بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
اعتماد به بازار برنگردد، وضعیت به همین منوال است؛

اثر معکوس بر بازار به دنبال مسائل پنهانی و غیر شفاف

اثر معکوس بر بازار به دنبال مسائل پنهانی و غیر شفاف
عواملی که اعتماد را به سهامداران برگرداند شامل شفافیت است. اینکه ما از بخشنامه‌های پنهانی و شبانه دوری کنیم. شاید یکی از دلایلی که اسم آن را بازار شیشه‌ای گذاشتند این است که باید همه چیز شفاف و روشن باشد.
کد خبر : ۲۷۶۰۵۱
نویسنده :
امیرحسین کریمی

اثر معکوس بر بازار به دنبال مسائل پنهانی و غیر شفاف

بورس نیوز:

مهدی صالحی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با تأثیراتی که گزارش‌های فصلی بر روند بازار سرمایه گذاشت، بیان کرد: ما با دو گروه از شرکت‌ها رو برو بودیم. شرکت‌هایی که توانستند گزارشات خوبی حتی فراتر از انتظار تحلیلگران منتشر کنند. دسته دوم شرکت‌هایی بودند که عملکرد ضعیفی از خود نشان دادند و می‌توان گفت که همزمانی انتشار این گزارش‌ها با اخبار بیرونی که شکل گرفت باعث شد گزارش‌های خوب عملا نتوانند شکوفا شوند و اثر خود را روی بازار بگذارند؛ بنابراین در این زمینه کاملا شرکت‌ها را می‌توان در دو دسته تقسیم‌بندی کرد و متاسفانه یکی از عواملی که می‌توانست روند صعودی بازار را تسریع کند و به آن شدت دهد همین گزارش‌ها بود که در اثر اخبار مربوط به جنگ و گزارش بد شرکت‌های لیدر بازار شاهد هستیم که اثر آن‌ها خنثی شد.

صالحی در خصوص اقداماتی که می‌تواند روند کلی بازار را بهبود ببخشد این‌چنین گفت: اقداماتی من احساس می‌کنم تا زمانی که اعتماد به بازار بر نگردد همین وضعیت کجدار و مریز را خواهیم داشت. زمان اعتماد‌های از بین رفته باید سپری کند تا پول را به خرید و فروش سهام برگردد.

عوامل بیرونی ریسک‌های سیستماتیکی بازار سرمایه این قضیه را تشدید می‌کند. ما شاهد هستیم که بعضا معاملات بهترین نسبت به دو، سه هفته گذشته دیدیم اما؛ رشد قابل انتظار و قابل توجهی که باید بازار داشته باشد را شاهد نبودیم. مجددا ترمز بازار کشیده می‌شود و این البته برای افرادی که دیدگاه میان‌مدت دارند جای نگرانی ندارد.

این کارشناس در خصوص ارزندگی بازار نیز اضافه کرد: بازار در حال حاضر ارزنده است و البته که منظورم همه شرکت‌ها نیست اما؛ شرکت‌های خوبی با پی بر ای‌های پایین هستند که می‌توانیم روی آن سرمایه‌گذاری کنیم. تجربه ثابت کرده در سال‌هایی که انتخابات داریم معمولا قبل از انتخابات فعل و انفعالات خوبی روی بازار توسط دولت انجام شود. ارزندگی بازار هرچه زمان بگذرد به میزان آن افزوده می‌شود. هرچه فنر ارزندگی بازار فشرده شود با گذشت زمان شاهد این خواهیم بود که وقتی این فنر آزاد شود بازدهی سهم‌ها چشمگیر خواهد بود.

مهدی صالحی در خصوص بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بیان کرد: عواملی که اعتماد را به سهامداران برگرداند شامل شفافیت است. اینکه ما از بخشنامه‌های پنهانی و شبانه دوری کنیم. شاید یکی از دلایلی که اسم آن را بازار شیشه‌ای گذاشتند این است که باید همه چیز شفاف و روشن باشد.

اگر به دنبال مسائل پنهانی و غیرشفاف برویم اثر معکوسی بر بازار می‌گذارد. اگر یک نظام تصمیم‌گیری اصولی باشد که به عنوان مثال اعلام کند تا ۶ ماه آینده تصمیم خاصی پیرامون بازار گرفته نمی‌شود، مثل همین نرخ پتروشیمی‌ها این اعتماد حاصل می‌شود. از آن طرف با اعمال یکسری قوانین توانند پول‌هایی که در صندوق‌های درآمد ثابت مانده است را به سمت بازار برگردانند.

وی ادامه داد: در کنار آن عواملی که سال گذشته تست شده و خیلی هم خوب بود مانند عرضه خودرو در بورس کالا. اگر انجام شود هم به نفع خودروسازان است و هم به رونق بازار کمک می‌کند. حس می‌کنم مجموع این عوامل در کوتاه مدت می‌تواند اعتماد را به بازار برگرداند. اگر بحث‌های مربوط به الگوریتم‌ها را کمتر داشته باشیم دستکاری‌های واضحی انجام می‌دهند، اگر سهمی ارزنده باشد با عرضه و تقاضای واقعی رشد می‌کند اگر هم نباشد ممکن است مدتی با کمی پول جابجا شود که پایین می‌آید. به مرور شرکت‌ها تلاش می‌کنند که خود را به حد مطلوبیت برسانند.

با توجه به این موضوع که محرک بازار اصلی بازار دلار است. مهدی صالحی در رابطه با تأثیراتی که ثبات نرخ ارز بر روند بازار می‌گذارد بیان کرد: هر موقع در قیمت دلار سقف جدید داشتیم با یک لگ زمانی شاهد سقف جدید در بازار بودیم. این چیزی بود که سابقه چند ساله بازار و نرخ دلار دیدیم. اینکه در راستای اجرای سیاست تحقق شعار سال مهار تورم است سیاست انقباضی شدیدی را دولت در پیش گرفته است. طبیعتا دارد تلاش می‌شود که نرخ دلار نیز در یک محدوده نوسان داشته باشد و بالا نباشد اما؛ با همین قیمت دلار اگر فرض کنیم که دولت با روش‌های مختلف قیمت دلار را در همین محدوده نگاه دارد احساس می‌کنم که شرکت‌های خیلی خوبی هستند که کاملا ارزنده هستند. شاید اگر با بازار‌های موازی بررسی کنیم بورس تنها بازاری باشد که شاهد حباب قیمتی در آن نیستیم.

به همین دلیل حس می‌کنم عواملی که قبلا به آن اشاره کردیم درباره شفافیت اگر انجام شود و دست خودشان را از روی فنر بازار بردارند فکر می‌کنم بازار رشد خوبی را تا پایان سال داشته باشد. اگر نرخ ارز هم مثل سال گذشته در ۶ ماهه دوم افزایش قابل توجهی داشته باشد همه بازار‌های موازی خود را خواهند رساند.

با همین وضعیت فعلی نیز به لحاظ دید میان مدت و بلندمدت بازار را ارزنده می‌دانم معتقد هستیم که هرچه روند صعودی دیرتر اضافه شوند ارزندگی بازار بیشتر اضافه می‌شود. اما سیگنال رشدی نمی‌بینیم. باتوجه به متغیر‌های تابلوخانی هنوز تاییدیه‌های لازم برای ما در کوتاه مدت صادر نشده است.

معمولا زمانی که روند بازار آغاز می‌شود، چند روز بعد سیگنال‌ها به ما ورود می‌دهند. ما کف کف نمی‌توانیم ورود کنیم. زیرا روند ما باید شکل بگیرد و مدیریت ریسک را نیز داریم. اما بعد از آن با ریسک پایین‌تر در روند صعودی که شکل می‌گیرد وارد شویم.

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
اخبار مرتبط
دلار یک محرک سنتی برای بازار سرمایه
روند فعلی در بازار ارز نمی‌تواند دلار را به محرک پیش برنده در بازار تبدیل کند؛

دلار یک محرک سنتی برای بازار سرمایه

هر سوی صنعت خودرو، یک معضل وجود دارد
دست و پنجه نرم کردن دیگر صنایع با موضوع قیمت‌گذاری‌های دستوری؛

هر سوی صنعت خودرو، یک معضل وجود دارد

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.