بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
سه کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دو عامل تقویت‌ کننده روند حرکتی بورس، پیش بینی کردند تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکت ها تا چند ماه آینده اثرگذار باشد.
کد خبر : ۲۷۷۲۹۶

بورس نیوز؛

 

سه کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دو عامل تقویت‌کننده روند حرکتی بورس در گفت و گو با دنیای اقتصاد، پیش بینی کردند موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها حتی تا چند ماه آینده اثرگذار باشد و سهام پیش‌ رو در این زمینه بیشتر مورد اقبال قرار گیرند.

صعود یک‌ پله‌ای بورس

محمد خبری‌زاد: بازار هفته گذشته تحت‌تاثیر کمرنگ شدن اخبار تجدید ارزیابی‌ها بود و در روزهای پایانی هفته کاملا منفی اما انتهای هفته گزارش‌ عملکرد آذر شرکت‌ها منتشر شد. در این جریان روند از سمت تجدید ارزیابی‌ها به سمت گزارش‌های ماهانه پیش رفت. در آخرین روز هفته اقبال به سمت نمادهایی رفت که گزارش‌های آذر مناسبی منتشر کردند و از نیمه دوم معاملات اثر این موضوع بیشتر شد.

به طوری که برخی نمادها صف خرید شدند و این نکته مهمی بود. بازار همچنان تشنه محرک قوی است و این محرک می‌تواند دلار تک‌نرخی یا گزارش‌های فصلی محکم باشد و شاید برخی صنایع با گزارش‌ها بتوانند وضعیت را تکان دهند. علاوه بر این محرک تجدید ارزیابی‌ها نیز هنوز برای رشد بورس روی میز است.

سطوح قیمتی فعلی به عنوان کف جدید شناسایی شده و با اخبار تجدید ارزیابی‌ها یک‌پله بالا آمده و سطح حمایتی را ارتقا داده و حالا منتظر اتفاق عملی برای شروع راند بعدی صعود است. به نظر می‌رسد سطوح فعلی حمایتی محکم بوده اما برای حرکت نیاز به محرک قوی دارد.

تثبیت موج حرکتی بازار

نیما میرزایی: بورس در روند صعودی باثبات بلندمدت قرار گرفته و در این مسیر با نوسانات مقطعی و اصلاحات طبیعی مواجه است. بر همین اساس اصلاحاتی که در یک‌ماه گذشته مشاهده شد رفتار طبیعی بود و به معنی پایان روند نیست.

در شرایط فعلی به نظر می‌رسد متغیرهای اثرگذار بر بورس به ثبات نسبی رسیدند و عوامل اثرگذار کلاسیک از جمله قیمت ارز و نرخ‌های جهانی در وضعیت متعادل قرار گرفتند اما دو موضوع تقویت‌کننده روند حرکتی شدند که یکی تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی است که هنوز اثر را روی تابلوی معاملات تخلیه نکرده و با پیشرفت گام‌ به‌ گام در مقاطع مختلف موج‌های تازه‌ای به بورس تزریق خواهد شد.

از نگاه دیگر بحث مربوط به دلار نیمایی که مبنای فروش شرکت‌های بورسی است بر بازار اثرگذار است و این متغیر هم در مسیر صعودی قرار گرفته و در روزهای اخیر به کانال 39‌ هزار تومانی رسیده و پیش‌بینی می‌شود با روند فعلی تا پایان سال به ابرکانال 40‌ هزار تومانی نفوذ کند. برآیند این دو عامل مهم، موج حرکتی را باثبات‌تر می کند و می توان به سمت سقف تاریخی شاخص کل تا پایان سال حرکت کرد.

برای هفته جاری پیش‌بینی روند نوسانی می رود که احتمالا با جهت حرکتی شاخص کل رو به بالا باشد و در مجموع نوسان صعودی گزینه محتمل حرکتی در هفته پیش‌رو است.

اثر تجدید ارزیابی‌ها زودگذر نیست

برزو حق‌شناس: برای هفته جاری پیش‌بینی می شود دست‌کم در دو روز ابتدای هفته شاخص سبز باشد و سایر روزهای هفته نیز روند مثبتی مشاهده شود. یکی از این متغیرهای اثر گذار بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. این موضوع می‌تواند حتی تا چند ماه آینده اثرگذار باشد و سهامی که در این زمینه پیش‌رو بودند بیشتر مورد اقبال قرار خواهند گرفت.

متغیر اثرگذار بعدی نرخ دلار و نرخ بهره بین بانکی است. به نظر نمی‌رسد دولت بتواند قیمت دلار را بیش از این کنترل کند و اگر این نرخ شروع به رشد کند بورس را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. همچنین به نظر می‌رسد نرخ بهره بین بانکی در حال افزایش است. البته افزایش آن زیاد نیست و معمولا در کانال 23‌درصدی در رفت و آمد است اما بطور کلی این اتفاق اثر منفی بر بورس دارد.

بورس پرس

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.