بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
روش‌های مدیریت ریسک در سرمایه‌گذاری بورسی
در بازار‌های مالی گزینه‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. بورس یکی از بازار‌های مالی مناسب جهت سرمایه‌گذاری است.
کد خبر : ۲۷۲۸۹۷

به گزارش بورس نیوز، در بازار‌های مالی گزینه‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. بورس یکی از بازار‌های مالی مناسب جهت سرمایه‌گذاری است. در حقیقت، از طریق بازار سرمایه می‌توان در طیف گوناگونی از دارایی‌ها مثل سهام، اوراق با درآمد ثابت، گواهی سپرده کالایی مثل طلا و زعفران، اوراق مشتقه مثل قرارداد‌های اختیار معامله و قرارداد‌های آتی سرمایه‌گذاری کرد. با این وجود، سرمایه‌گذاری موفق در هر بازاری نیازمند شناسایی ریسک‌های مرتبط با آن بازار است.

با توجه به‌اینکه در بازار سرمایه دارایی‌های متنوعی با ویژگی‌های متفاوت وجود دارد، امکان مدیریت ریسک در این بازار به علت نقدشوندگی مطلوب و امکان تنوع‌بخشی مناسب به سبد دارایی وجود دارد.

بهتر است به این نکته توجه داشت که بورس در مقایسه با سایر بازار‌های مالی، دارای ریسک تغییرات قیمتی نسبتا بالاتری است. به همین دلیل یک بازار تخصصی محسوب شده و سرمایه‌گذاری در آن نیازمند کسب دانش و تجربه کافی است. قطعا همه افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بورس را دارند وقت کافی برای گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط با بازار سرمایه را ندارند. بنابراین، برای این بخش از افراد سرمایه‌گذاری در بورس از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند گزینه مطلوبی باشد.

روش‌های سرمایه‌گذاری با ریسک کم در بورس

همانطور که اشاره شد صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزار مناسبی جهت سرمایه‌گذاری در بورس هستند. می‌توان گفت صندوق سرمایه‌گذاری یک نهاد مالی محسوب می‌شود که تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار با هدف کسب بازدهی مناسب، اقدام به جمع آوری سرمایه‌های خرد کرده و سبد دارایی متشکل از اوراق بهادار مثل سهام، اوراق درآمد ثابت، گواهی سپرده کالایی و سایر اوراق را ایجاد می‌کند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به مدیریت دارایی و مدیریت ریسک به‌صورت حرفه‌ای و فعال، توسط افراد متخصص و با تجربه در صنعت مالی و سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند در دارایی‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کنند و به همین دلیل انواع مختلفی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد. صندوق‌های سهامی، با درآمد ثابت، مختلط، طلا، بخشی، تضمین اصل سرمایه، اهرمی و شاخصی از نمونه مهم‌ترین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از لحاظ نحوه خرید و فروش به دو نوع قابل معامله در بورس (ETF) و مبتنی بر صدور و ابطال تقسیم می‌شوند. 

در صندوق‌های با درآمد ثابت و صندوق‌های تضمین اصل سرمایه می‌توان سرمایه گذاری با ریسک کم در بورس را تجربه کرد. در حقیقت، بخش زیادی از دارایی این نوع از صندوق‌ها را اوراق با درآمد ثابت تشکیل می‌دهند. این اوراق جز دارایی‌های با ریسک کم محسوب می‌شوند. از انواع اوراق درآمد ثابت می‌توان به اوراق اخزا (اسناد خزانه اسلامی)، اجاره، مشارکت و گام اشاره کرد. 

یکی از مهم‌ترین مزایای این نوع از صندوق‌ها قابلیت نقدشوندگی مناسب در آن‌هاست. همچنین، صندوق درآمد ثابت دارای سود روز شمار بوده و معاف از مالیات است. بر خلاف سپرده‌های بانکی، صندوق‌های با درآمد ثابت دارای نرخ شکست نبوده و می‌توان در مدت زمان کوتاهی سرمایه موجود در آن‌ها را به وجه نقد تبدیل کرد. 

این صندوق‌ها مناسب سرمایه‌گذارانی هستند که دارای ریسک‌پذیری کمی بوده و تمایل به دریافت سود مشخصی را به صورت ماهانه یا مقطعی دارند.

از دیگر انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری کم ریسک در بورس، می‌توان به صندوق تضمین اصل سرمایه اشاره کرد. در مقایسه با صندوق درآمد ثابت، ریسک تغییرات قیمت در صندوق تضمین اصل سرمایه مقداری بالاتر است. در حقیقت، ترکیب دارایی‌ها در صندوق تضمین اصل سرمایه قابلیت انعطاف‌پذیری دارد. این صندوق می‌تواند در شرایط مختلف بازار بخش قابل توجهی از کل دارایی‌های خود را به سهام یا اوراق با درآمد ثابت تبدیل کند. از طرف دیگر، مهم‌ترین هدف این صندوق ضمانت اصل سرمایه در بورس است. صندوق‌های تضمین می‌توانند پس از مدت‌زمان مشخصی، اصل سرمایه را در برابر تغییرات قیمتی ضمانت کنند. شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سرمایه‌گذاران کم ریسک در بازار سرمایه، نگرانی‌های ناشی از تغییرات قیمت در بورس باشد. 

این نوع از صندوق‌ها برای سرمایه‌گذارانی مناسب هستند که قصد کسب بازدهی از بورس را داشته، اما می‌خواهند اصل سرمایه آن‌ها نیز در این بازار حفظ شود.

تشکیل یک سبد دارایی مناسب

یک سبد دارایی مناسب زمانی تشکیل می‌شود که میزان ریسک‌ها در آن به حداقل برسد. یکی از مطلوب‌ترین راه‌های کاهش ریسک سبد دارایی، ایجاد تنوع در آن است. بهترین سرمایه گذاری با تقسیم سرمایه در ترکیبی از دارایی‌ها می‌تواند اتفاق بیفتد. به طور مثال ریسک سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی مثل سهام و طلا در بلند‌مدت می‌تواند کاهش پیدا کند. اما، در کوتاه‌مدت و میان‌مدت سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی مثل صندوق درآمد ثابت می‌تواند موثر باشد.

همچنین، سرمایه‌گذاری ترکیبی در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مثل صندوق‌های سهامی، طلا، درآمد ثابت و سایر صندوق‌ها، علاوه‌بر ایجاد تنوع‌بخشی در سبد دارایی، می‌تواند در کسب بازدهی مناسب در بلند‌مدت نیز موثر باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.