بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
تحلیل تکنیکال ترکیبی
بازدهی اوراق‌قرضه ایالت متحده آمریکا در واکنش به داده‌ها و بیانیه FOMC در تمامی سررسید‌ها افزایش داشت.
کد خبر : ۲۷۴۱۲۳

بورس‌نیوز:

انس جهانی در هفته‌ای که گذشت متأثر اخبار و رویداد‌های مهمی بود. بعد از انتشار اخبار مربوط به جلسه بانک مرکزی و توأم با آن تعیین نرخ بهره از سوی مقامات، سنتسمنت ریسک گریزی و مسیر قوت‌گرفتن دلار در بازار به وجود آمد و شاهد افت قیمت طلا بودیم، به‌طوری‌که تمام نوسانات ابتدای هفته تقریباً ریورس شد. 

در نشست روز چهارشنبه فدرال رزرو نرخ بهره خود را مطابق انتظارات تغییر نداد و آن را در رقم ۵.۵% ثابت نگه داشت. اما تمامی نگاه‌ها به دات پلات فدرال رزرو بود چرا که اثر صحبت‌های اعضا و جهت‌گیری در خصوص سیاست‌ها در آن نمود پیدا کرده و چشم‌انداز مناسبی از ادامه مسیر برای فعالین خواهد داشت. 

بیانیه منتشر شده جز قسمت پروجکشن تغییر خاصی نسبت به بیانیه ماه گذشته نداشت و سخنان آقای پاول همچنان هاوکیش بود و نشانه‌ای از داویش بودن وجود نداشت. 

همان‌طور که در دات پلات مشخص است یک افزایش دیگر در نرخ بهره مشهود است و این امر باتوجه‌به اینکه با رأی ۱۲ نفر از اعضا ثبت شده، قاطعیت بالایی را برای بازار به وجود می‌آورد. 

تحلیل تکنیکال ترکیبی

در خصوص تولید ناخالص داخلی، افزایش قابل‌توجهی در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ گزارش شده و برآورد‌ها برای دلار خوب است.

نرخ بیکاری نیز همچنان با سطوح فعلی برابری می‌کند. کمااینکه آقای پاول در سخنرانی‌های قبلی به ذکر این نکته اشاره داشتند، که نرخ ۳.۸ همچنان می‌تواند بسیار خوب باشد. 

تحلیل تکنیکال ترکیبی

بازدهی اوراق‌قرضه ایالت متحده آمریکا در واکنش به داده‌ها و بیانیه FOMC در تمامی سررسید‌ها افزایش داشت.

در حال حاضر بازدهی اوراق ۱۰ساله در نرخ ۴.۹۴ % و بازدهی اوراق ۵ساله در نرخ ۴.۶۱% قرار دارد که به ترتیب در بالاترین میزان از سال ۲۰۰۹ و سال ۲۰۰۷ قرار دارد.

تحلیل تکنیکال ترکیبی

همچنین رشد نرخ‌های بهره واقعی و نزدیک‌شدن این دو سررسید نشان از این دارد که انتظارات تورم در کوتاه‌مدت کمتر خواهد شد. 

تحلیل تکنیکال ترکیبی

مبادلات بازار نشان می‌دهد که معامله‌گران اولین کاهش نرخ بهره را تا سپتامبر ۲۰۲۴ به تأخیر انداخته‌اند.

در مجموع این پروجکشن سناریو Higher for longer را برای فدرال رزرو مشخص می‌کند و همچنان حاکی از آن است که فد برای زمان بیشتری در نرخ‌های بالاتر باقی می‌ماند. 

اما اعتبار این صحبت‌ها تا چه زمان و پایداری سیاست‌ها منوط به چه عواملی است؟ 

نکته مهمی که باید به آن اشاره داشت این است که فدرال رزرو همان‌طور که پیش‌تر مقامات نیز اذعان‌داشتن، به پشتوانه دیتا‌های خوب اقتصادی که در رأس آن‌ها داده‌های مشاغل قرار دارد، این مسیر را برای سیاست‌های پولی خود ترسیم کرده و درصورتی‌که این داده‌ها و همین‌طور دیتا‌های تورمی تأییدکننده این مسیر نباشند، فدرال رزرو هاوکیشی به قوت و قدرت حال نخواهیم داشت در نتیجه رصدکردن این داده‌ها حائر اهمیت خواهد بود چرا که سرمایه‌گذاران به دنبال سرنخ‌های جدید از نقشه راه فدرال رزرو خواهند بود. 

یکی دیگر از عوامل مهم، سیاست‌های اعمالی توسط سایر بانک‌های مرکزی علی‌الخصوص ژاپن است.

از زمانی که BOJ سیاست کنترل منحنی بازده خود را در نشست ۲۸ ژانویه کاهش داد تا به اوراق‌قرضه دولتی اجازه دهد تا در محدوده وسیع‌تری حرکت کند، تعدادی از مقامات به شروع مراحل پایان‌دادن به سیاست پولی تسهیلات بانک اشاره کرده‌اند. بااین‌حال اعلامیه دولت مبنی بر پایان دوره طولانی کاهش تورم می‌تواند به بانک مرکزی دست بازتری برای تشدید سیاست‌ها بدهد. 

بر اساس گزارش‌های Nikkei، ژانویه زودترین زمان برای پایان‌دادن به نرخ‌های منفی است. 

بازدهی اوراق‌قرضه ۲۰ساله دولت ژاپن به ۱.۴۶% رسیده است که بالاترین میزان در یک دهه اخیر است.

تحلیل تکنیکال ترکیبی

درصورتی‌که بانک مرکزی ژاپن داویش عمل کرده و مقداری از انتظارات سرکوب شود، ایندکس دلار به‌واسطه اینکه در موضع قدرت نسبت به سیاست‌های خود در مقایسه با سایر بانک‌های مرکزی قرار دارد، همچنان می‌تواند در مدار صعودی خود قرار بگیرد. 

تحلیل تکنیکال ترکیبی

محدوده ۱۰۵ دلار مقاومت اصلی و تعیین‌کننده جهت ادامه مسیر ایندکس خواهد بود که تثبیت آن می‌تواند باتوجه‌به فاکتور‌های یاد شده مسیر را برای ادامه صعود هموار سازد و موجب تضعیف دارایی‌های ریسکی همچون طلا شود.

تحلیل تکنیکال ترکیبی

آیسان علیزاده، تحلیلگر بازار‌های مالی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رها
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
بسیار عالی
بهار اکبری
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
بسیار کامل و عالی
مهیار
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۳
ممنون از مطالب خوب شما
سهیل رضوی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
عالی ممنون