بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۳
کد خبر : ۲۷۸۶۲۶

به گزارش بورس نیوز، عبدالمجید اجتهای، مدیرعامل سازمان اموال تملیکی در نشست خبری و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تا قبل از دولت سیزدهم شناخته شده نبود. اقدامات خوبی با ورود مسئولان، رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه شکل گرفت. این موضوع نشان دهنده این است که این سازمان نیازمند همکاری و تعاممل هر سه قوه است. اگر بخواهیم موضوعی که بخشی از آن به تعیین تکلیف کالا‌ها بر می‌گردد، اجرایی شود، سازمان تملیکی به تعامل هر سه قوه نیازمند است. در سایه این تعامل اقدامات خوبی انجام شد.

وی افزود: در دو هفته گذشته در سفر دوم رئیس جمهوربه استان هرمزگان، بنا به بیانات استاندار هرمزگان و گزارشاتی که همکاران گمرک و سازمان بنادر و دریانوردی ارائه کردند، می‌توانیم با مستند اعلام کنیم که کالای رسوبی قبل از سال ۱۴۰۰ قطعا در بنادر و انبار‌های گمرک، انبار‌های عمومی و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی نداریم. در همان گزارش استاندار هرمزگان گفت که کالا‌های حتی مربوط به دهه ۶۰ تعیین تکلیف شد. نوع تعیین تکلیف این کالا‌ها انهدام بود. در سال گذشته بیش از ۳۶۰ کامیون کالا را خارج و منهدم کردیم. عمدتا کالا‌ها مربوط به دهه ۸۰ بود. حتی بخشی نیز مربوط به دهه ۶۰ بود. 

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی ادامه داد: با تعامل خوب و همکاری بین دستگاه‌های اجرایی و قضایی در شفافیت کامل می‌توانیم بگوییم کالا‌های رسوبی سنوات گذشته تعیین تکلیف شد. به جرات می‌توان گفت در محل‌های نگهداری کالا، کالا‌های مربوط به سنواتی را نداریم. نکته دیگر این است که موضوع تعیین تکلیف کالا‌ها در سازمان تملیکی در شفافیت کامل انجام می‌شود. فروش کالا از طریق مزایده‌های الکترونیک یا حراج الکترونیک صورت می‌گیرد. از سال ۱۴۰۲، هیچ گونه حراج حضوری برگزار نکردیم. تمام حراج‌های ما در سامانه حراج خرده فروشی و بستر سامانه الکترونیک بر خط دولت انجام می‌شود. در یک بستر کاملا رقابتی و شفاف بیش از ۱۸۰ مرحله حراج برخط خرده فروشی را برگزار کردیم. در ۲۲ بهمن همزمان در ۲۲ استان ۲۲ حراج برخط خرده فروشی برگزار شد.

وی بیان کرد: همان طور که می‌دانید طبق آیین نامه دولت امکان حضور و شرکت همه آحاد جامعه در این حراج وجود دارد، زیرا هیچ گونه واسطه‌ای وجود ندارد و رقابت کاملا مشخص است و افرادی می‌توانند از این مزایده‌ها کالا خریداری کنند که برای مصرف نیاز دارند. ما نمی‌گوییم که هیچ مشکلی در مزایده‌ها وجود ندارد، اما این حراج‌ها کاملا شفاف برگزار می‌شود.

اجتهادی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲، سازمان تملیکی در بین دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد رتبه نخست را در موضوع اقدامات برجسته به خود اختصاص داده است. برای اولین بار مجمع عمومی سازمان در موعد مقرر و بدون بند مشروط برگزار شد. صورت مالی این سازمان به تایید نهاد‌های مربوط رسیده است. سازمان اموال تملیکی در رده نهم شرکت‌های سودده قرار گرفته است. در تعیین تکلیف کالا‌ها در سال ۱۴۰۱، ۴۷ برابر کالا تعیین تکلیف شد. در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲، نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، سازمان رشد ۱۰۹ درصدی در موضوع تعیین تکلیف کالا‌های در اختیار را ثبت کرد. 

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی ادامه داد: در موضوع اعاده نیز رشد ۱۰۶ درصدی اعاده متروکه را محقق کردیم. بیش از ۴ هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین، بیش از ۲ هزار دستگاه موتور سیکلت را تعیین تکلیف کردیم. ما برای تعیین تکلیف برخی از موتورسیکلت‌ها محدودیت‌هایی داریم. سعی بر این داشتیم که با وجود دستگاه‌های نظارتی کوچکترین تخطی از ضوابط نداشته باشیم. جهش خوبی که اتفاق افتاده است، تدبیر دولت در قانون بودجه ۱۴۰۲ بوده است. اولین متنی که در قانون بودجه ۱۴۰۲ درج شده بود، تعیین تکلیف کالا‌ها بوده است. دو فروند هواپیما و یک قطار تعیین تکلیف شدند. تا پایان سال امیدوار هستیم کلیه خودرو‌های سواری، ماشین آلات راهسازی که دراختیار سازمان قرار می‌گیرند، را تعیین تکلیف کنیم. 

اجتهادی افزود: در موضوع زیرساخت‌ها نیز اقدامات خوبی از طریق سازمان اموال تملیکی انجام شده است. این سازمان انبار‌های مناسبی نداشته است. تقریبا ۸۸ هزار متر مربع انبار خریداری کردیم. حدود ۱۹۲۰ درصد قفسه بندی انبار‌های ما نسبت به مدت‌های مشابه رشد داشته است. همچنین رشد ۳۵۰ درصدی در خرید انبار را محقق کردیم. 

وی گفت: نکته‌ای درخصوص اموال غیرمنقول باید بگویم. اولا با اقداماتی که سازمان انجام داده، در پرونده‌های کلان اقتصادی املاکی که شناسایی شده دو پرونده مهم املاک در اختیار سازمان تملیکی قرار گرفته است. یکی ۱۱۴ فقره ملک با ارزش و دیگری ۳۸ فقره ملک بود که با هماهنگی و همکاری نزدیک دستگاه قضایی شناسایی املاک انجام شده است. برخی از این املاک در مزایده‌های سراسری به فروش رسیده است. 
وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر که به توصیه وزارت اقتصاد انجام شده، همکاری نزدیک با دستگاه‌های حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی، جهت محرومیت زدایی و مسئولیت‌های اجتماعی بود که در حال انجام است. 

مدیرعامل سازمان تملیکی گفت: اینکه سازمان اموال تملیکی چقدر تعهد بودجه‌ای داشته، دولت در قانون بودجه توجهی به درآمد سازمان اموال تملیکی ندارد. عدد سازمان اموال تملیکی بسیار ناچیز است. این سازمان در این چند سال از سازمان زیانده به یک سازمان سودده و به عنوان رده نهمی شرکت‌های دولتی سودده تبدیل شده است. تعهدات آن کمتر از ۱۰ همت در قانون ۱۴۰۱ بوده که محقق شده است. سال گذشته ۴۸۰ میلیارد تومان از محل درآمد‌های سازمان اموال تملیکی برای غذای زندانیان در نظر گرفته شده بود که آن نیز به موقع انجام شد. 

اجتهادی توضیح داد: ما حتی امکان واگذاری کالا به صورت مجانی به دستگاه‌های حمایتی را نداریم. در طرح نسیم مهربانی که طرحی است با همکاری وزارت آموزش و پرورش انجام شده، مرحله اول آن نیز در آذرماه سال جاری با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد. مرحله دوم این طرح در اسفندماه با حضور وزیر آموزش و پرورش و وزیر اقتصاد برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.