بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
ارزآوری سالانه ۳۰۰ میلیون دلاری در سیستان بلوچستان
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: ارزآوری سالانه ۳۰۰ میلیون دلاری در سیستان بلوچستان
کد خبر : ۲۸۰۳۱۸

به گزارش بورس نیوز، اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)  از امضاء قرارداد و آغاز عملیات اجرایی احداث کارخانه ۱۳۰ هزار تنی کنسانتره مس جانجا خبر داد و توضیحاتی در خصوص این پروژه عظیم صنعتی در استان سیستان و بلوچستان ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی "ومعادن"سعدمحمدی بیان کرد: بیش از ۷۸ هزار متر عملیات حفاری عمقی در محدوده جانجا برای شناسایی پتانسیل‌های معدنی این منطقه صورت گرفته و با حضور متخصصان معدنی، حدود ۴۰ هزار نقطه به صورت مغناطیس‌سنجی برای تکمیل عملیات اکتشافی و شناسایی مدل بلوکی سه بعدی ذخایر انجام شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه طراحی بلوکی و طراحی معدن انجام شده و در حال حاضر حدود ۳۰۰ نفر در معدن مشغول به کار هستند. پس از بهره‌برداری از کارخانه‌ها، اشتغال مستقیم در معدن و کارخانه‌ها بیش از ۲ هزار نفر خواهد بود.

مدیرعامل "ومعادن" با اشاره به تکمیل ماشین‌آلات مورد نیاز جهت انجام پروژه، تاکید کرد: ۱۵ دستگاه ماشین‌آلات نو و به‌روز خریداری شده که این هفته ۶ دستگاه آن وارد معدن شده و در هفته آینده نیز ۹ دستگاه دیگر وارد معدن خواهد شد.

سعدمحمدی اظهار داشت: میزان سرمایه‌گذاری این طرح ۴۰۰ میلیون یورو است. طی پنج سال آینده ۷۵ میلیون تن عملیات معدنکاری در این محدوده صورت خواهد گرفت که ۱۶ میلیون تن آن ماده معدنی و مابقی آن باطله است.

وی بیان کرد: برای اولین بار در کشور کارخانه‌ای با این وسعت و برای تغلیظ خاک معدن سولفیدی با عیار ۰.۲۶ درصد به عیار ۲۶ درصد طراحی شده و اجرا می‌شود؛ سایر معادن بزرگ مس کشور عیاری حدود ۰.۶ درصد دارند. همچنین به دلیل وجود خاک اکسیدی در این معدن، احداث کارخانه لیچینگ برای تولید سالانه ۳ هزار تن کاتد مس نیز در برنامه ما قرار دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ادامه داد: با توجه به اینکه مس قابلیت صادرات دارد، حدوداً ۳۰۰ میلیون دلار درآمد سالانه برای این مجتمع عظیم صنعتی پیش‌بینی شده که می‌تواند توسعه‌های بعدی را نیز در این منطقه رقم بزند.

سعدمحمدی تاکید کرد: خوشبختانه کاتد مس تولیدی ایران در بازار‌های جهانی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است؛ صادرات در این صنعت هم به صورت کنسانتره و هم به صورت کاتد امکان‌پذیر است. کیفیت بالای مس ایران از این نظر قابل‌توجه است که به دلیل خلوص و تیپولوژی محصول نهایی، احتمال پارگی آن دربرابر کشش بسیار پایین است؛ به همین دلیل در دنیا برای صنایع مفتول، کابل‌سازی و نانو مصرف زیادی دارد.

مدیرعامل «ومعادن» در پایان مطرح کرد: در دنیا تقاضای مس سالانه حدود ۳.۵ درصد رشد دارد. با توجه به اینکه طی ۳۰ سال آینده برق بیشترین سهم از سبد تامین انرژی (حدود ۵۱ درصد) و نفت و زغال سنگ سهم کمتری خواهند داشت، این موضوع خود بیانگر تقاضای بالای مس در سال‌های آینده است. همچنین صنایع خودروسازی نیز برای تولید خودرو برقی به مقدار زیادی مس نیاز دارند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر