بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹
نفت نزدیک به پایین‌ترین سطح چهار ماهه پس از طرح تأمین اوپک پلاس و افزایش ذخایر آمریکا
معاملات آتی نفت خام برنت با افزایش یک سنت به ۷۷.۵۳ دلار در هر بشکه در ساعت ۰۶۳۸ به وقت گرینویچ رسید، در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش دو سنت به ۷۳.۲۳ دلار در هر بشکه رسید.
کد خبر : ۲۸۱۵۶۰
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از اینوستینگ؛ قیمت نفت روز چهارشنبه در آسیا نزدیک به پایین‌ترین سطح چهار ماهه خود ماند، زیرا بازار‌ها تصمیم اوپک+ برای افزایش عرضه در اواخر سال جاری و افزایش ذخایر نفت خام و محصولات پالایش شده آمریکا را بررسی کردند.

معاملات آتی نفت خام برنت با افزایش یک سنت به ۷۷.۵۳ دلار در هر بشکه در ساعت ۰۶۳۸ به وقت گرینویچ رسید، در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش دو سنت به ۷۳.۲۳ دلار در هر بشکه رسید.

هر دو قرارداد روز سه‌شنبه نزدیک به یک دلار سقوط کردند و به پایین‌ترین سطح تسویه از اوایل فوریه رسیدند و حدود ۳ دلار در هر بشکه روز دوشنبه کاهش یافتند.

این افت پس از خبر‌هایی از سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش درباره طرح‌هایی برای افزایش عرضه از اکتبر علی‌رغم نشانه‌های اخیر از ضعف در رشد تقاضا رخ داد.

هلما کروفت، رئیس تحقیقات کالای RBC Capital، در یادداشتی به بازار گفت: «برنت تحت فشار باقی می‌ماند، زیرا بخشی از بازار همچنان زمانبندی کاهش‌های داوطلبانه اوپک را به عنوان تعهدی الزام‌آور برای افزایش ۵۰۰ هزار بشکه در روز در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۴، بدون توجه به چشم‌انداز اساسی نفت یا احساسات در پایان تابستان، می‌بیند.»

با این حال، وزیر انرژی عربستان سعودی، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، گفته است که اوپک+ در صورتی که تقاضا به اندازه کافی قوی نباشد تا این بشکه‌ها را جذب کند، روند بازگرداندن کاهش‌ها را متوقف یا معکوس خواهد کرد.

کروفت خاطرنشان کرد: «قصد همیشه این بوده است که بشکه‌ها به آرامی به بازار بازگردند و نه اینکه بازار با افزایش شدید عرضه دچار آشفتگی شود.»

تحلیلگران ING به رهبری وارن پترسون گفتند که انتظار می‌رود عرضه نفت خام در سه‌ماهه سوم تنگ‌تر شود و برنامه‌های اوپک+ برای کاهش عرضه فقط از اکتبر آغاز خواهد شد.

آن‌ها در یادداشتی به بازار افزودند: «بنابراین، ما معتقدیم که حجم فروش در قسمت ابتدایی منحنی آینده‌نگری بیش از حد بوده است.»

در آمریکا، ذخایر نفت خام، بنزین و تقطیرات هفته گذشته افزایش یافت، به گفته منابعی که به ارقام مؤسسه نفت آمریکا استناد کردند. 

طبق ارقام API، ذخایر نفت خام بیش از ۴ میلیون بشکه در هفته منتهی به ۳۱ مه افزایش یافت، در مقابل پیش‌بینی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز برای کاهش ۲.۳ میلیون بشکه‌ای.

تیم ایوانز، تحلیلگر مستقل انرژی نوشت که ارقام نفت خام در گزارش API «نشان‌دهنده یک شگفتی نزولی واضح است.»

ذخایر بنزین بیش از ۴ میلیون بشکه افزایش یافت، دو برابر افزایشی که تحلیلگران انتظار داشتند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا داده‌های رسمی ذخایر را روز چهارشنبه در ساعت ۱۴۳۰ به وقت گرینویچ منتشر خواهد کرد.

داده‌های هفته گذشته به دقت توسط بازار‌ها دنبال می‌شود، زیرا استفاده از سوخت در اطراف تعطیلات روز یادبود، آغاز فصل رانندگی در آمریکا، را منعکس می‌کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر