بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
بریکس زیر ذره‌بین؛

گستردگی بریکس چه میزان است؟

گستردگی بریکس چه میزان است؟
در گزارش زیر به بررسی گروه بریکس بر اساس چهار معیار (سهم تولید ناخالص) (جمعیت جهانی) (تولیدات نفتی) (صادرات جهانی) پرداخته ایم و جواب آن را مورد بررسی قرار داده ایم.
کد خبر : ۲۷۳۴۷۸

به گزارش بورس نیوز به نقل از visualcapitalist:

 بریکس گروهی از پنج کشور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که البته به جزء روسیه باقی کشور‌ها در دسته کشور‌های درحال‌توسعه قرار می‌گیرند. این گروه به دنبال اقتصاد‌های نوظهور خود، به سمت بهبود هماهنگی دیپلماتیک، اصلاح نهاد‌های مالی جهانی و تبدیل‌شدن به موازنه‌ای در برابر هژمونی غرب است. در ۲۴ اوت ۲۰۲۳ بریکس اعلام کرد که شش عضو جدید، ازجمله ایران را در آغاز سال ۲۰۲۴ به طور رسمی خواهد پذیرفت. عربستان سعودی، ایران، اتیوپی، مصر، آرژانتین و امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) اعضا جدید بریکس خواهند بود.

 شایان‌ذکر است کشور اتیوپی تحت کمک‌ها و سرمایه‌گذاری‌های چین برای ساخت پروژه‌های زیربنایی بزرگ آن بوده است.

 در ادامه به بررسی گروه BRICS بر اساس چهار معیار (سهم تولید ناخالص) (جمعیت جهانی) (تولیدات نفتی) (صادرات جهانی) خواهیم پرداخت.

گستردگی بریکس چه میزان است؟

 سهم تولید ناخالص داخلی جهانی

 چین با در دست‌داشتن بیش از ۱۸ درصد از حجم کل تولید ناخالص جهانی، بزرگتریم وزنه در گروه بریکس را شامل می‌شود. در مجموع باارزش ۳۰ هزار میلیارددلاری بیش از ۲۹ درصد از سهم از تولید ناخالص جهانی را داراست. هرچند به این دلیل که اکثر اعضای جدید بریکس به‌عنوان اقتصاد‌های درحال‌توسعه در نظر گرفته می‌شوند، اضافه‌شدن آن‌ها به گروه تأثیر عمده‌ای بر سهم کلی آن از تولید ناخالص داخلی ندارند.

 عربستان سعودی تنها عضو بریکس است که اقتصاد تریلیون دلاری دارد.

گستردگی بریکس چه میزان است؟

 جمعیت جهانی

 چین و هند به‌تن‌هایی بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. در مقام دوم اتیوپی با ۱۲۶ میلیون نفر و مصر با ۱۱۲ میلیون نفر از کشور‌های پر جمعیتی‌اند که به بریکس خواهند پیوست. گروه بریکس با ۳.۷ میلیارد نفر جمعیت بیش از ۴۵ درصد از جمعیت جهانی را شامل می‌شود. گفتنی است باتوجه‌به تمایل پیوستن دیگر کشور‌ها به این گروه در چشم‌اندازی کوتاه‌مدت بریکس ۵۰ درصد از جمعیت جهانی را به خود اختصاص دهد.

 گستردگی بریکس چه میزان است؟

 سهم تولید نفت

 بازار نفت به طرز باورنکردنی از بزرگ‌ترین بازار‌های جهانی است که بریکس از بازیگران اصلی این بازار خواهد بود. با پذیرش عربستان سعودی که به‌تن‌هایی حدود ۱۳ درصد تولید جهانی نفت را به خود اختصاص داده است؛ و سهم عمده‌ای که روسیه با ۱۲ درصد تولید نفت جهانی بر عهده دارد، بریکس خواهد توانست بیش از ۴۳ درصد از بازار نفت جهانی را پوشش دهد.

گستردگی بریکس چه میزان است؟

 صادرات جهانی

 چین حدود ۳.۶۰۰ میلیارد دلار صادرات، بیش از ۱۴ درصد صادرات جهانی را شامل می‌شود. با پیوستن ۶ کشور یاد شده سهم صادرات جهانی گروه بریکس به ۲۵ درصد حجم جهانی افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است صادرکنندگان عمده است که عضو بریکس نیستند شامل: ایالات متحده با ۸.۳ درصد، آلمان ۶.۶ درصد، هلند ۳.۹ درصد و ژاپن با ۳ درصد؛ بزرگان صادرات جهانی هستند.

گستردگی بریکس چه میزان است؟

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.