بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تأکید کرد؛

خسارت جبران‌ناپذیر مهاجرت نیروی کار ماهر

خسارت جبران‌ناپذیر مهاجرت نیروی کار ماهر
به اذعان کارشناسان اقتصادی، در برخی از حوزه‌های اقتصاد، مهاجرت نیروهای ماهر و فنی خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر پیکره اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.
کد خبر : ۲۸۱۲۲۱

به گزارش بورس‌نیوز، به نقل از روزنامه آسیا، موضوع مهاجرت اصناف و متخصصین در رشته‌های گوناگون، مسئله تازه‌ای نیست و مشکلات اقتصادی و دشواری‌های زندگی و معیشت عمومی، عامل اصلی آن است، با این‌همه به اذعان کارشناسان اقتصادی، در برخی از حوزه‌های اقتصاد، مهاجرت نیرو‌های ماهر و فنی خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر پیکره اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.
در همین زمینه، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با اشاره به خسارت غیرقابل جبران مهاجرت نیروی کار نفتی گفت: «یک کارگر فنی و نیروی ماهر در کشور حداقل تا سن ۲۵ سالگی تحصیل و ۵ تا ۱۰ سال هم حرفه‌ای‌گری کرده و تجربه‌اندوزی می‌کند تا نیروی ماهر باشد یعنی به ازای فرار مغز و نیروی ماهر ۳۵ سال عمر را از دست می‌دهیم.»

آرش نجفی در گفتگو با ایلنا، درباره افزایش مهاجرت نیروی کار صنعت نفت اظهار داشت: «وقتی همه هزینه‌ها و پارامتر‌ها بر اساس نوسانات دلار محاسبه می‌شود از کسی که بر اساس ریال و عدد ناچیزی درآمد دارد؛ نمی‌توان انتظار داشت که در برابر وسوسه حقوق بالا در کشور‌های دیگر مهاجرت نکند.

مدیر درجه یک ماهانه حدود ۱۷۰۰ دلار حقوق دریافت می‌کند، اما همین مدیر ارشد در معمولی‌ترین شرکت‌های دنیا ۵ هزار دلار حقوق دریافت می‌کند، وقتی معیشت و ارزاق را مقایسه می‌کنیم با شهری مثل دبی یکی است یعنی هزینه‌های دو کشور یکسان و درآمد‌ها بسیار متفاوت و یک ‍‌چهارم امارات است و همین باعث می‌شود از پرستار تا تکنسین فنی و متخصص به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و همسایه جذب شوند.»

وی گفت: اگر اقدام جدی نشود ممکن است در حوزه نیروی انسانی نفت با مشکل جدی مواجه شویم، متاسفانه بسادگی نیرو‌های ماهر و متخصص را از دست می‌دهیم. تمام تجارب و سعی و خطا در داخل کشور ما انجام می‌شود تمام دستاورد‌ها و ماحصل در دیگر کشور‌ها ارائه می‌شود و این بزرگترین باخت اقتصادی یک کشور است.

عدم شایسته‌سالاری نیز باعث شده طی سال‌ها از نیروی غیرمتخصص و نیمه متخصص استفاده کنیم و همین موضوع هزینه‌های کشور را بالا برده و منجر به از بین رفتن ثروت ملی می‌شود و کشور را با خسران مواجه می‌کند.»

اشتراک گذاری :
ارسال نظر