بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
تولید صد در صد کنسانتره در فولاد سنگان/ شرکت فولاد سنگان شاخصه‌های لازم ورود به بازار سرمایه را دارد
معاون مالی و اقتصادی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان گفت: اگر شرکت بخواهد وارد بازار سرمایه شود تمام شاخصه‌های لازم را دارد، اما این موضوع، دست سهامدار اصلی است. ما یکی از شرکت‌هایی هستیم که می‌توانیم به راحتی وارد بازار سرمایه شویم.
کد خبر : ۲۷۶۲۶۸

به گزارش بورس نیوز، زمانی معاون مالی و اقتصادی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان اظهار کرد: اگر به شرکت فولاد سنگان به عنوان یک شرکت توسعه محور نگاه کنیم، در گذشته دو ظرفیت تولید گندله ۵ میلیون تن و کنسانتره ۵ میلیون تن داشتیم. ماموریت اول ما این بود که در این دو موضوع به ظرفیت اسمی ۵ میلیون تن برسیم.

وی افزود: در بخش بعدی به این سمت رفتیم که سرمایه گذاری دیگری انجام دهیم. از جمله سرمایه گذاری در بخش زیرساخت. شرکت این کار را انجام می‌دهد. در حال حاضر با کارخانه "همات" ظرفیتی ایجاد کردیم که حدود ۸ هزار میلیارد تومان در بخش ریالی و ۳۲ میلیون یورو در بخش ارزی سرمایه گذاری نیاز دارد. همچنین، در بخش انباشت باطله، پروژه، ۲۴ میلیون یورویی و ۷۰۰ میلیون تومانی به سرمایه گذاری نیاز دارد. 
در بخش حمل و نقل مشکل وجود دارد. حدود ۲۰ میلیون تن تولید گندله وجود دارد، اما همه ظرفیتی که باید به دست مشتریان برسد، ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است. با توجه به وجود تقاضا و مشکل حمل و نقل شرکت فولاد سنگان به سمتی رفت که مشکل حمل و نقل را به صورت میان مدت حل کند. 

معاون مالی و اقتصادی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان ادامه داد: ما به سوی سرمایه گذاری در بخش حمل جاده‌ای رفتیم. در حوزه ریلی نیز به دولت پیشنهاداتی دادیم و پیگیر آن هستیم. به دلیل اینکه در کوتاه مدت بتوانیم بخشی از مشکل را حل کنیم و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله را به دست مشتری برسانیم، به سوی خرید کشنده رفتیم. 

وی بیان کرد: با دو شرکت داخلی تولید دیزل کشنده و تریلر مذاکره کردیم. این کار به سرمایه گذاری حدود ۴ هزار میلیارد تومان برای خرید ۵۰۰ دستگاه کشنده نیاز دارد تا کار را پیش ببریم. این کار، نوعی سرمایه گذاری است که هم اشتغال ایجاد می‌کند و هم اینکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات ما را به دست مشتریان می‌رساند. همچنین باعث می‌شود منابع نقدی آزاد شود که کمک بزرگی هم به توسعه ناوگان کشور و هم به صنایع فولاد می‌شود.

موضوع اصلی شرکت، مواد اولیه است. هزینه اصلی هر شرکت به مواد اولیه بستگی دارد. در گذشته شرکت فولاد سنگان کنسانتره را که به ظرفیت نرسیده بود، از چادرملو خریداری می‌کرد که این اقدام قیمت تمام شده را بالا می‌برد. سیاست شرکت بر این بود که تلاش کند کارخانه کنسانتره سازی را به بهره برداری برساند. سال گذشته ۶۵ درصد کنسانتره را خودمان تولید کردیم و ۳۵ درصد را خریداری کردیم. امسال این موضوع کاملا رفع شد و صد در صد کنسانتره را خودمان تولید می‌کنیم. با وجود نرخ تورمی به دلیل تولید داخلی شرکت، بهای تمام شده به شدت کاهش یافت. در نتیجه حاشیه سود شرکت که در سال گذشته ۲۴ درصد بود، در ۶ ماهه نخست سال جاری به ۳۵ درصد رسید. این خود، نوید خوبی برای شرکت است که منابع خود را حفظ کند.

وی درپاسخ به خبرنگار بورس نیوز، درباره ورود به بازار سرمایه گفت: اگر شرکت بخواهد وارد بازار سرمایه شود تمام شاخصه‌های لازم را دارد، اما این موضوع، دست سهامدار اصلی است. ما یکی از شرکت‌هایی هستیم که می‌توانیم به راحتی وارد بازار سرمایه شویم. در حال حاضر سرمایه شرکت ۳۴۰۰ میلیارد تومان است. ما سود انباشته ۶ هزار میلیاردی داریم که در سال جاری آن را افزایش سرمایه می‌دهیم که سرمایه شرکت تقریبا ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد. 

زمانی گفت: شرکت فولاد سنگان شرکتی توانمند است و سودآوری خوبی دارد. اگر مسائل انرژی و حمل و نقل را در نظر نگیریم قاعدتا کیفیت سودآوری بهتر خواهد شد. هرچه بهای تمام شده کاهش یابد، سودآوری شرکت افزایشی می‌شود. اگر شرکت فولاد مبارکه در جایی نیاز داشته باشد تا سرمایه گذاری عمده انجام دهد، فولاد سنگان یکی از بهترین گزینه‌هایی است که وارد بازار سرمایه شود و قطعا سهام آن نیز سهام خوبی خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.