بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
سایه سنگین دخالت های دولت در بازار بورس، تنها بازار قابل کنترل، بازار سرمایه است؛

خروج از شرایط فعلی بازار سرمایه نیازمند یک شوک مثبت

خروج از شرایط فعلی بازار سرمایه نیازمند یک شوک مثبت
تنها بازاری که در ایران عرضه آن قابل کنترل است، بازار سرمایه است. دولت نمی تواند بازار مسکن را کنترل کند چون حجم آن در دست دولت نیست. اما بر بازار سرمایه می تواند کنترل داشته باشد.
کد خبر : ۲۷۱۵۹۹

خروج از شرایط فعلی بازار سرمایه نیازمند یک شوک مثبت

بورس نیوز:

علی اسکینی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز درخصوص شرایط فعلی بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سرمایه از ابتدای سال و نیز اتفاقاتی که از آبان ماه گذشت رالی خوبی را شروع کرد. چند اتفاق همزمان باعث شد که تا حدی ترمز بازار کشیده شود.  

وی افزود: یک اتفاق، حجم سنگین عرضه بود که گفته می‌شد با حقوقی‌های بازار هماهنگ شده بود و دیگری تب و تاب قیمت دلار. دلار همیشه به عنوان یکی از محرک‌های بازار ما قرار گرفته است. اما یکی از مهمترین دلایلی که این روز‌ها بازار قدرتمند نیست و رونق ندارد تصمیمات و دخالت‌های دولت در همه بازار‌ها از جمله بازار سرمایه است. به عنوان مثال لغو عرضه خودرو در بورس کالا، سود شرکت‌ها و ... این ریسک را به شرکت‌ها وارد کرده است.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تنها بازاری که در ایران عرضه آن قابل کنترل است، بازار سرمایه است. دولت نمی‌تواند بازار مسکن  و تا حدودی سایر بازار‌های موازی را به طور کامل کنترل کند، چون طرف عرضه آن در دست دولت نیست. اما با توجه به مالکیت بیش از ۸۰ درصدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بازار سرمایه می‌تواند کنترل داشته باشد.

وی درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بیان کرد: دولت‌ها به خصوص دولت سیزدهم، منبع درآمد سریع الوصولی به نام منابع مالی در اختیار شرکت‌ها پیدا کرده که از این طریق می‌تواند بسیار سریع جبران هزینه‌ها و کمبود‌های خود را داشته باشد. به عنوان مثال، دولت بنزین را گران نمی‌کند، اما نرخ گاز پتروشیمی‌ها را یک شبه ۴۰ درصدگران می‌کند. یا در نمونه دیگر قیمت خوراک پالایشگاه و دلار موثر در بورس کالا را به صورت تثبیتی در ۲۸ هزارتومان لحاظ کرده است تا راه کوتاه مدتی برای کنترل قیمت کالا‌ها داشته باشد.

اسکینی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه، بازاری است که معمولا واکنش‌های بیشتری نسبت به سایر بازار‌ها دارد. در یکی، دو سال اخیر که دلار افزایش قیمت زیادی داشت، بازار سرمایه صبر کرد و پس از یک لگ زمانی از آبان ماه صعود را آغاز و عقب ماندگی را جبران کرد. وقتی ما ریسک‌های سیستماتیک را به بازار وارد می‌کنیم، قطعا در این محیط ریسکی، سرمایه جدیدی به بازار سرمایه وارد نمی‌شود و خروج نقدینگی صورت می‌گیرد و بازار P/E بالاتری نخواهد داشت.

اسکینی با اشاره به پیش بینی از وضعیت بازار سرمایه گفت: در حالت کلی برای خروج از شرایط فعلی بازار و صعود قیمتی به یک شوک مثبت نیاز داریم. این شوک مثبت می‌تواند تغییرات یک شبه برخی از تصمیمات از جمله تغییر نرخ خوراک پتروشیمی باشد یا تصمیمات عاجلی گرفته شود که ما آثار آن را ببینم. در غیر این صورت به نظر مشابه گذشته باز هم  شاهد خواهیم بود که فنر بازار جمع می‌شود تا اتفاقی مانند تغییر قیمت دلار سبب حرکت بازار شود. با این حال و با تمام وجود ریسک‌های ذکر شده عمده شرکت‌ها به نظر در محدوده جذابی برای سرمایه گذاری قرار گرفته اند که به نظر انتشار گزارش‌های فصلی می‌تواند این موضوع را تائید کند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
رئیسی برای دور بعدی انتخابات مگر دور و ور بورس نیای ؛ جناب صادق الوعد????
آرش
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
این مردک عوض بشه،بازار خوب میشه..
مالباخته بورسی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
ای تو روحت دولت
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
بورسنیوز تنها جایه که نظرات سهامداران خرد غارت شده توسط دولتیهارو منتشر میکنه .کاش اختیارات بیشتری داشت میتونست حق ما مالباخته های بورسیرو که از سال 99 تا بحال سرمایمون تو بورس یکچهارم شده از حلقوم این دزدان بیرون بکشه.
سیاهنما
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
بازم دروغ دیگر هر گز به حرف این کار نابلدان گوش نکنید که بیچاره میشوید. بورس برنده ای ندارد کل بازارها در خواب عمیقند که بیداری ندارد
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.