بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
صادرات در گرو کیفیت است/ تخصص و منابع انسانی نخستین مزیت رقابتی
مدیرعامل شرکت محورسازان ایران خودرو گفت:تحریم باعث شد خودباوری تقویت شود. تحریم باعث شد استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار قرار گیرد.
کد خبر : ۲۷۲۸۹۴

 حمیدرضا باریک بین، مدیرعامل شرکت محورسازان ایران خودرو در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص شرکت محورسازان ایران خودرو اظهار کرد: شرکت محورسازان ایران خودرو تا قبل از سال ۱۳۷۲ وظیفه تولید مینی بوس را به عهده داشت. از آن سال به بعد با تغییر سیاست، استراتژی و تصمیم شرکت تولید انواع اکسل خودرو‌های سواری را به عهده گرفت و تمام محصولات گروه ایران خودرو را شامل پژو ۲۰۶، ۲۰۷، سورن، دنا، سمند، تارا و پروژه‌های جدید مثل K۱۲۵ را در دستور کار قرار داد و سالانه آن‌ها را تولید می‌کند.

وی افزود: یکی از اهدافی که شرکت در سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار داد، افزایش داخلی سازی، تعریف پروژه‌های جدید، تنوع و افزایش تولید است.  

مدیرعامل شرکت محورسازان ایران خودرو درباره مزیت رقابتی این شرکت نسبت به رقبا بیان کرد: شرکت محورسازان به دلیل قدمت، یکی از شرکت‌های فنی و دانش بنیان است. تخصص و منابع انسانی نخستین مزیت رقابتی شرکت محورسازان ایران خودرو است. همچنین، شرکت محورسازان به خاطر قدمتی که دارد، همواره تجهیزات خوب و به روزی داشته است.  

باریک بین در این باره ادامه داد: موضوع بعدی موقعیت استراتژی و لجستیکی این شرکت است. به دلیل نزدیک بودن به خودروسازان اصلی و OE و نیز ابعاد و سایز قطعات شرکت، این قرابت و نزدیکی باعث کاهش هزینه، افزایش سرعت و کیفیت در انتقال مجموع قطعات به شرکت‌های مادر و تولیدکننده است.

وی درخصوص افزایش سهم بازار عنوان کرد: شرکت محورسازان در دو بعد به افزایش سهم بازار می‌اندیشد. یکی اینکه با افزایش تیراژه و MRP که دارد می‌گیرد، رشد خود را در بازار انجام می‌دهد. موضوع دیگر افزایش سبد محصولات است. باتوجه به تعریف پروژه‌های جدید که در شرکت محورسازان به وجود آمده و محصولات جدیدی که در مرز تولید دارد امیدواریم بتوانیم سهم بازار خوبی برای سهامداران محقق کنیم.

مدیرعامل شرکت محورسازان ایران خودرو با اشاره به محصولات تولیدی شرکت توضیح داد: همانطور که می‌دانید محور خودروی سواری نقش اساسی در هندلینگ خودرو دارد. راحتی و ایمنی سرنشین یکی از مجموعه‌هایی است که در خودروی نهایی اثربخشی و اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل وارد تکنولوژی جد ید در این محصولات شدیم. این موضوع باعث شد محصولات و پروژه‌های جدید در کنار رشد کیفی که داشته صاحب تکنولوژی شوند و رشد تکنولوژی را در محصولات را به همراه داشته باشد. باتوجه به اینکه محورسازان قابلیت تولید و ماشین کاری دارد، افزایش سطح داخلی سازی و تولیدات داخلی را در سال گذشته و سال جاری در دستور کار قرار داده تا بتوانیم کیفیت محصول را به صورت کامل تضمین و رضایت مشتری را داشته باشیم.  

باریک بین همچنین، درباره صادرات این شرکت خاطرنشان کرد: صادرات در گرو کیفیت است. باتوجه به گرید کیفیتی که محورسازان اخذ و مدارک جهانی را دریافت کرده قابلیت صادرات را از نظر فنی و کیفی دارد. تیم بازرگانی با نمایشگاه‌های مختلف مذاکرات انجام داده و مراحل بازرگانی آن در حال انجام است. مراحل فنی، مهندسی و کیفی انجام شده و امیدواریم با پایان مراحل بازرگانی به عقد قرارداد منجر شود.

وی درخصوص چالش‌های این صنعت افزود: باتوجه به اینکه تولید یکی از اهداف کشور است و باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار سال که امسال تاکید کردند تولید وظیفه شرعی، اخلاقی، کاری و صنعتی هر صنعتگری است، کار اجرا سختی‌های خود را دارد. همان طور که گفته شد موضوعاتی مثل نقدینگی، صنعتگران را متاثر می‌کند. تسهیل در پرداخت وام و استفاده از تسهیلات بانک و حمایت تامین کنندگان، به صنعتگران این امکان را می‌دهد تا تولید به‌هنگام و به موقع داشته باشند و بتوانند به اهداف متعالی تعریف شده سریع‌تر دست پیدا کند.

مدیرعامل شرکت محورسازان ایران خودرو درباره نوسانات نرخ ارز توضیح داد: در چند ماه اخیر نرخ ارز ثبات داشته و این موضوع کمک کرد که تامین کنندگان با آرامش خاطر بیشتری جنس بفروشند و با معاملات انجام شده قرارداد اخذ کنند. نوسان ارز اگر بیشتر باشد رغبت به فروش بیشتر و قرارداد‌ها کوتاه مدت‌تر منعقد می‌شوند.  

وی ادامه داد: همچنین، باتوجه به نگرانی قیمت، اتفاقی که در روز‌های اخیر رخ داده و ثبات نرخ، قابلیت اخذ قرارداد‌های بلندمدت‌تر و تعیین نرخ ثابت به تولیدکنندگان کمک می‌کند که پایپ محصولات و مواد اولیه به خوبی مدیریت شود و با توقف تولید مواجه نشوند.

باریک بین با اشاره به تحریم‌ها گفت: تحریم از طرفی شرکت را با محدودیت مواجه می‌کند. اما از طرف دیگر تحریم باعث شد خودباوری تقویت شود. تحریم باعث شد استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار قرار گیرد. علیرغم اینکه در شروع تحریم با مشکلاتی روبرو بودیم، به آن مشکلات غلبه کردیم. دانشی در شرکت ما ایجاد شد، توان و اعتماد به دانش داخلی تقویت و باساخت تجهیزات ابزارمحوری شرکت محورسازان توانست این بحران را پشت سر بگذارد. افزایش تولید و تنوع محصولات در دستور کار قرار گرفت و حتی نسبت به گذشته موفق‌تر شد.  

اشتراک گذاری :
ارسال نظر