بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶
پیش‌بینی افزایش قیمت مس به دلیل کمبود عرضه و تقاضای قوی!
بازار از سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ تاکنون با کمبود مواجه بوده است، عمدتاً به دلیل تعطیلی معادن Cobre Panama و کاهش پیش‌بینی تولید توسط تولیدکنندگان مختلف.
کد خبر : ۲۸۱۳۶۲
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس نیوز به نقل از اینوستینگ؛ شرکت UBS پیش‌بینی‌خود را در خصوص قیمت مس رامنتشر کرد و نگرانی‌های مستمر در مورد عرضه و تقاضای قوی را به‌عنوان عوامل کلیدی تاثیرگذار بر آن دانست.

این شرکت اشاره کرد که کاهش اخیر قیمت مس پس از یک افزایش قابل توجه، تحت تأثیر فشار فروش در بازار آتی مس در ایالات متحده و کمبود عرضه در کنسانتره مس بود.

تفاوت قیمت‌ها بین بورس کالای نیویورک (COMEX) و بورس فلزات لندن (LME) به‌عنوان عامل حمایتی برای قیمت‌های LME در میان تثبیت بازار دیده می‌شود.

بازار از سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ تاکنون با کمبود مواجه بوده است، عمدتاً به دلیل تعطیلی معادن Cobre Panama و کاهش پیش‌بینی تولید توسط تولیدکنندگان مختلف.

علاوه بر این، احتمالاً کارخانه‌های ذوب مس چین برنامه‌های نگهداری خود را جلو خواهند انداخت که می‌تواند تولید مس پالایش‌شده در کوتاه‌مدت را بیشتر محدود کند. UBS پیش‌بینی خود برای افزایش عرضه مس پالایش‌شده در سال جاری را به ۲.۱ درصد کاهش داده است، که پیش‌تر ۳.۵ درصد بود، و انتظار دارد که این افزایش در سال ۲۰۲۵ به ۳.۳ درصد برسد.

تقاضا برای مس در چین همچنان قوی باقی مانده است و از تلاش‌های این کشور برای انتقال انرژی حمایت می‌شود. انتظار می‌رود که اقدامات محرک اقتصادی رشد تقاضای مس را حفظ کند و بهبودی‌های احتمالی در بخش تولید اروپا و ایالات متحده نیز به تقاضا کمک کند.

UBS پیش‌بینی می‌کند که مصرف جهانی مس در سال جاری ۳ درصد افزایش یابد که کمی کمتر از پیش‌بینی قبلی ۳.۳ درصد است و رشد مصرف در سال ۲۰۲۵ به ۳.۳ درصد برسد.

بر اساس محاسبات جدید عرضه و تقاضا، UBS پیش‌بینی می‌کند که کسری مس در سال ۲۰۲۴ به ۳۹۰ هزار تن برسد، که افزایش قابل توجهی نسبت به برآورد قبلی کسری ۷۳ هزار تنی است.

پیش‌بینی کسری برای سال ۲۰۲۵ نیز ۳۹۱ هزار تن است. با توجه به این تعادل‌های جدید عرضه و تقاضا، UBS پیش‌بینی قیمت مس را به میزان ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در هر تن متریک برای دوره‌های مختلف پیش‌بینی افزایش داده است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر