تقدیر از تیمهای برتر صاحب ایده و طرحهای کاربردی در اختتامیه جشنواره ایده تا محصول
به گزارش بورس نیوز، اختتامیه نخستین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات عصر امروز چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ با حضور سیاوش ملکی فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، فرامرز رستگار دبیر و عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، سیدمحمد رضوی زاده پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، حمید بهروزی قائم مقام مدیرعامل همراه اول و وحید شاه منصوری رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در ساختمان ستاره ونک تهران برگزار شد.
این جشنواره از فروردین سال گذشته به همت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول و با مشارکت و همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، سندیکای صنعت مخابرات ایران و بزرگترین شرکتهای صنعت مخابرات کشور آغاز به کار کرد و در جریان آن، طرحها و ایدههای متنوعی در حوزههای ارتباطات رادیویی، ارتباطات نوری، زیرساخت اطلاعاتی و سرویسهای پایه و خدمات کاربردی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.
هدفمان بهبود زندگی مردم با ارائه سرویسهای دیجیتال و کاربردی است
حمید بهروزی، قائم مقام مدیرعامل همراه اول و رییس شورای سیاست گذاری این جشنواره طی سخنانی با بیان اینکه تمامی اپراتورهای بزرگ دنیا سرمایه گذاریهای خود را از طریق مراکز تحقیق و توسعه و بازوی سرمایه گذاریهای خطرپذیر به سمت حوزههای نوآورانه برده اند، اظهار کرد: همراه اول نیز همسو با این جریان جهانی، مرکز تحقیق و توسعه خود را با هدف سرمایه گذاری روی تکنولوژیهای نوین حوزه تلکام راه اندازی کرد.
وی ادامه داد: به دنبال پیاده سازی سلوشنهای ICT در سگمنتهای جدید بودیم و همچنان هستیم و هدفی جز نقش آفرینی در بهبود زندگی مردم با ارائه سرویسهای دیجیتال و کاربردی نداریم.
تمرکز جشنواره ایده تا محصول بر توسعه شبکه ملی اطلاعات بود
وحید شاه منصوری، رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول نیز در ادامه مراسم با اشاره به اینکه آغاز این جشنواره به کنفرانس برق اردیبهشت سال ۱۴۰۱ گره خورده است، اظهار کرد: ضروری دیدیم با تأکید بر حمایت از تولیدات داخلی و محصولات دانش محور در صنعت مخابرات، به سمت جمع آوری ایدهها برویم و با رویکرد نوآوری باز تا به سرانجام رسیدن ایدهها (تبدیل به محصول شدن) همراه تیمها باشیم.
وی با تأکید بر اینکه تمامی فعالان اکوسیستم ICT شبیه اعضای یک بدن در کنار یکدیگر هستند، خاطر نشان کرد: با رویهای که در این جشنواره برای حمایت از ایدهها و تبدیل آنها به محصول چیده شد، همانطور که در پایان ما در همراه اول بهره بردار از محصولات تجاری خواهیم بود، دیگر فعالان اکوسیستم نیز بهره بردار خواهند شد.
رییس مرکز تحقیق و توسعه اپراتور اول تلفن همراه کشور همچنین ضمن تشریح فرآیندهای برگزاری این جشنواره از مرحله طراحی و سیاست گذاری تا ارزیابی ایدهها و طرحها و برگزاری جلسات و ارائه به سرمایه گذاران، گفت: تمرکز ما در تمامی محورهای در نظر گرفته شده برای این جشنواره توسعه شبکه ملی اطلاعات بود.
به گفته وی مجموع موارد ارسالی به این جشنواره ۷۴ به تفکیک ۴۳ طرح کاربردی و ۳۱ ایده بوده است؛ که هر کدام از حوزههای اصلی «سرویسهای پایه و خدمات کاربردی»، «زیرساخت اطلاعاتی»، «ارتباطات رادیویی» و «ارتباطات نوری» به ترتیب ۵۴، ۷، ۵ و ۸ ایده و طرح را به خود اختصاص دادند که در پایان با ارزیابی ارزیابان تخصصی و هیأت داوران این جشنواره، ایدهها و طرحهای کاربردی اول تا سوم و شایسته تقدیر انتخاب شدند.
الگوی سرمایهگذاریهای همراه اول مطابق با الگوی جهانی
سیاوش ملکی فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی هم که در این مراسم حضور داشت، ضمن تقدیر از همراه اول که لایههای سرمایه گذاری آن با الگوی جهانی اپراتورهای تلفن همراه منطبق است، اظهار کرد: اهداف اصلی از سرمایه گذاریها معمولا دور دو محور «مالی» یا «راهبردی» میگردد و امیدوارم نگاه همراه اول به سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا نیز مانند رویکرد راهبردی حمایت از دانش بنیانها باشد که در آخر موجب هم افزایی بیشتر شود.
وی در این رویداد به تحلیل رفتار چند کمپانی بزرگ مانند شِل و فایزر در مسیر سرمایه گذاریهای خطرپذیرشان پرداخت و با ترسیم روند سرمایه گذاریهای آنها به ذکر این نکته پرداخت که شاید در حال حاضر اپراتوری مانند همراه اول به سمت سرمایه گذاری در حوزه بیوتکنولوژی برود چندان غیرمعقول نباشد.
در بخش پایانی این مراسم نیز ضمن تقدیر و تجلیل از رتبههای اول تا سوم هر یک از حوزههای اصلی و اهدای جوایز ۵۰، ۳۰ و ۲۰ میلیون تومانی همراه اول به تیمهای اول تا سوم، از متولیان برگزاری این جشنواره اعم از شورای سیاست گذاری، کمیته اجرایی و ارزیابان تخصصی نیز تقدیر و تشکر شد.
در آیین اختتامیه جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات، ضمن ارائه گزارشی از دستاوردهای این جشنواره ملی، از ایدهها و طرحهای برگزیده نیز تقدیر شد.
گفتنی است، حمایتهای این جشنواره شامل دو بخش «مادی» و «معنوی» بود که در بخش مالی حمایت تا سطح ۲۰ میلیارد تومان از طرحها و ایدههای برتر را در بر میگرفت و در بخش معنوی نیز زمینه همکاری با بزرگترین شرکتهای صنعت ارتباطات، تضامین خرید، راهبری صنعتی و تخصصی را برای شرکت کنندگان به ارمغان میآورد.
لازم به ذکر است افتتاحیه دور دوم این جشنواره از امروز اعلام و از پوستر آن توسط حمید بهروزی قائم مقام مدیرعامل همراه اول و وحید شاه منصوری رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول رونمایی شد.