بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
"وخارزم" و اعلام سودی ۱۴۹ تومانی به‌ازای هر سهم؛

چرا "وخارزم" را با پی بر‌ ای (P/E) ۳.۵ هم نمی‌خرند؟

چرا
در شرایطی که در ماه‌های پیش شاهد افت در حدود ۳۰ درصدی قیمت هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی بودیم، اعلام سود ۱۴۹ تومانی این شرکت در گزارش حسابرسی نشده سال مالی ۱۴۰۲، بسیاری از سهام‌دارانش را امیدوار کرد.
کد خبر : ۲۷۳۶۷۰

چرا

بورس‌نیوز:

اما به‌راستی، علی‌رغم اعلام سود ۱۴۹ تومانی به‌ازای هر سهم و نسبت جذاب (پی بر ای) ۳.۵ این روز‌های هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی، چرا تقاضای قدرتمندی در روند بازار سهام این شرکت دیده نمی‌شود؟ شاید بتوان چرایی عدم استقبال سرمایه‌گذاران از خرید سهام این شرکت در بازار سرمایه را مرتبط با افزایش سرمایه پیشنهادی این شرکت در ماه‌های گذشته دانست.

چرا

از مجموع ۳۰.۲۲۷ میلیارد ریال درآمد‌های عملیاتی شرکت بیش از ۱۴.۱۶۰ میلیارد ریال معادل ۴۶ درصد مربوط به درآمد‌های ناشی از سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها می‌باشد که بنا بر اساسنامه شرکت این سود‌ها به سرفصل سایر اندوخته‌ها جهت سرمایه‌گذاری‌های مجدد و یا شرکت در افزایش سرمایه شرکت‌های زیر مجموعه منتقل خواهد شد و عملاً سهام‌داران این شرکت نمی‌توانند حسابی بر روی تقسیم این سود در مجمع سالانه کنند. 

همان گونه که در جدول فوق نیز ملاحظه می‌شود عمده درآمد‌های ناشی از سود فروش سهام زیر مجموعه این شرکت مربوط به فروش سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و بانک پاسارگاد، سنگ‌آهن گل‌گهر و پتروشیمی خارک است.

چرا

اما همان گونه که اشاره شد شاید اصلی‌ترین دلیل عدم استقبال سرمایه‌گذاران از خرید سهام این شرکت، افزایش سرمایه ۲۲۱ درصدی شرکت از محل سایر اندوخته، سود انباشته و آورده نقدی سهام‌داران باشد که عملاً و با انجام این افزایش سرمایه، سودی بین سهام‌داران تقسیم نخواهد شد.

چرا

کل سود انباشته انتهای دوره شرکت بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده در حدود ۲.۰۶۰ میلیارد تومان می‌باشد که با درنظرگرفتن ۱.۷۴۸ میلیارد تومان آورده نقدی و سود انباشته اعلامی در افزایش سرمایه شرکت، به نظر سود بسیار ناچیزی در مجمع‌عمومی سالانه شرکت نصیب سهام‌داران خواهد شد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
این دیگر چه حرفی است تا حالا که افزایش سرمایه باعث افزایش تقاضای سهم میشد حالا چطور شده برعکس شده ، اصلا بعضی فقط به همین علت افزایش سرمایه میدادند ، تازه گفتید سودی تعلق نمیگیرد ، مگر افزایش سرمایه سود دارد فقط برای بعضی افزایش سرمایه ها تعدادی سهام تعلق میگیرد که با کاهش قیمت همراه است فرقی و سودی نمی‌آورد ، اینها دلیل نیست دلیل اصلی کاذب بودن اطلاعات سهام جهت فریب مشتری است که مشتریان دستشان را خوانده اند که البته چنین شرکتهای کم نیستند و خیلی ها اول کار فریب هم میخورند و ضرر میکنند ، شما باید رسانه صادقی باشید و این فریبکاری ها و ضرر سهامداران را در نظر بگیرید تا محبوب باشید
سید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
های وب پی بر ای 2 ارزانترین و ارزشمندترین سهم بازاره اینو بگو چرا ،،،،،
سهامدار خرد دزد زده
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
اصلا سهمی 10000تومن سوئ محقق کنه وقتی موقع تقسیم سود 5 تومن تصویب میکنن چه فرقی بحال سهامدار خرد داره. بانک لااقل 20درصد سالانه میده ولی سهام سالی یک درصد هم نمیده.
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.