به گزارش بورس نیوز، رضا درخشانی»، مدیر ریسک شرکت بیمه تعاون و دانش آموخته دکتری مهندسی صنایع، معتقد است تمدید این گواهینامه برای شرکت بیمه تعاون و همه کسانی که به شکلی با این شرکت همکاری دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است. خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، در این باره با درخشانی گفتگو کرده است.
شرکت بیمه تعاون تا کنون چند گواهینامه ایزو دریافت کرده است؟
شرکت در سال ۱۳۹۹ برای نخستین بار گواهینامه ایزو ۳۱۰۰۰ مرتبط با مدیریت ریسک را دریافت کرد، ولی پیش از آن گواهینامههای ایزو ۹۰۰۱ مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت، ایزو ۱۰۰۰۲ در زمینه رسیدگی به شکایات مشتریان و ایزو ۱۰۰۰۴ مرتبط با ارزیابی رضایت مشتریان را دریافت کرده بود.
اساسا کارایی گواهینامههای ایزو چیست؟
ایزوها، استانداردهایی برای سیستمهای مدیریتی شرکت هستند و الزاماتی را به این منظور مشخص می کنند. به عنوان مثال در حوزه مدیریت ریسک، ایزو ۳۱۰۰۰ خط مشی مشخصی را ترسیم و تاکید میکند که پیاده سازی نظام مدیریت ریسک در سازمان باید در همین چارچوب باشد.
حفظ یکپارچگی و پیروی از یک سیستم مدیریت استاندارد که شرکتهای بزرگ و مطرح جهان از آن استفاده میکنند، مزیت استانداردهای ایزو است. همه میدانیم که این استانداردها مبتنی بر نظرات خبرگانی که در موسسه جهانی استانداردسازی و کمیتههای فنی آن حاضرند، طراحی شده و از این رو میتوانیم مطمئن باشیم که پیاده سازی مکانیزم پیشنهادی آنها، میتواند نتایج مطلوبی را حاصل کند.
شرکت بیمه تعاون در زمینه پذیرش ریسک و مدل سازی ریسکهای داخل و خارج از سازمان به دنبال این بود که یک سیستم جامع و کامل را به این منظور انتخاب کند و از این رو، سیستم ایزو ۳۱۰۰۰ برگزیده شد.
فرایند ارائه و تمدید این گواهینامه چگونه است؟
ممیزهای ایزو، میزان انطباق فرآیندها و فعالیتهای سازمان را با الزامات مندرج در این استانداردها در شرکت ارزیابی و بررسی میکنند و اگر میزان انطباق مورد تایید ممیزان باشد و عدم انطباقی مشاهده نشود، این گواهینامه برای یک بازه زمانی سه ساله صادر میشود. طی این سه سال، هر سال یک ممیزی مراقبتی یا به اصطلاح Surveillance انجام میشود تا مشخص شود آیا رویه استاندارد همچنان در شرکت حاکم است یا خیر. بعد از پایان اعتبار سه ساله، ممیزی صدور مجدد گواهینامه آغاز میشود تا برای یک بازه زمانی سه ساله جدید، گواهینامه تمدید شود.
از آنجا که گواهینامه پیشین برای بیمه تعاون در سال ۱۳۹۹ صادر شده بود، امسال با ممیزی مجدد توسط ممیزان شرکت پایش و انطباق ارزیابی ایران که شریک تجاری شرکت توف اتریش در ایران است، پس از کسب امتیازهای لازم، گواهینامه ایزو ۳۱۰۰۰ شرکت تمدید شد.
آیا داشتن این گواهینامهها بر عملکرد شرکت هم تاثیری دارد؟
طبیعی است که استفاده و پیاده سازی الزامات این استانداردها در عملیات و فعالیتهای جاری شرکت، به بهبود عملکرد منتهی میشود. بهبود مستمر، یکی از الزاامات مهم همین استانداردهاست. طبق این الزام و منطبق با چرخه PDCA که برای اولین بار توسط آقای دکتر دمینگ ارایه شد، سازمان باید فعالیتها و فرایندهای اجرایی خود را به طور مستمر بهبود دهد.
ایزو ۳۱۰۰۰ ریسکهای شرکت را شناسایی، ارزیابی، پایش و مدیریت میکند. همچنین با برقراری زنجیره ارتباطی بین استانداردها در شرکت بیمه تعاون، بهبود مستمر در عملکرد حاصل میشود. رشد شاخصهای عملکری شرکت بیمه تعاون هم نشان میدهد که این استانداردها بر عملیات شرکت اثر مثبت داشته است.
کدام شرکتهای بیمه گواهینامه ایزو ۳۱۰۰۰ دارند؟
موضوع مدیریت ریسک در جهان و در کشور ما، بحث تازهای است و سازمانها کم کم به سمت آن میروند. مدلهای مختلفی هم به این منظور در ادبیات موضوع وجود دارند که یکی از آنها استاندارد ایزو ۳۱۰۰۰ است. مدل «کوزو» استاندارد دیگری است که موازی با آن حرکت میکند. برخی شرکتها تلاش کرده اند الزامات ایزو یا کوزو را پیاده سازی کنند؛ برخی شرکتها هم مدلهای داخلی بومی سازی شده را به منظور مدیریت ریسک بنگاه یا ERM پیاده سازی کرده اند، ولی استاندارد ایزو ۳۱۰۰۰ در معدود شرکتهای بیمه داخلی استفاده شده است.
به عنوان آخرین سوال، بفرمایید مهمترین ریسکی که اکنون شرکتهای بیمه را تهدید میکند چیست؟
جدیدترین گزارش شرکت بیمه آلیانز آلمان درباره ریسکهای بزرگ کسب و کارها نشان میدهد ریسکهای مرتبط با امنیت اطلاعات رتبه اول را دارد. توقف کسب و کار ریسک دوم است و تغییرات اقلیمی و آب و هوایی نیز در جایگاه سوم ریسکهایی است که هر کسب و کاری در جهان با آن مواجه است.
شرکتهای بیمه هم البته با ریسک فعالیتهای بیمه گری مواجه اند. پیاده سازی یک سیستم مدیریت ریسک بر اساس استانداردها و مدلهای روز دنیا، به مدیریت ریسک بیمه گری شرکتهای بیمه ایرانی بسیار کمک خواهد کرد و عدم پیاده سازی یک نظام مدیریت ریسک جامع منجر به بروز مشکلاتی برای شرکتهای بیمه خواهدشد. نمونه آن را در مورد حادثه آتش سوزی بیمارستان گاندی اخیرا شاهد بودیم.
ریسک وصول مطالبات هم برای شرکتهای بیمه، بسیار جدی است و اهمیت آن در شرکتهای بیمه بخش خصوصی بیشتر است. شرکت بیمه باید بتواند مطالبات خود را از مشتریان وصول کند، در حالی که اکنون شرکتهای بیمه در این حوزه با چالشهایی رو به رو هستند.