بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸
تا اواسط شهریورماه؛

قیمت زعفران افزایش می یابد

قیمت زعفران افزایش می یابد
مشاور وزیر وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش بینی ما این است که در مورد گیاه زعفران قیمت زعفران تا اواسط سال (تا اواسط شهریور ماه) بسیار افزایش پیدا کند و به طور قابل ملاحظه‌ای به دلیل کمبود زعفران که وجود دارد افزایش قیمت را در این حوزه خواهیم داشت.
کد خبر : ۲۷۹۴۵۵

به گزارش بورس نیوز، حسین زینلی، مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص چشم انداز گیاهان دارویی در سال ۱۴۰۳ در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: پیش بینی ما این است که در مورد گیاه زعفران قیمت زعفران تا اواسط سال (تا اواسط شهریور ماه) بسیار افزایش پیدا کند و به طور قابل ملاحظه‌ای به دلیل کمبود زعفران که وجود دارد افزایش قیمت را در این حوزه خواهیم داشت.

زینلی افزود: این افزایش قیمت در بازار داخل و همچنین بازار‌های بین المللی رقم خواهد خورد. به نحوی که پیش بینی ما این است که قیمت زعفران تا ۳۰درصد افزایش پیدا کند و البته امیدواریم کشاورزان بتوانند از این موضوع منتفع شوند.

وی برای سال جدید نیز گفت: پیش بینی این است اگر مشکلات دیگری به وجود نیاید تولید گیاه زعفران در سال ۱۴۰۳ به طور مناسب خواهد بود و با توجه به اینکه انبار‌های زعفران هم در حال خالی شدن هستند احتمال دارد در شرایط خوب بودن تولید در ادامه قیمت زعفران مناسب‌تر شود. به عبارت ساده‌تر امیدواریم در سال جدید تولید زعفران به دلیل بارندگی‌هایی که داشتیم و تولید به طور مناسب‌تر باشد و تا ۳۰ درصد افزایش تولید را هم در سال جدید داشته باشیم.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که کاهش تولید زعفران در سالی که گذشته چه میزان بود گفت: سال قبل حدود ۵۰ درصد کاهش عملکرد داشتیم که عمدتا به دلیل سرمازدگی و خشکسالی بود. اما در پایان سال به دلیل بارندگی‌هایی که رخ داد و عدم سرمازدگی‌ها ما را امیدوار کرده تا در سال جدید افزایش ۳۰ درصدی تولید را داشته باشیم.

بر اساس این گزارش تولیدات گیاهان دارویی با ارزش افزوده بالای کشور تنها منحصر به زعفران نیست و طی سال‌های اخیر وزارت خانه روی توسعه کشت و افزایش بهره وری گیاهان دارویی دیگری از جمله گل محمدی، شیرین بیان و زیره اقداماتی انجام داده است و در این میان نیز تسهیلات ویژه‌ای به کشاورزان داده است. به این ترتیب در خصوص گیاهان دارویی دیگر نیز موفقیت‌هایی رقم خورده است به طوری که صادرات در بخش‌های دیگر نیز قابل توجه بوده است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در مورد شرایط تولید و بازار دیگر گیاهان دارویی نیز در سالی که گذشت و در سال جدید می‌گوید: در حوزه گل محمدی پیش بینی می‌کنیم مثل سال گذشته هم تولید بهتر باشد هم عملکرد، به نحوی که اگر هم حادثه غیر مترقبه‌ای رخ ندهد فکر می‌کنیم که در حوزه گیاهان دارویی یک تولید مناسب و یک بازار بدون دردسر و همچنین خوبی را داشته باشیم و صادرات گیاهان دارویی از جمله در مورد گل محمدی افزایش یابد.

زینلی همچنین در خصوص آنچه در حوزه بازار‌های صادراتی گیاهان دارویی در سال ۱۴۰۳ اندیشیده شده است گفت: ما در سال جدید عمده کار را روی ایجاد باراندازها، ساماندهی تولید و در ایجاد بازار‌های جدید و تشکیل کنفدارسیون‌ها خواهیم کرد. در حقیقت ما می‌خواهیم که کنفدراسیون‌هایی را تشکیل بدهیم که آن فدراسیون‌ها قیمت گیاهان دارویی را بر اساس استاندارد‌هایی که طراحی خواهیم کرد اجرایی کنند؛ به این معنا که قرار است این فدراسیون‌ها با بازار‌های جهانی صحبت کنند و تک تک کشاورزان یا صادر کننده‌ها قیمت گذاری نکنند امیدواریم این کار را در سال جدید بتوانیم آغاز کنیم.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: نکته دیگری که در نظر داریم این است که قرار است ظرفیت پالایشگاه‌های گیاهان دارویی را امسال بالاتر ببریم و حمایت کنیم که این پالایشگاه‌های با ظرفیت بالاتری کار کنند و آن‌ها هم بتوانند ارز آوری خوبی را برای کشور داشته باشند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر