بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
دولت برای جبران کسری های کوچک، زیان های سنگینی برای سهامداران به وجود می‌آورد
با توجه به روند صعودی نرخ دلار، تنها افزایش نرخ دلار خواهد بود که بر بازار اثر خواهد گذاشت. روند مثبت و رنگ سبزی که در روز‌های اخیر در بازار وجود دارد به دلیل ارزش معاملات پایین عملا بی معنا خواهد بود. ارزش معاملات زمانی که رشد یابد، آنگاه رشد شاخص مفهوم خواهد داشت. در صنایع بورسی محصولات پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های نفتیو فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی، حدود هشتاد درصد از سهم فروش در صنایع را شامل می‌شود که با تصمیمات دولت تحت تاثیر مستقیم قرار گرفته‌اند.
کد خبر : ۲۷۲۳۹۱

علیزاده در گفتگو با بورس نیوز، درخصوص شرایط این روز‌های بازار سرمایه اظهار کرد: در روز‌های گذشته دچار نوسانات شدیدی بودیم، به نوعی که این نوسانات از دیگر از اصلاح گذشته و به نوعی ریزشی محسوس به حساب می‌آید. شاخص کل حدود ۲۳ درصد ریزش داشته و ارزش بازار حتی با لحاظ سود‌های نقدی که وجود داشته، از اواسط اردیبهشت تا اوایل این هفته؛ بیش از ۲۶۰۰ همت از ارزش آن کاسته شده. پی بر ای تحلیلی (Forward P/E) که در اردیبهشت ماه ۸ واحد را گذرانده بود، به کانال ۶ واحدی بازگشته و با تعدیل‌هایی که در روز‌های اخیر در پالایشی‌ها بوجود آمده و اصلاحاتی که بازار از نظر ارزش داشته، P/E را به کانال تعادلی بین ۶ تا ۸ واحد برگردانده و بازار دیگر over value نبوده. 

وی در ادامه به آمار و گزارشات سالانه اشاره کرده و بیان داشت: در جمع بندی گزارشات رخداد‌های سال گذشته، با وجود رشد درآمد‌ها از نظر ریالی آهنگ رشد بهای تمام شده بیشتر بوده و باعث شده مجددا کاهش حاشیه سود را شاهد باشیم. در حالی که کل رقم فروش بازار ۳۶ درصد رشد داشته، اما بهای تمام شده ۴۶ درصد رشد داشته. این موضوع باعث شده حاشیه سود ناخالص ۶ درصد کاهش یابد. سود خالص بازار نیز به رغم رشد ۶ درصدی از لحاظ ریالی، با کاهش ۲۰ درصدی از نظر دلاری مواجه بوده است.
هشتاد درصد تولیدات صنایع کشور تحت تاثیر تصمیمات دولت است. نتیجه آمار یاد شده این خواهد بود که، از فروش کلیه صنایع بورسی، محصولات پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی؛ حدود هشتاد درصد از سهم فروش در صنایع را دارا اند که با تصمیماتی که وضع می‌شود، همچون عوارض صادرات صنایع فلزی و افزایش نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها؛ این بخش عمده تحت تاثیر مسقیم قرار می‌گیرد.


نرخ دلار تنها محرک قوی در بازار است

وی در ادامه افزود: در محدوده متعادلی که به وجود آمده، سهم‌های ارزنده‌ای می‌توان یافت که ارزش بالایی دارند. با توجه به اهنگ رشد نرخ دلار، انتظار خواهیم داشت تا در روز‌های آتی  بازار سهام نیز به دنبال آن حرکت خود را شروع کند. باتوجه به جمعی جهات فکر میکنم اصلاحی بیشتر از این در بازار سرمایه به وجود نخواهد آمد و با رشد نرخ دلار بازار سرمایه نیز رشد داشته باشد. 
این کارشناس بازار سرمایه درمورد سیاست‌های حمایتی از صنایع بورسی به دستور ریاست جمهوری تشریح کرد: مسئولین فعلی از سازمان بورس تا حاکمیت از خاصیت گفتاردرمانی حتی استفاده هم نکرده و کمتر از این مزیت بهره می‌برند. دیگر وزنی هم به گفته‌های موجود، از سمت مردم داده نمی‌شود. بدین صورت که در گفتار، از حمایت بازار سرمایه دم زده می‌شود و در عمل با تصمیماتی همچون تصمیمات اخیر برای صنایعی مانند پتروشیمی ها، عرصه برای صنایع تنگ‌تر می‌شود. بازار نیز هوشمند بوده و برای این گفته‌ها دیگر ارزش آنچنانی قائل نمی‌شود. به عقیده من تنها افزایش نرخ دلار خواهد بود که بر بازار اثر خواهد گذاشت. روند مثبت و رنگ سبزی که در بازار وجود دارد به دلیل ارزش معاملات پایین عملا بی معنا خواهد بود. ارزش معاملات زمانی که رشد یابد، آنگاه رشد شاخص مفهوم میابد. آثار تصمیمات دولت نیز را در بازار شاهدایم که برای جبران کسری‌های کوچک، زیان‌های سنگینی برای سهامداران به وجود می‌آورد و هیچ توجیه‌ای نیز این امر نداشته.

حضرت علی (ع): مراقب افکارتان باشد، زیرا گفتار شما را می‌سازد و مراقب گفتارخود باشید، زیرا اعمالتان را می‌سازند.

وی پیرامون حواشی و شایعات ایجاد شده بر بورس کالا گفت: دلیل اینکه شایعات در بازار اثر‌های سنگینی داشته و باعث ریزش‌های چند ده هزار واحدی می‌شود ترس است. همین تفکر که در ذهن مسئولان شکل گرفته که بورس کالا انحلال یابد، مخرب بوده است. یعنی به جای برطرف سازی عیب و ایرادات موضوعی که جاری است به نبودش می‌اندیشند. متاسفانه این تفکرات شاید ناشی از این است که کم خردی در پیش زمینه تصمیمات وجود دارد. انسان نادان تصمیمی می‌گیرد و بدون در نظر گرفتن جوانب، آن را اجرایی کرده و به تبعات و درست و نادرستی آن کاری ندارد. انسان یادگیرنده فکری کرده و پس از تصمیم خود، نتیجه را بررسی می‌کند و ایرادات آن را اصلاح می‌کند و سعی بر عدم تکرار اشتباهات آن در آینده دارد. اما انسان خردمند پیش از اینکه تصمیم بگیرد، در مرحله تفکرات خود، پیش از اتخاذ تصمیم و اجرای آن نتیجه و  به تبعات و جوانب مثبت و منفی آن در آینده نیز فکر می‌کند و این نکته رادر نظر می‌گیرد که روی چه چیز‌هایی یا چه کسانی چه تاثیرهایی دارد و خواهد داشت. متاسفانه نه تنها تصمیم گیرندگان ما خردمند نبوده بلکه یادگیرنده نیز نیستند. پس از اتخاذ تصمیمی اشتباه، از آن عبرت نگرفته و مجددا بر همان خطاهای مشابه پافشاری می‌کنند. 

تمام سیستم‌ها طبیعتا ایراداتی دارند و موجبات تکامل و رشد توجه به همین ایرادات و اصلاح آنان است. باید این دید را داشت تا با اصلاح نواقص، بر رشد و کارایی بیافزاییم و نه اینکه بخواهیم این نقطه نظر را اتخاذ نماییم که به بهانه تغییر و تکامل ساختار صرفا به نبود آن فکر کنیم و اتفاقات بزرگتری در نهایت رقم بزنیم. 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در صورت فرض نبود بورس کالا، دیگر مصرف کننده ارتباط مستقیمی با خریدار محصولات خود نخواهد داشت. در این صورت تنها دلال حاکم بازار خواهد بود. در طول مسیر رسیدن محصول به دست مصرف کننده، شبکه‌ای از دلالان وجود خواهد داشت و محصول با نرخ‌هایی به مراتب ناعادلانه به دست مصرف‌کننده خواهد رسید؛ این یعنی توضیع رانت و گسترش شبکه دلالی در کشور، رشد قاچاق و کمبود عرضه بخاطر غیرواقعی بودن نرخ دلار و رخ دادن قاچاق معکوس.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
لعنت بر این دولت بعد از ۴ سال هنوز هم بیش از ۶۰ درصد در ضرریم
فعال اقصادی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
دولت دسنش کج است و همیشه تو جیب سهامدار خرد.سود شرکتها را میخورد قیمت دستوری میدهد جیب سهامدار و شرکت را میزند تا جیب خودش را پر کند. در واقغ تولید و اشتغال را نابود میکند و مردم را تشویق به فرار از بورس و ورود به بازار سیاه دلار وسکه ... میکند.آیا واقعا دولت ابله است یا فاسد ودزد شایدم هر دو.
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
دولت دزد یادزد دولت مسئله اینست.
.
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.