بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۲
مدیرعامل شرکت پتروامید آسیا:

میدان نفتی دارخوین به قرارداد می‌رسد

میدان نفتی دارخوین به قرارداد می‌رسد
مدیرعامل شرکت پتروامید آسیا گفت: امیدوارم امسال کلنگ عملیاتی توسعه میدان نفتی دارخوین را به عنوان اولین اقدام جدی روی توسعه میادین نفتی داشته باشیم.
کد خبر : ۲۸۰۶۷۹
نویسنده :
مینا علیزاده

رضا چراغی کوتیانی، مدیرعامل شرکت پتروامید آسیا در گفتگو با بورس نیوز، اظهار کرد: قطعا صنعت پتروشیمی این کشش را دارد، اما باید به سمت زنجیره پایین دست در حوزه بالادست پتروشیمی حرکت کنیم. شاید در حال حاضر محدودیت سرمایه گذاری در کشور وجود داشته باشد، اما در حوزه پایین دست هنوز جا داریم. به خصوص با سرمایه گذاری‌هایی که در حوزه بالادست انجام شده جا دارد که در حوزه پایین دست ورود جدی داشته باشیم.

وی افزود: به نظر می‌رسد در حوزه بالادست از نظر سرمایه گذاری یا تولید نفت در کشور مشکل چندانی نداشته باشیم. اما از نظر خروج نفت ممکن است کشور مشکلاتی داشته باشد. البته فکر می‌کنم با تدابیری که در کشور اندیشیده شده، این مشکل رفع شده است. 

چراغی کوتیانی در این باره ادامه داد: در حوزه پایین دست اکثر خوراکی که در کشور استفاده می‌شود، متان یا گاز طبیعی است. با توجه به مصرف کشور ناترازی گاز را داریم. از این جهت لازم است که حتما توسعه میادین گازی را در اولویت سرمایه گذاری بخش نفت، گاز و پتروشیمی خود داشته باشیم. 

مدیرعامل پتروامید آسیا بیان کرد: در نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از تفاهمنامه توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین رونمایی کردیم. مشارکت سرمایه گذاری امید ۳۵ درصد، انرژی گستر سینا ۴۰ درصد، گروه پترو پارس ۱۵ درصد و گروه تاسیسات دریایی ۱۰ درصد که با وزارت نفت انجام شده است. اقدامات قراردادی آن با حجم سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد یورو در حال انجام است. در واقع ورود جدی گروه سرمایه گذاری امید و پتروامید آسیا به عنوان بازوی نفت و گاز پتروشیمی در حوزه بالادستی است.

وی توضیح داد: قرار است این میدان برای تولید ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز توسعه یابد. این اقدام می‌تواند یکی از قویترین کنسرسیوم‌ها در کشور باشد.

چراغی کوتیانی بیان کرد: از نظر سیاستگذاری که گروه سرمایه گذاری امید برای شرکت‌های زیرمجموعه تعریف کرده قرار است تنوع محصولی را در پورتفوی امید داشته باشیم. به همین دلیل سرمایه گذاری امید به سمت توسعه میادین و فعالیت روی حوزه‌های پایین دستی ورود کرده است. امیدوارم امسال کلنگ عملیاتی توسعه میدان نفتی دارخوین را به عنوان اولین اقدام جدی روی توسعه میادین نفتی داشته باشیم.

مدیرعامل پتروامید آسیا ادامه داد: از طرف دیگر، چون ما مالک دکل حفاری هستیم و اولین شرکتی هستیم که روی فاز سوم میدان نفتی دارخوین در سال ۹۰-۹۱ کار کردیم، می‌توانیم اقدامات خوبی روی این میدان در آینده نزدیک داشته باشیم. این یک دریچه جدید برای هلدینگ معدنی سرمایه گذاری امید است که توانسته ریل گذاری جدیدی روی نفت، گاز و پتروشیمی داشته باشد.

وی درخصوص تفاهمنامه‌ها بیان کرد: این تفاهمنامه‌ها به سادگی منعقد نمی‌شود. عملا یکی، دوسال مشغول مذاکرات با وزارت نفت هستیم و جلسات گسترده‌ای برگزار شد که منجر به امضای این تفاهمنامه‌ها شده است. معمولا روال به این شکل است که این تفاهمنامه‌ها اول امضا می‌شوند و بعد به سمت قرارداد حرکت می‌کنند.

چراغی کوتیانی خاطرنشان کرد: میدان نفتی دارخوین با توجه به کنسرسیوم بسیار قوی که دارد قطعا به مرز قرارداد می‌رسد. این می‌تواند اتفاق خوبی باشد. قرارداد‌ها براساس قرارداد‌های نفتی جدید باشد. زیرا شرکت‌ها و هلدینگ‌هایی که در این کنسرسیوم هستند ظرفیت‌های بالایی دارند و می‌توانند از این ظرفیت‌ها در توسعه میدان استفاده کنند. تاکیدات رهبر معظم انقلاب است که از شرکت‌های داخلی خصوصی استفاده کنیم. گروه سرمایه گذاری امید و پترو امید آسیا یکی از شرکت‌ها و هلدینگ‌های قوی بازار سرمایه هستند که می‌توانند در این قرارداد موفق عمل کنند.

مدیرعامل پتروامید آسیا گفت: امیدوارم فرایند انعقاد قرارداد هر چه سریع‌تر صورت بگیرد. زیرا ۴ شرکتی که در این کنسرسیوم در میدان نفتی دارخوین حضور دارند، انگیزه و توان کافی برای توسعه میدان را دارند. شرایط کاملا مهیاست. این یک اتفاق مهم برای گروه سرمایه گذاری امید است. اگر در انعقاد قرارداد سریع‌تر رخ دهد، فاز عملیاتی در کمتر از ۳، ۴ ماه آینده انجام می‌شود. این نکته مهم است که گروه سرمایه گذاری امید تنها گروهی است که در توسعه میدان نفتی دارخوین فعالیت داشته و چند ۱۰ میلیون دلار در این میدان هزینه کرده و برای توسعه میدان آماده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.