نفتی که پتروشیمی‌ها نیز جزئی از آن محسوب می‌شوند بالاترین نرخ خوراک را در منطقه و جهان دارد؛ این موضوع یک فاجعه‌ای است که دولت برای جبران کسری بودجه خود دست به دامان اینگونه درآمدزایی‌ها شده.اخباری که رگه‌هایی از امید را در رابطه با افزایش سود اولیه پالایشی‌ها در پی داشت، ولی متاسفانه مجددا تکذیب شد و کماکان در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد، مسئله افزایش نرخ دلار محاسباتی قیمت پایه فرآورده‌های نفتی بوده. اگر بخواهیم دقیق‌تر نسبت قیمت پایه فرآورده‌ها را با بهای تمام شده مقایسه کنیم؛ نرخ پایه هفت هزار تومانی که برای خوراک در نظر گرفته شده معادل ۱۳ سنت است که بر مبنای دلار ۵۰ هزار تومنی تعرف شده. از طرفی نرخ دلار محاسباتی قیمت پایه فرآوری‌های نفتی همچنان ۲۸.۵۰۰ در نظر گرفته می‌‍‌شود. 
این قبیل تناقضات باعث شده بازار شاهد کاهش حجم معاملات باشد و سیاست‌های اتخاذی باعث تنش و آشفتگی در بازار می‌شود، هرچند نامه‌ی آقای توانگر عضو ناظر مجلس در شواری عالی بورس که این مصوبه را غیرقانونی خواندند و خواستار لغو آن شدند امیدبخش است تا که از تاثیرات منفی آن بازار رهایی یابد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ورود پول و رشد حجم معاملات، لازمه صعود بازار سرمایه
اخبار و ابهامات مربوط به توافقات و روابط دیپلماسی بر سر بازار سنگینی می‌کند؛

ورود پول و رشد حجم معاملات، لازمه صعود بازار سرمایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
دولت‌برای‌جبران‌کسری‌بودجه
همیشه‌دستش‌تو‌جیب‌مردم‌بیمارستان
خدا‌لعنتتان‌کنه
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.