بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز بیان کرد؛

ضرورت نظارت بر گسترش دلالی و سفته‌بازی در حوزه فولاد

ضرورت نظارت بر گسترش دلالی و سفته‌بازی در حوزه فولاد
در دوره‌هایی که اختلاف ارزی قابل توجه‌ای میان دلار آزاد که مبنای بازار آزاد فولاد است و دلار نیما که مبنای ارزی عرضه کالا‌ها در بورس کالا و رینگ‌های فلزی است رخ می‌دهد، شاهد گسترش دلالی و سفته‌بازی در محصولات این حوزه هستیم. 
کد خبر : ۲۸۱۲۲۳
نویسنده :
امیرحسین کریمی

ندا کریمی کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با بورس‌نیوز درخصوص شرایط حوزه فولاد در کشور، بیان کرد: بر اساس بررسی سرانه تولید و مصرف فولاد و همچنین آمار تولید محصولات نورد فولاد از جمله ورق در ایران، کشور نه تنها کمبودی در این حوزه ندارد بلکه با مازاد عرضه نیز روبه‌رو است.
وی افزود: همچنین ایران در این حوزه یکی از صادرکنندگان منطقه شناخته می‌شود. فولاد مبارکه نیز به عنوان یکی از شرکت‌های اصلی تولید ورق همواره ضمن حفظ و افزایش تولید، توانسته است نیاز‌های مختلف صنایع را تأمین نماید.

کریمی اشاره کرد: در دوره‌هایی که اختلاف ارزی قابل توجه‌ای میان دلار آزاد که مبنای بازار آزاد فولاد است و دلار نیما که مبنای ارزی عرضه کالا‌ها در بورس کالا و رینگ‌های فلزی است رخ می‌دهد، شاهد گسترش دلالی و سفته‌بازی در محصولات این حوزه هستیم. 

وی با بیان اینکه: محصولاتی که قابلیت مصرف در صنایع و صادرات را دارند در اولویت دلالان و مورد توجه بیشتر آنان قرار می‌گیرند، عنوان کرد: در این شرایط انگیزه‌های احتکار نیز رشد خواهد یافت و بخشی از خریداران که انگیزه‌های سفته‌بازی دارند، به ایجاد فشار بر تولیدکنندگان متمایل خواهند شد تا در جهت کسب سود بیشتر نسبت به عرضه بیشتر و قیمت پایین‌تر اقدام نمایند.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر آمار رشد اقتصادی و تولیدات صنعتی در محصولات پرمصرف که از ورق استفاده می‌کنند، بررسی شود، شاهد عدم افزایش تقاضا خواهیم بود؛ در نتیجه عرضه‌های فعلی می‌تواند کفاف صنایع را داشته باشد و حتی مازاد کافی نیز وجود دارد.
کریمی در پایان خاطرنشان کرد: تقاضا ایجاد شده با انگیزه‌های غیر تولیدی، احتکار، سرمایه گذاری و سفته بازی است که بایستی با مدیریت از سمت تقاضا راهبری و کنترل شود.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
اخبار مرتبط
فردا؛ گردهمایی
شرکت جهان فولاد سیرجان اعلام کرد؛

فردا؛ گردهمایی "فجهان" در مجمع

خط‌شكنی رمز نجات كشور از همه بحران‌هاست
مدیرعامل شرکت فولادمبارکه در اختتامیه جشنواره ملی رسانه‌ای امید:

خط‌شكنی رمز نجات كشور از همه بحران‌هاست

ركورد حمل انواع محصولات فولاد مباركه به مقصد مشتریان ارتقا یافت
مدیر برنامه‌ریزی فروش و حمل محصولات فولاد مبارکه خبر داد:

ركورد حمل انواع محصولات فولاد مباركه به مقصد مشتریان ارتقا یافت

ارسال نظر