بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

رشد بازار سرمایه در گرو تیم آتی ریاست جمهوری

رشد بازار سرمایه در گرو تیم آتی ریاست جمهوری
اگر تیمی روی کار بیاید که سیاست اقتصادی آن کاهش نرخ بهره باشد و درخصوص سیاست‌های خارجی تعامل را انتخاب کند، بازار سرمایه می‌تواند رشد‌های قابل توجهی را تجربه کند.
کد خبر : ۲۸۱۱۳۵
نویسنده :
امیرحسین کریمی

بورس نیوز:

پیام الیاس‌کردی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز بیان کرد: اگر دلیل اصلی عدم جذابیت بازار سرمایه و معاملات را جستجو کنیم به اوراق اخزا خواهیم رسید. بازار سرمایه با توجه به اوراق اخزای حدود ۳۸ درصدی شرایط جذابی را تجربه نکرده است.

وی افزود: لازم به ذکر است در حال حاضر اوراق اخزا در سقف خود قرار دارد و در آینده فرصتی برای کاهش آن وجود داشته و این اتفاق امکان‌پذیر خواهد بود که بر بازار سرمایه اثری مستقیم می‌گذارد و آن را تقویت خواهد کرد؛ البته این اتفاق به‌صورت ناگهانی نخواهد افتاد و باید شاهد یک روند باشیم. برای مثال احتمال کاهشی شدن در روند افزایشی نرخ اخزا وجود دارد.

آسیب جدی بر بازار سرمایه با تاخیر در افزایش نرخ دلار نیما

الیاس‌کردی مطرح کرد: بازار سرمایه در کف قیمتی قرار داشته و خود را با روند قیمت دلار هماهنگ می‌سازد؛ درصورتی که قیمت دلار کاهشی‌تر شود همچنان بازار سرمایه جذاب نخواهد بود، اما اگر قیمت دلار برای کوتاه مدت مناسب باشد، به نظر می‌رسد بازار سرمایه به جذابیت برسد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر باید این مسئله را در نظر داشته باشیم که نرخ دلار بازار آزاد اختلاف قابل توجهی با نرخ دلار نیما دارد؛ سیاستگذار تلاش می‌کرد قیمت دلار نیما را به صورت تدریجی افزایش دهد و تا حدودی نیز موفق بود، اما دست نگه داشت و متوقف شد و از این رو به بازار سرمایه آسیبی جدی وارد شد که درباره این مسئله باید چاره‌اندیشی شود.

تصمیمات دولتی بر ضد تولید

وی با اشاره به اینکه قیمت دلار نیما در میان مدت می‌تواند افزایشی شود و به کمک بازار سرمایه بیاید، گفت: دلیل اینکه بازار نمی‌تواند از رکود خارج شود، این است که نرخ بهره (که یکی از عوامل محرک آن است) همچنان بالا است، فاصله دلار نیما چشمگیر است، تعداد تصمیمات دولتی بسیار است و این تصمیمات بر ضد تولید هستند که باعث کاهش حاشیه سود شده و نکته مهم‌تر وجود تنش‌های سیاسی است. لازم به ذکر است حادثه‌ای که برای ریاست جمهوری اتفاق افتاد، بر بازار سرمایه تاثیرگذار بود.

الیاس‌کردی اشاره کرد: سیاست کاهش نرخ بهره و تغییر رویکرد با محوریت سیاست خارجی، می‌تواند به بازار سرمایه در مقطع فعلی یاری برساند و در شرایط بازار سرمایه تغییر ایجاد کند. باتوجه به این موضوع که بازار سرمایه بازده مناسبی نسبت به بازار‌های موازی نداشته، بازار در سال جاری می‌تواند نسبت به بازار‌های موازی خودی نشان بدهد. 

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: باید در نظر داشته باشیم که متاسفانه تورم تمام بازار‌ها را پشت سر گذاشته است؛ البته که هشتم تیرماه زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بوده و در نهایت طی ماه‌های آتی رئیس‌جمهور جدید سرکار خواهد آمد. اینکه بدانیم چه سیاست‌های جدیدی را اتخاذ خواهد کرد و تیم اقتصادی شامل چه کسانی است، در چگونگی شرایط دوره آتی بسیار مهم خواهد بود.

رشد بازارسرمایه و تورم، وابسته به تیم اقتصادی و سیاست خارجه کاندید‌های ریاست جمهوری آینده 

الیاس‌کردی اظهار داشت: باید بسنجیم که ریاست جمهوری چه کاندید‌هایی خواهد داشت و حتی در مناظرات تلویزیونی و مرحله تایید صلاحیت نامزد‌هایی که درباره سیاست خارجه یا تیم اقتصادی تفکراتی دارند، چه اتفاقاتی خواهند افتاد؛ پس از آن می‌توانیم با دیدی بازتر ارزیابی کنیم که کدام بازار می‌تواند برنده باشد.

وی ادامه داد: درصورت معرفی آقای مخبر یا هر فرد دیگری که تیم اقتصادی و تفکرات آن درخصوص سیاست خارجه، در راستای تفکرات دولت آقای رئیسی باشد، به‌نظر می‌رسد تورم بتواند از سایر بازار‌ها جلو بزند؛ اما اگر تیمی روی کار بیاید که سیاست اقتصادی آن کاهش نرخ بهره باشد و درخصوص سیاست‌های خارجی تعامل را انتخاب کند، بازار سرمایه می‌تواند رشد‌های قابل توجهی را تجربه کند و سود دلاری را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد. 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بانک مرکزی؛ بزرگترین بازیگر ارز
ضرباهنگ رشد قیمت دلار نیما بالاتر خواهد رفت

بانک مرکزی؛ بزرگترین بازیگر ارز

خبر تنش‌ها از گزارش‌های فصلی بزرگ‌تر بود
عدم تقارن اطلاعاتی، دلیل آزار افکار عمومی؛

خبر تنش‌ها از گزارش‌های فصلی بزرگ‌تر بود

کدام گروه‌ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
فعالان بازار سرمایه برای هفته جاری پیش‌بینی کردند:

کدام گروه‌ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟ ۲۹ مهر ۱۴۰۲

واکنش‌های شدید بازار به تنش‌ها و قیمت دلار
اخبار گزارش‌های فصلی شرکت‌ها، مابین تنش‌های فرامنطقه‌ای از بین می‌رود؛

واکنش‌های شدید بازار به تنش‌ها و قیمت دلار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
کیا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۷
خدا آمرزی هم قبل از انتخاب یازار سرمایه اولویت اش بود ولی بعدا چه شد سهامداران نابود شدن نمونه ریزش 126 هزار واحدی شاخص -100000واحدی شاخص-90000واحدی شاخص وووووو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
جناب کارشناس بالا رفتن دلار نیما یعنی بالا رفتن دلار بازار آزاد و تورم فزاینده پس مدام بر این طبل نکوبید