بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
شرکت نفت ستاره خلیج فارس؛ بزرگترین دارایی
مدیرعامل تاپیکو گفت: ورود نفت ستاره خلیج فارس به بازار سرمایه اتفاق خوبی برای بازار سرمایه و نیز سهامداران تاپیکو است.
کد خبر : ۲۸۰۷۲۲
نویسنده :
مینا علیزاده

بابک افقهی، مدیرعامل تاپیکو در گفتگو با بورس نیوز، درباره این مجموعه اظهار کرد: در مجموعه تاپیکو به عنوان یک ناشر و نهاد مالی یکی از وظایفی که بر عهده داریم این است که همه برنامه ریزی‌های ما معطوف به افزایش منافع سهامداران باشد. این مساله نیز با سه راهبرد اساسی اصلاح پورتفوی تاپیکو، ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه و افزایش میزان سهامداری و خلق ارزش در زنجیره ارزش صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است.

وی افزود: دارایی بزرگی در "تاپیکو" با عنوان شرکت نفت ستاره خلیج فارس داریم که بزرگترین شرکت ایران و بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است. این شرکت ارزش بالایی دارد، اما هنوز بورسی نشده است.

افقهی ادامه داد: در حال حاضر اولین اقدام ما رفع موانع بورسی شدن شرکت نفت ستاره خلیج فارس است. این نوید را به سهامداران می‌دهیم که تسهیلات ارزی به یک تسهیلات ارزی شفاف قابل پرداخت با نرخ منصفانه‌ای برای نفت ستاره خلیج فارس خواهد شد و گره ۱۵ ساله جلوگیری از ورود این شرکت به بازار سرمایه باز می‌شود.

مدیرعامل تاپیکو در این باره بیان کرد: امیدواریم توافقنامه‌ای که به امضا رسید، پس از تایید هیات عامل بانک مرکزی به مرحله اجرا در آید. همچنین عزم وزارت اقتصاد برای ورود این شرکت به بازار سرمایه جدی است. ما نیز دنبال این هستیم که مدارک و مستندات را به سازمان بورس ارائه دهیم تا فرایند ارزیابی ارزش سهام آن آغاز شود. 

وی خاطرنشان کرد: ورود نفت ستاره خلیج فارس به بازار سرمایه اتفاق خوبی برای بازار سرمایه و نیز سهامداران تاپیکو است. امیدواریم مقدمات ما به مرحله اجرا برسد.

افقهی با اشاره به شرکت‌های دیگر توضیح داد: مجموعه دیگری از شرکت‌ها هستند که در مقیاس کوچکتر وارد بازار سرمایه می‌شوند. اقدامات اولیه برای ورود شرکت نخ تایر صبا انجام و در تالار اصلی بورس پذیرش شد. تلاش می‌کنیم مجموعه دارایی‌های ذیل نماد "تاپیکو" به جهت شفافیت و حاکمیت قوانین بازار سرمایه و افزایش سلامت مالی راهی بازار سرمایه شوند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین ادامه داد: گام بعدی، اصلاح پورتفوی تاپیکو بود که تلاش می‌کنیم سهام‌هایی که در زنجیره ارزش نفت، گاز و پتروشیمی نیستند را به هلدینگ‌های تخصصی دیگر واگذار کنیم و منافع حاصل از آن سرمایه گذاری وارد حوزه نفت و گاز شود.

وی افزود: اقدام دیگر، ورود تاپیکو به حوزه بالادستی است. در میادین گازی و نفتی اتفاقات خوبی رقم خورده است. توافقنامه‌های خوبی امضا شده که در روز‌های آتی نهایی می‌شود. شراکت نامه‌هایی نیز در دست اجراست.

افقهی بیان کرد: ورود ما به حوزه بالادستی دو بعد مثبت دارد. یکی اینکه بابت وصول بدهی‌های دولت که به سازمان تامین اجتماعی دارد، زمینه خوبی ایجاد می‌شود تا از محل درآمد حاصل از استخراج نفت و گاز طلب خود را وصول کنیم. دیگری، در بخش حوزه بالادستی گاز چالش‌های ناترازی که واحد‌های پتروشیمی را دچار خدشه می‌کند، در سال‌های آتی از حیث حاشیه امن برای برقراری سوخت و خوراک پایدار شوند که این موضوع می‌تواند برای سهامداران تاپیکو و شرکت‌های تابعه اتفاق خوبی رقم بزند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
همه برنامه ریزی‌ها باید معطوف به افزایش منافع سهامداران باشد
بابک افقهی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)

همه برنامه ریزی‌ها باید معطوف به افزایش منافع سهامداران باشد

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.