بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۴
عرضه اولیه نخستین شرکت در بازار نوآفرین تا پایان تیرماه/ بازار توافقی؛ بازار با آتیه فرابورس است/ رشد تامین مالی جمعی در فرابورس
مجمع عمومی عادی شرکت فرابورس ایران در روز شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۱۹ برگزار شد.
کد خبر : ۲۸۱۷۱۳
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی عادی شرکت فرابورس ایران در روز شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۱۹ برگزار شد.

عرضه اولیه نخستین شرکت در بازار نوآفرین تا پایان تیرماه/ بازار توافقی؛ بازار با آتیه فرابورس است/ رشد تامین مالی جمعی در فرابورس

در این مجمع، محمدعلی شیرازی، مدیرعامل شرکت فرابورس اظهار کرد: شرکت فرابورس از سال ۱۳۸۷ تاسیس و سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را کرد. این شرکت، ۸ بازار با کارکرد‌های متفاوت دارد. رسالت ویژه فرابورس سازماندهی و تشکیل بازار‌های شفاف و قابل اعتماد برای تامین مالی و سرمایه گذاری‌ها به منظور ایفای نقش شایسته در اقتصاد است.

وی افزود: موضوعات استراتژیک فرابورس در ۵ طبقه مدیریت نوآورانه مبتنی بر تحول فناورانه و هوشمندسازی برای افزایش توانمندی، توسعه خدمات برای تربیت رقابت پذیری، ترویج اصول و نظارت بر فعالیت شرکتی ناشران و نظارت بر اعضا، توسعه سرمایه انسانی و فرهنگسازی و ارتقای سواد مالی قرار می‌گیرد. سرمایه شرکت در حال حاضر ۱۰۵۰ میلیارد تومان بوده که در مهرماه سال گذشته به ثبت رسید.

شیرازی با اشاره به ترکیب هیات مدیره "فرابورس" ادامه داد: اعضای هیات مدیره شامل آقایان سعدی رئیس هیات مدیره، ابوجعفری نایب رئیس هیات مدیره، سرکانیان، پارسا، باقری، خلج، خاشعی به عنوان اعضای غیرموظف شرکت هستند. سال گذشته ۲۰ جلسه هیات مدیره برگزار شد که حاصل آن ۱۶۹ مصوبه بود.

کمیته‌های تخصصی هیات مدیره:

مدیرعامل "فرابورس" بیان کرد: کمیته حسابرسی با ریاست آقای سرکانیان، کمیته انتصابات و جبران خدمات با ریاست آقای سعدی، کمیته دیجیتال با ریاست آقای ابوجعفری، کمیته حقوقی و تدوین مقررات با ریاست آقای پارسا، کمیته ریسک آقای خلج و کمیته استراتژی با ریاست آقای خاشع.

وی خاطرنشان کرد: شرکت ۲۲۲ نفر پرسنل با میانگین سن ۳۵ سال و میانگین تحصیلات پرسنل فوق لیسانس است. در سال گذشته ۱۰ هزار ساعت آموزش و ۲۳ دوره آموزشی برگزار شد.

شیرازی توضیح داد: بخشی از فرابورس به اوراق پذیرش شده مربوط می‌شود. اوراق پذیرش شده دو قسمت دارد. یکی بازار‌های اصلی و دیگر بازار ابزار‌ها و نهاد‌های مالی. بازار اصلی شامل سه بازار اول، دوم و بازار نوآفرین که سال گذشته اضافه شد. بازار اول و دوم مربوط به شرکت‌های بوده که دارای ریسک متناسب هستند. بازار نوآفرین مربوط به شرکت‌های دانش بنیان بوده و دارای دو تابلوی رشد و دانش بنیان است. علیرغم اینکه این بازار در دی ماه سال گذشته افتتاح شده، اما استقبال خوبی شده است. در این شرکت ۱۰ شرکت پذیرش شده و در برنامه داریم که تا پایان تیرماه اولین شرکت را در این بازار عرضه اولیه انجام دهیم. بازار ابزار‌ها و نهاد‌های مالی نیز شامل صندوق جسورانه، املاک و مستغلات، فاندافاند، زمین و ساختمان و صندوق قابل معامله با درآمد ثابت و مختلط است. همچنین انواع صکوک در بازار فرابورس منتشر می‌شود. 

وی درخصوص بازار توافقی بیان کرد: بازار توافقی که در مهرماه سال گذشته افتتاح شده برای شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس است که در هیچ بازاری پذیرش نشدند. از این بازار نیز استقبال خوبی شده و یکی از بازار‌های با آتیه فرابورس است که شرکت‌های زیادی در این بازار پذیرش شدند. بازار سوم بنا به دلایل حقوقی فعال نیست. بازار مشتقات که در حال فعالیت است. تمامی عملیات شرکت فرابورس در این بازار‌ها و ابزار‌ها خلاصه می‌شود.

مدیرعامل "فرابورس" با اشاره به عملکرد مالی این شرکت افزود: درآمد‌های عملیاتی فرابورس در سال گذشته رشد ۴۱ درصدی داشته و از ۲۹۱ میلیارد تومان به ۴۱۲ میلیارد تومان رسیده است. سود عملیاتی رشد ۳۰ درصدی، سود خالص رشد ۴۸ درصدی داشته و از ۲۵۱ میلیارد تومان به ۳۷۲ میلیارد تومان رسیده است. سود قبل از مالیات ۳۰ درصد، وجه نقد حاصل از عملیات نیز رشد ۸۷ درصدی داشته است. درآمد‌های فرابورس، ۲۸ درصد، سود خالص ۴۳ درصد، سود عملیاتی ۸۱ درصد، بیشتر از بودجه بوده است. 

تفکیک درآمدها:

شیرازی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، ۷۸ درصد از درآمد‌ها ناشی از کارمزد معاملات، ۱۱ درصد ناشی از حق عضویت کارگزاران، ۵ درصد حق درج، ۴ درصد حق پذیرش و ۳ درصد کارمزد بازار متشکل ارزی بوده است. شرکت فرابورس در همه درآمد‌ها رشد خوبی در مقایسه با سال گذشته داشته است.

وضعیت پذیرش، درج و عرضه شرکت ها: 

وی گفت: در سال ۱۴۰۲، ۳۰ شرکت در بازار اول و دوم درج شد که نسبت به سال گذشته رشد ۸۸ درصدی داشت. ۴۶ شرکت در بازار اول، دوم و نوآفرین پذیرفته شدند که رشد ۱۳۰ درصدی داشت. ۲۶ شرکت گشایش نماد و عرضه اولیه شدند که رشد ۳۰ درصدی به همراه داشت. مبلغ تامین مالی از محل عرضه اولیه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده که رشد ۱۲۹ درصدی را ثبت کرده است. تعداد شرکت‌های دانش بنیان پذیرش شده از ۳ به ۱۳ شرکت رسیده که ۳۳۳ درصد رشد داشته است. تعداد شرکت‌های دانش بنیان عرضه شده از ۲ به ۵ رسیده که رشد ۱۵۰ درصدی را به همراه داشت. در بازار توافقی ۹ شرکت، در بازار پایه ۵ شرکت درج شده و تعداد نماد‌های گشایش شده در بازار پایه از ۱۳ به ۷ شرکت رسیده است. تعداد جلسات هیات مدیره رشد ۴۰ درصدی، تعداد شرکت‌های پذیرش شده رشد ۹۵ درصدی داشته است.

مدیرعامل شرکت فرابورس درباره تامین مالی جمعی عنوان کرد: در تامین مالی جمعی رشد خوبی داشتیم. بازار تامین مالی جمعی، بازاری برای تامین مالی شرکت‌های کوچک است. در سال ۱۴۰۰، ۳۵ طرح، درسال ۱۴۰۱، ۱۰۹ طرح و ۱۴۰۲، ۲۹۶ طرح بوده که مبلغ آن از ۶۵۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۳۴۵۴ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. برآورد ما این است که امسال بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان در این بازاز تامین مالی خواهیم داشت. تعداد جلسات سال گذشته کارگر وه تامین مالی جمعی ۲۵ جلسه، تعداد موافقت اصولی ۱۹ و تعداد مجوز فعالیت‌ها ۸ بوده است.

صندوق‌های سرمایه گذاری و سایر صندوق ها: 

شیرازی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۲، ۲۹ صندوق جدید به صندوق‌های فرابورس اضافه شده و تعداد صندوق‌های کار به ۱۱۸ صندوق رسیده است. تعداد صندوق با درآمد ثابت از ۱۵ صندوق در سال ۱۴۰۱، به ۱۰ صندوق در سال ۱۴۰۲، رسید که کاهش ۳۳ درصدی داشت. صندوق سرمایه گذاری سهامی از ۵ به ۱۵ رسید که رشد ۲۰۰ درصدی را ثبت کرد. صندوق مختلط در هر دوسال، یک بوده، سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱، ۲، سال ۱۴۰۲، ۴ شد. صندوق جسورانه ۴ بوده که ۶ شده است. به همین ترتیب تعداد صندوق‌های پذیره نویسی شده در فرابورس ایران از ۳۰ به ۴۰ صندوق رسیده و رشد ۳۳ درصدی در مقایسه با سال گذشته را محقق کرده است. نسبت به سال گذشته پذیرش ۱۰ صندوق VC و PE را داشتیم که رشد ۶۷ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. اما مبلغ سرمایه ثبتی صندوق‌ها از ۱۶۰۰ به ۶۰۲۰ میلیارد تومان رسیده و رشد ۲۷۶ درصدی داشته است.

مدیرعامل "فرابورس" ادامه داد: اوراق منتشر شده رشد ۵۰ درصدی از نظر مبلغ و از نظر تعدادی نیز رشد ۳۰ درصدی را به ثبت رساند. در مجموع تامین مالی سال گذشته فرابورس نسبت به سال قبل از آن، رشد ۵۲ درصد، عرضه اولیه رشد ۱۲۹ درصد، افزایش سرمایه ۳۱ درصد، پذیره نویسی صکوک ۵۴ درصد، پذیره نویسی صندوق ۴۰ درصد، اسناد خزانه اسلامی ۵۸ درصد رشد داشت. پذیره نویسی سهام نیز انجام نشد. 

وی درخصوص شاخص فرابورس بیان کرد: شاخص کل فرابورس در پایان سال به ۲۵۳۶۷ واحد رسیده است. ارزش بازار کل بازار‌ها به ۲۴۷۳ همت رسیده است. ۳.۵ درصد از بازار فعلی مربوط به عرضه اولیه‌های سال گذشته است، شاخص کل رشد ۴ رصدی، ارزش بازار رشد ۹ درصدی، ارزش بازار سهام رشد یک درصدی، ارزش کل معاملات رشد ۶۱ درصدی، حجم کل معاملات رشد ۴۴ درصدی، تعداد کل خریداران با شناسه یکتا ۲۱ درصد، تعداد فروشندگان با شناسه یکتا ۵ درصد و تعداد نماد‌ها از ۶۶۴ به ۷۵۵ رسیده است. ارزش بازار اول و دوم فرابورس، رشد ۶ درصدی، بازار ابزار‌های نوین رشد ۴۱ درصدی، بازار پایه افت ۱۵ درصدی مواجه شده که علت ان پذیرش شرکت‌های بازار پایه در بازار‌های بالاتر است. بازار نوآفرین نیز رشد ۵۴ درصدی را به ثبت رسانده است. 

ارزش کل معاملات فرابورس ۶۸ درصد، بازار نوآفرین ۷۳ درصد، ابزار مشتقه ۲۵۰ درصد، بازار پایه ۳۶ درصد و ابزار‌های نوین مالی نیز ۶۱ درصد رشد معاملات داشته است.

اهم رویداد‌های فرابورس سال گذشته:

افتتاح بازار توافقی با درج ۹ نماد معاملاتی.

 رونمایی از بازار نوآفرین با پذیرش ۷ شرکت در دو تابلوی رشد و دانش بنیان. 

پذیره نویسی اولین صندوق املاک و مستغلات شبکه بانکی، پذیره نویسی اولین صندوق بخشی صنعت دارو، پذیره نویسی اولین صندوق بخشی صنعت بیمه، همچنین، ۶۰ درصد تامین مالی مبتنی بر بدهی در بخش خصوصی در فرابورس رقم خورد. 

انجام بزرگترین تامین مالی تاریخ بازار سرمایه از طریق افزایش سرمایه شرکت صبا فولاد خلیج فارس.

اضافه شدن ۹۱ نماد معاملاتی در سال گذشته به فرابورس.

افزایش ۳۴۳ درصدی حجم پذیره نویسی شرکت‌های دنش بنیان، اضافه شدن ۸ سکوی تامین مالی به فرابورس که ۳۵۰۰ میلیارد تومان از این طریق تامین مالی شد. 

سال گذشته طبقه بندی ناشران بازار پایه و ناشران پذیرفته شده را داشتیم. ۸ صندوق سرمایه گذاری بخشی اضافه شد. رشد ۱۰۵ درصدی پذیرش شرکت‌ها در بازار‌های اول و دوم، عرضه اولیه ۲۶ شرکت با رشد ۳۰ درصدی، رفع نوافق رویه اجرایی و نظارتی تامین مالی جمعی، پیاده سازی سامانه‌های نظارتی برای کارگزاران و... همچنین، برای دو معاونت عملیات بازار و نظارت بازار اتاق امن تشکیل شد. 

اهم پروژه‌های سال ۱۴۰۳:

شیرازی گفت: باتوجه به تکلیف سازمان بورس، راه اندازی سازمان معاملات باید در فرابورس صورت گیرد. این کار انرژی و منابع مالی زیادی نیاز دارد، اما آثار آن برای بازار و فرابورس بسیار خوب است. بازار توافقی گسترش خواهد یافت. ساختمان فرابورس در خیابان دیدار  تعیین تکلیف خواهد شد. راه اندازی تامین مالی جمعی ارزی که در هفته گذشته انجام شد، از برنامه‌های شرکت فرابورس در سال جاری بود. تعیین رویه اجرایی نظارت بر بازرسی سکوها، پیاده سازی سیستم مدیریت دانش، آغاز عرضه‌های اولیه سهام در بازار نوآفرین و جاری سازی نظام مدیریت در مجموعه. امسال ۵۰ شرکت در بازار اول و دوم و ۲۰ شرکت در بازار نوافرین برنامه پذیرش داریم. حاکمیت شرکتی را در برنامه داریم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر