بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵
مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلا خبر داد:

افتتاح بخش ارز خدماتی در مرکز مبادله

افتتاح بخش ارز خدماتی در مرکز مبادله
مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلا گفت: در حال حاضر بازار ارز شامل چند بخش می‌شود که یک بخش آن مربوط به ارز خدماتی است که شامل ارز مربوط به درمان، ارز دانشجویی، ارز شرکت‌های هواپیمایی، ارز حجاج و یک لیست بلند بالا از انواع اقلام مورد نیاز که به آن‌ها در بخش خدماتی نیازاست، می شود.
کد خبر : ۲۸۱۳۳۰
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، علی سعیدی، مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلا اظهار کرد: در بانک مرکزی سه هدف گذاری تورمی، پولی و ارزی در دستور کار است که هدف گذاری ارزی برای مرکز مبادله پیش بینی شده که در ساحت سیاست گذاری بانک مرکزی این اقدام را انجام می‌دهد و از حیث اینکه ابزار‌ها به چه طریقی و به چه ترتیبی اعمال و عملیاتی شوند طبعا بر عهده مرکز مبادله است.

وی با اشاره به نوع لنگر انتظارات تورمی در کشور‌های دیگر گفت: بر خلاف اکثر کشور‌ها که نرخ بهره لنگر انتظارات تورمی است، در کشور ما نرخ ارز به لنگر اسمی انتظارات تورمی تبدیل شده است که طبیعتا برنامه‌های بانک مرکزی نیز در این راستا شکل می‌گیرد.

مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلا گفت: جهش نرخ ارز از طریق سه عامل افزایش هزینه‌های نهاد‌های تولیدی برای تولیدکنندگان، تشدید کسری بودجه و افزایش انتظارات تورمی، منجر به رشد نقدینگی و افزایش تورم می‌شود و بر این اساس شرکت‌های تولیدی برای اینکه بتوانند سطح تولید قبلی خود را حفظ کنند به سرمایه در گردش بیشتری نیاز دارند و اگر نتوانند سرمایه در گردش مورد نیاز خود را تامین کنند به کاهش حجم تولید منجر می‌شود که در نهایت وضعیت رکود در بازار را تجربه می‌کنیم.

سعیدی خاطرنشان کرد: کسری بودجه دولت نیز می‌تواند از طریق جهش نرخ ارز تشدید شود و از آنجایی که دولت خود هزینه‌های بسیار بالایی دارد با جهش نرخ ارز کسری بودجه تشدید می‌شود که می‌تواند بیشترین اثرات را برای دولت به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به سیاست تثبیت بانک مرکزی گفت: محور‌های سیاست تثبیت که از سوی بانک مرکزی ابلاغ و در حال پیگیری است، ثبات بخشی و پیش بینی پذیر نمودن بازار، کنترل نقدینگی و تقویت سیستم و نظام تنظیم‌گری است. باید اشاره داشت که به هر میزان که ثبات بیشتر باشد ارز و بازار در وضعیت پیش بینی پذیری مطلوب‌تری قرار می‌گیرد که می‌تواند باعث کاهش ریسک‌ها در بازار شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازار ارز شامل چند بخش می‌شود که یک بخش آن مربوط به ارز خدماتی است که شامل ارز مربوط به درمان، ارز دانشجویی، ارز شرکت‌های هواپیمایی، ارز حجاج و یک لیست بلند بالا از انواع اقلام مورد نیاز که به آن‌ها در بخش خدماتی نیاز است را شامل می‌شود و به هر میزان که بتوانیم به این نیاز‌ها را بیشتر و بهتر پاسخگو باشیم عملا میزان مراجعه به بازار غیر رسمی کمتر و در نهایت بازار غیر رسمی کوچکتر و بی‌اثرتر می‌شود. به عبارتی، بازار غیر رسمی از طریق عرضه و تقاضای غیر رسمی شکل می‌گیرد و به هر میزان که بتوانیم این نیاز‌ها و مراجعات را در بازار رسمی بیشتر تامین کنیم، ازار غیر رسمی نیز کوچکتر می‌شود.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.